– Utbildningen är utformad i nära dialog med branschen och fokuserar helhjärtat på hur man kan göra skillnad som researrangör eller hotell, säger Helena Myrman projektledare på nätverket Schyst resande.
Utbildningen ger fördjupad kunskap om hur turismen påverkar miljö, samhälle och ekonomi och en ökad förståelse för turismens möjligheter och utmaningar. Därefter får det deltagande företaget möjlighet att reflektera över hur man kan agera för hållbarhet i sin dagliga verksamhet och hur man kan kommunicera detta till sina kunder.
Under utbildningsdagen täcks teman som hållbart företagande, arbetsvillkor, klimatpåverkan, barnets rättigheter, energi och vattenförbrukning osv. Deltagare kan dessutom skräddarsy utbildningen efter eget intresse genom att välja mellan olika delkurser i allt från klimatkompensation till alkoholavtryck. Dessutom får företagen konkreta verktyg, som hur man kan kommunicera hållbarhet och arbeta med nudging gentemot resenärer och gäster.
– Vi hoppas att detta ska bidra till att öka takten på hållbarhetsarbetet i resebranschen, säger Helena Myrman.
En kommentar