Annons:

Konsumentverket efter uteblivna återbetalningar: ”Ska inte behöva agera bank”

Tusentals flygresenärer har fått sina resor inställda sedan coronapandemin bröt ut. Nu ska konsumentverket utreda flygbolagens uteblivna återbetalningar, skriver DN. Efter en inställd flygresa har konsumenter rätt till ersättning inom sju dagar. För paketresor säger regeln att pengarna ska återbetalas inom 14 dagar. Konsumentverket kommer bland annat titta närmare på SAS, Tui, Ving och Norwegian. – Vi har haft viss förståelse för att det varit svårt att hålla sjudagarsgränsen, men konsumenterna ska inte behöva agera bank för flygbolagen, säger Maja Lindstrand, jurist inom resefrågor på Konsumentverket.

6 kommentarer

  1. Anders Ivarsson: Det "härliga" och orimliga är ju att både stater, konsumenter och resebyråer agerar just nu bank åt flygbolagen . Talar konsumentverket med kammarkollegiet eller andra instanser kring detta, de ska ju ge besked 31 augusti, dvs om ca 97 dagar...
  2. Erik: Fast då kommer följdfrågan: Vad kan Konsumentverket göra när ett flygbolag eller en resebyrå, typ Ving inte återbetalat inom en rimlig tid? Det blir ju bara ett slag i luften när en instans som saknar egentlig makt kommer med pekpinnen och kritiserar. Att resenärerna inte ska agera bank åt resebolagen behöver vi ju inte Konsumentverket för att förstå, och kritisera kan vi resenärer göra själva också
  3. Hans Öberg: Du kan inte få pengar ifrån den som inte har några. Verkar som om Konsumentverket, politiker och allmänheten tror att det går att klippa en flintskallig ...
  4. Rimlig: Är det inte rimligt att statens instans Konsumentverket får direktiv av Staten att de inte behöver stå på barrikaderna för att påvisa sit exsistensberättigande i denna situation, då bland annat statligt delägda bolag (SAS) bidrar till att pengar hålls inne... Rimlig tanke?
  5. Lelle: Jag skiter i allt snack !! Jag och min vän hade en bokad resa till Gran Canaria som blev inställd d 25 Mars. Nu två månader senare har vi fått alla pengar tillbaka, insatta på våra konton. VING är och förblir det vettigaste alternativet. De håller vad de lovar !!
  6. Malon: Vad vill Konsumentverket ha sagt med det här då. Nej det är klart att vi inte ska agera bank, men vad har vi för alternativ?. Att det tillkommer ränta på pengarna efter ett visst antal dagar? Knappast. Det är bara företagen som kan tvinga ränta av konsumenten, konstigt nog aldrig tvärtom när vi vill ha pengar tillbaka. Jag har väntat snart 2 månader på mina pengar från en paketresa, och visst det var ju pengar jag förväntat mig att förbruka ändå. Men om nu resan blev inställd så vill man ju ändå ha pengarna tillbaka.
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024