Annons:

Annons:

Norge: Norrskenet är vårt

Efter att Finland dragit igång en kampanj för det finska norrskenet slår nu Norge tillbaka och lanserar en norrskenskampanj som ska sprida norrsken viralt.

– Vi kan inte sitta stilla och se på när finnarna försöker ta en större del av norrskensmarknaden. Vi ger oss inte, norrskenet ska bli vårt. Genom norrskenskampanjer som dessa, fortsätter vi arbetet med att etablera Norge som det bästa landet i världen att uppleva detta fantastiska naturfenomen, säger Visit Norways reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.
 
Sajten My Northern Lights öppnas nu i Tyskland, Ryssland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Italien, Sverige och Norge. Här kan besökare tillsammans med vänner skapa en egen norrskensdans som kan delas med andra på Facebook, Twitter eller via mejl. Två deltagare kommer att vinna en resa till Nordnorge för att uppleva norrskenet på plats.
 
Sajten lanserades i fjol och hade då 1,8 miljoner besök från 166 länder. Över 30 000 skapade ett eget norrsken i applikationen. Visit Norways sida om norrsken var också den tredje mest besökta på sajten och hade 282 000 sidvisningar mellan januari och oktober 2011. Det är en uppgång med 75 procent från samma period året före.
 
– Intresset för norrsken är stort därför gäller det att smida medan järnet är varmt, säger Tuftin.
 
I tillägg till den virala kampanjen som nu lanseras kommer det också vara vinterkampanjer i de olika marknader som marknadsför Norge och norrskenet.

Kommentarer är stängda.

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.