Annons:

Annons:

MEGASTÄDER OCH AVFOLKAD LANDSBYGD

Om 40 år består Norden av några få sammanhängande stadslandskap, spår framtidsforskaren Janken Myrdal. Och charterlandet Sverige är hett som resmål.

En av megastäderna sträcker sig från Öresund, längs västkusten och upp till Oslofjorden. En annan i en ring runt Mälaren. En tredje ligger längs kusten i södra Finland.
Inom dessa stadslandskap är privatbilism förbjuden. Här är det självklart att du går eller cyklar kortare sträckor än fem kilometer. Längre resor inom jättestäderna sker med spårbunden kollektivtrafik.
Prognosen kommer från framtidsforskaren Janken Myrdal som nyligen kommit ut med boken Framtiden – om femtio år.
– Folk kommer att bo i städerna på vintern och på landet på sommaren. Jag tänker mig att stora delar av landsbygden går in i en säsongslunk med aktiviteter på sommaren, när stadsborna flyttar ut på landet, och dvala på vintern. Ungefär som sommarbadorter. Svensk landsbygd blir offseason på vintern.
En dyster prognos för glesbygden?
– Nja, landsbygden närmast städerna används för att producera mat till stadsbefolkningen. Och eftersom landet behövs för sommarrekreation och semester måste man upprätthålla viss aktivitet vintertid. Landsbygden blir glesare jämfört med i dag, men inte helt tom.
På den omgivande landsbygden finns små och lätta bilar som kompletterar system av bussar och tåg, tror Janken Myrdal. I framtiden kommer det att gå långsamt i luften och på vattnet, men snabbt på räls. De bränsleslukande jetplanen har ersatts av allt snabbare snabbtåg och långsamma, enrgieffektiva luftskepp. Snabb båttrafik är förbjuden, men vattnet utnyttjas för långsamma transporter av stora mängder gods.
Men hur går det med de långväga resorna? Semestern i Thailand?
– Att vi i dag uppfattar klimathotet som så allvarligt kan bli vår räddning. Trots att vi hittills ännu på allvar inte tvingats ändra vår livsstil på grund av klimatförändringarna har vår moral kring energiförbrukning ändrats. Det är bra. Det innebär att vi kan lämna slöseriets princip innan katastrofen är ett faktum, säger Janken Myrdal.
Redan i dag har det börjat smyga in sig en uppfattning att det inte är bra att flyga långt.
– När tusentals svenskar satt fast i Bangkok i november märkte man en attityd här hemma som gick ut på att de faktiskt fick skylla sig själva när de flugit så långt och släppt ut så mycket växthusgaser.

PER J ANDERSSON

METTE LANDFALK

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.