Annons:

Ny svensk bokningsplattform ska utmana OTA:erna

Travel News har intervjuat grundaren och vd Björn Mortensen om storsatsningen: - Den sista juli ska vi ha 3 miljoner unika besökare så du förstår att det finns resurser bakom.

Efter över ett års arbete har nu den nya hotellbokningssajten, bookingsweden.se. lanserats.

– Det är mångar som pratar om att utmana de stora OTA:erna, nu har vi gjort något. Vi är bättre och enklare, det går på 50 sekunder att boka hos oss och då behöver du inte stressa, säger Björn som svarar på Travel News frågor i bilen på väg upp från Kalmar till Stockholm.

Till skillnad från konkurrenterna Hotels.com och Booking.com som lever på en kickback så köper Bookingsweden.se in hotellrum till GDS-priser och lägger på några procent. Hur stor procentandelen är vill vd inte berätta. I konkurrenternas fall ligger riktpriset på mellan 15-20 procent. Förra året fick OTA:erna in över två miljarder i Norden enligt Nordic Choice Torgeir Silseth. En knäckfråga när det gäller OTA:er är vem som ska erbjuda lägsta pris. Poängen med OTA:er var länge att de kunde garantera lägsta pris. Men nu väljer många hotell att bara visa sitt bästa pris på sin egen hemsida. Björn Mortensen är medveten om att priset är viktigt.

– I vissa fall ligger vi under de andra OTA:erna rumspriser. Ofta är det samma och ibland är det lite över.

Idag finns det 200 hotell i Stockholm på sajten, men några kända hotell saknas som  Strand.

– De kommer att komma med. Vi lägger in 50 hotell per dag. Det finns 2000 hotell i Sverige, vårt mål är att ha med 1500 hotell.

Någon risk att Booking.com ska stämma Bookingsweden.se för varumärkesintrång ser Björn inte.

– Vi har ett PRV-skyddat namn som gäller hela EU. Det har Booking inte lyckats med.

Ett tjugotal personer arbetar idag med att utveckla företaget. Det är både tekniker och marknadsförare. Hur mycket pengar som investerats i bolaget vill Björn inte avslöja, mer än att det har gått åt mycket tid. Bolagets tekniska utvecklingsfas är nu inte lika intensiv som tidigare. Nu är det marknadsföring som är viktigast.

– Den sista juli ska vi ha 3 miljoner unika besökare så du förstår att det finns resurser bakom. Nu ska vi marknadsföra oss. 2021 ska vi ha en tredjedel av OTA-marknaden.

Om vi utgår från tidigare beräkningar ska bolaget då omsätta mellan 6-700 miljoner kronor. Planen är också att gå in fler länder. Man har redan registrerat namn i Danmark och Norge.

– Det tar oss en månad att sätta upp oss i ett nytt land.

 

En kommentar

  1. Mr Procent: Vilken fin site, bättre marknadsföring kan en professionell resebyrå knappast få. Resebyråer som vill visa kunderna sitt värde ska testa denna och bör sen slippa diskussion om bokningsarvodet. De här påslagen som siten gör på rumspriset är riktigt spännande. Äntligen någon som vågar ta betalt!
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024