Annons:

Annons:

”Jag är en ansvarsfull livsnjutare”

Hanna Rolfer Wrangö är ny Nordenchef för Switzerland Convention Bureau. Här svarar hon på frågor om varför hon fick jobbet, vad hon ska göra för Schweiz och vem hon är egentligen.

Grattis till nytt jobb som ny Nordenchef för Switzerland Convention Bureau. Varför valde de dig?

Tack så mycket! Du får nog fråga mina chefer, men helt klart så överensstämmer våra drivkrafter och syn på att göra affärer. Jag tror också att jag har god förståelse och är lyhörd för både mötesarrangörens och leverantörens sida och jag har en stor passion för att skapa den bästa matchningen däremellan.

Vad gör en Nordenchef för Switzerland Convention Bureau hela dagarna?
Allt för att underlätta för företag, mötesplanerare och eventbyråer att genomföra effektiva och hållbara arrangemang. Switzerland Convention Bureau förmedlar kostnadsfri, opartisk information, destinationskunskap och råd kring möten och event i Schweiz. Tillsammans med regionerna och deras partners, arrangerar vi webinarier, visningsresor och utbildningsevent, lotsar och hanterar förfrågningar. Jag nätverkar mycket och försöker hitta intressanta kopplingar mellan företag i Norden och den kunskap och inspiration som finns att hämta i Schweiz.

Affärsresandet är på väg ner sägs det. Vad tror du?

Som jag ser det, finns det finns massor av möten som vi både kan och bör sköta digitalt. Idag borde det vara självklart för alla företag att ha en strategi för hur man reser och möts på ett hållbart sätt. Med det sagt kommer kraven på de affärsresor som trots allt genomförs, att öka.

Varför ska man åka till dyra Schweiz?

I och med de nya förutsättningarna vi står inför, måste man kunna förvänta sig resultat av ett möte eller konferens och ytterst lite kommer att lämnas åt slumpen. Vi vet att ekonomiskt starka länder har klarat sig bättre under krisen och branschen i Schweiz klarar fortfarande att leverera på topp. När service och logistik flyter kan större fokus riktas på innehåll.  Begrepp som dyrt/billigt tror jag kommer bli mindre relevant när man börjar se till värdet man vill uppnå. Saker har bara ett pris, frågan är bara vem eller vad som betalar i slutändan.

Och ja, vem är du egentligen?

En ansvarsfull livsnjutare. Jag har stort fokus på glädje i mitt arbete och gissar att det är min ständiga nyfikenhet som fört mig in i resebranschen. Jag har en stark tro på att nya upplevelser, platser och människor leder till utveckling, både personlig och i samhället.

Din bästa egenskaper som chef?

Jag försöker inspirera människor att se och utveckla det bästa hos sig själva. Jag främjar passion framför prestation – det ena leder ofta till det andra.

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Schweiz?

Jag skulle beskriva det som hoppfullt. Regeringen ser nyttan med reseindustrin och gör ekonomiska prioriteringar därefter. Switzerland Tourism har agerat snabbt och kraftfullt och en mycket kommunikativ ledning har enat branschen. Regering och branschorganisationer har haft ett gott samspel med gästen i fokus. Det finns en mängd åtgärdsplaner på plats och en särskild märkning för aktörer i branschen; ”Clean & Safe”, för att man som gäst ska känna sig trygg på olika besöksmål. Den inhemska turismen samt resandet från intilliggande länder gör att även mindre aktörer kan hålla huvudet över vattenytan.

Har ni en kickstart-plan när corona-restriktionerna när detta släpper?

Alldeles nyss blev det ju klart att UD öppnar för resor till Schweiz. Och Schweiz är definitivt redo att ta emot oss. Switzerland Tourism har gått in i fas två i en omfattande återhämtningsplan som bland annat innefattar flera multimediakampanjer.  Med förhoppningen att restriktionerna kring evenemang ska lätta ytterligare hoppas vi under hösten kunna välkomna arrangörer från hela världen att själva se och uppleva Schweiz. Vi satsar stort på att utbilda och inspirera mötesarrangörer och jag tror det är viktigt att investera tid från båda sidor för att öka kunskapen i agentledet. Det skapar leverenstrygghet och slutkunden ska kunna räkna med ett förstklassigt genomförande i Schweiz.

Reseindustrins största utmaning?

Att rättfärdiga sitt värde.

Namn: Hanna Rolfer Wrangö

Titel: Nordic Manager, Switzerland Convention & Incentive Bureau

Familj: Min man och två kids, 3 och 5 år.

Ålder: 38

Bor: I en grön sekelskiftesvilla i Västerhaninge

Senaste resa: Var någonstans med bilen, eftersom jag nyss tagit körkort! (jag vet, sent)

Favorithotell: Bellevue Palace i Bern. Är generellt hemskt svag för belle époque ställen.

Favoritfärjebolag: Waxholmsbolaget

Favoritreseapp: Kartappar. Älskar kartor!

Flygbolag som jag åker helst med: Swiss, som är en del av Lufthansa group, för övrigt det europeiska flygbolag som har flest kvinnliga piloter!

Favoritdestination: Förutom Schweiz då? 😉 Jag har alltid en bit av mitt hjärta i Granada, Spanien.

Min drömresa: Just nu vill jag hälsa på min kompis i Göteborg.

Detta vet vi inte om dig: Jag kan vifta på öronen, har jag och mina barn just upptäckt.

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.