Annons:

Ny undersökning: reseindustrin ner 73 procent i Q3 2020

Certifiering av hotell och attraktioner står högst upp på listan över vad turistråd och destinationer bäst kan hjälpa resebranschen och dess kunder med efter corona. Det visar en global undersökning bland anställda hos resebyråerna. Samtidigt avslöjar undersökningen att resebyråer över hela världen förutspår en genomsnittlig intäktsminskning på 73 procent under årets tredje kvartal, jämfört med 2019.

Den nordiska PR- och representationsbyrån Related har enligt ett pressmeddelande tillsammans med det globala kommunikationsnätverket Travel Consul, genomfört en global undersökning bland resebranschens anställda runt om i världen för att identifiera hur COVID-19 kommer att påverka de olika aktörerna.

I undersökningen framgår det tydligt att resebyråerna är i behov av information om certifieringar av hotell och attraktioner på de olika destinationerna. Detta för att de i sin tur ska kunna vägleda sina kunder och ge information om vilka destinationer det är säkert att resa till, och vilka platser som uppfyller de nödvändiga kraven på hygien. Två av tre respondenter i undersökningen uppger att certifieringar är det främsta sättet som turistråd och destinationer kan hjälpa resebyråerna på. Dessutom är marknadsföringskampanjer, uppdaterad information och kontinuerliga uppdateringar av situationen på resmålet bland de mest eftertraktade formerna av stöd som resebyråerna efterfrågar från turistbyråerna.

Räknar med 73 procent minskning av intäkterna under tredje kvartalet

I undersökningen får respondenterna också frågan hur de förväntar sig att pandemin kommer att påverka deras omsättning under 2020. I genomsnitt förväntar sig resebyråerna 73 procent lägre intäkter under tredje kvartalet. Den förväntade nedgången under fjärde kvartalet är 60 procent jämfört med samma period förra året.

Produktutveckling och justerad affärsmodell

41 procent av respondenterna har utnyttjat tiden under pandemin till att utveckla nya resor. Lika stor andel indikerar att de har justerat sina tidigare affärsmodeller. Samtidigt anger 38 procent att de fokuserat på att utbilda och stärka sin personal.

Coronas påverkan på resebranschen i framtiden

70 procent av respondenterna svarar att de kommer att anpassa sina avbokningsregler och allmänna köpevillkor som ett resultat av pandemin. Samtidigt anger 61 procent att de nu vill ändra eller utöka sin produktportfölj, till exempel genom att lägga till nya destinationer eller andra typer av resmål.

Undersökningen visar också att hälften av resebyråerna anser att det är mycket troligt att de efter pandemin kommer att ingå samarbeten med nya hotell, medan 37 procent värderar det som någorlunda sannolikt. Dessutom anger över 50 procent att de sannolikt kommer att börja sälja resor till destinationer som de inte haft i sin portfölj tidigare.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Travel Consul under perioden 11–25 maj 2020. Totalt 903 anställda på resebyråer och researrangörer runt om i världen besvarade frågorna. Travel Consul är ett globalt partnernätverk för kommunikationsbyråer inom turism- och reseindustrin. En av nätverkets medlemmar är den nordiska destinations- och kommunikationsbyrån Related.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024