Annons:

Annons:

Konsumentverket: Resenären ska få pengar – inte presentkort och löften

Den som drabbas av inställda resor eller att biljetter till evenemang inte kan användas har rätt att få tillbaka pengar, beslutar Konsumentverket. Det räcker inte att erbjuda kunden presentkort eller löfte om att få det man köpt vid ett senare tillfälle. ”Trots att det är en svår situation för de företag som tvingas ställa in evenemang och resor är utgångspunkten att konsumenterna har rätt till återbetalning i pengar”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande

10 kommentarer

  1. Vägs ände: Men, det har ju tillsatts en utredning om att resebyråerna ska kunna lämna ut voucher i väntan på konkurs. Svara
  2. Hans Parnefält: I en force majeure situation måste alla, inklusive konsumenter, räkna med att förlora pengar. Svara
  3. Snowboarder: Dags att återbetala det man är skyldig och som har utlovats: ”Trots att det är en svår situation för de företag som tvingas ställa in evenemang och resor är utgångspunkten att konsumenterna har rätt till återbetalning i pengar" Svara
  4. Vågen: @snowboarder instämmer helt med dig. Har man ett företag i en bransch får man följa reglerna eller slå igen. Konsumenterna skall inte bli lidande. Svara
  5. Sven: @ Snowboarder och Vågen, surfa på det ni kan istället. Om resebyråerna går i konkurs, tror ni att er fordan är prioriterad hos konkursförvaltaren? Naivt och dumt skrivet bara. Alla kämpar för att kunderna ska få sina pengar tillbaks. Om det är stiltje, kan du surfa då? Svara
  6. Benedikt Kristinsson: Sven. LOL. Utan snö går det inte att snowborda heller. Jag är inte så övertygad att paketreselagen håller i nuvarande läge. Det kan såklart diskuterats, men det som är klart är att det inte prövats i domstol enligt nuvarande läge. Läget är exceptionellt, det borde väl alla vara överens om. Svara
  7. Fundersam: Håller med Vägs ände: Hur ställer detta sig till Regeringens beslut om att Kammarkollegiet skyndsamt ska genomlysa just upplägget med presentkort, senast per den 2020-08-31? Är konsumentverket ute efter att rättfärdiga sin existens eller vad menar de med detta utfall? Svara
  8. Putte: @Sven: Boom. Helt rätt. När (om) bolagen kursar kommer det inte finnas mycket att omsätta i pengar då de flesta resebyråers värde ligger i kundfodringar och insålda resor. Svara
  9. Anders Ivarsson: Snowboarder och vågen, ni kan väl säga det till de flygbolag som inte återbetalar.. Svara
  10. AndreasKö: Hej Fundersam m.mfl. Konsumentverket ( KV) tolkar lagen som den är nu och gjorde en helt korrekt tolkning. Flygbolag och Resebyråer FÅR ERBJUDA Vouchers men det är konsumenten som bestämmer om man vill acceptera det istället för pengarna åter. Tänk på alternativet - INGEN handpenning och INGEN förskottsbetalning förrän varan är levererad och kunden nöjd!. Varför skall vi i Reseindustrin ha pengar i förskott annars när INGEN annan vara eller tjänst ( utom försäkringar och prenumerationer) förskotts betalas. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

10 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.