Trots hög beläggning på hotellen har intäkterna från solstolar, parasoller, strandbarer och vattensporter fallit kraftigt. Enligt branschorganisationen Adopuma är nedgången i juli så mycket som 20 procent jämfört med samma månad i fjol. Det rapporterar Majorca Daily Bulletin.
”Redan i mars såg vi tecken på en svag säsong, och utvecklingen har fortsatt negativt”, säger Adopumas ordförande Onofre Fornés i ett uttalande.
Särskilt tydlig är nedgången i områden som Playa de Muro och Can Picafort. Där har efterfrågan på solstolar och enklare strandservice varit ovanligt låg. Fornés menar att det framför allt är de medelspenderande turisterna – som vanligtvis utgör basen för strandföretagen – som nu väljer bort eller drar ner på extra utgifter.
Adopuma riktar också skarp kritik mot vad man kallar ”ansvarslösa budskap mot turismen”, som enligt organisationen skadar Mallorcas rykte som resmål och direkt påverkar inkomsterna.
Nu vädjar organisationen till myndigheterna att agera: dämpa prisutvecklingen, motverka turismfientliga strömningar och värna de traditionella turisternas köpkraft.
”Vi talar om en bransch som genererar tusentals direkta jobb. Den behöver stöd för att förbli livskraftig och fortsatt bidra till Mallorcas attraktionskraft”, säger Fornés.