Annons:

PR-firman Related startar ny analystjänst för reseindustrin

PR- och kommunikationsbyrån Related samlar nu sina analyskoncept och -tjänster i ett globalt bolag med namnet Travellyze, där basen är ett analysverktyg med samma namn. Analysverktyget ska ge destinationer och andra aktörer inom resebranschen inblick i potentiella turisters beteende och preferenser, samtidigt som verktyget kan ge svar om 100 destinationers image och huruvida ens målgrupp har kännedom om destinationen eller ej, enligt ett pressmeddelande.

Det nya analyskonceptet har redan sålts till nio marknader utöver Norden. Ambitionen är att finnas på 25 marknader nästa år och på 50 av världens största resemarknader år 2025.

I en tid där globala resmönster förändras, är behovet av insikt och kunskap om resenärernas beteende och preferenser större än någonsin. Det märks också hos Travellyze – ett nytt globalt analysföretag som specialiserat sig på resebranschen. Företaget är ett dotterbolag till PR- och representationsbyrån Related.

-Vi har upplevt en enorm efterfrågan på våra analystjänster den senaste tiden. Bland annat från destinationer som vill veta mer om resmålets image, deras marknadsposition och deras nuvarande och potentiella målgrupper. Vi har dessutom sett en stor efterfrågan från utländska byråer, speciellt de PR- och representationsbyråer vi samarbetar med internationellt har snabbt insett fördelarna med konceptet. Hittills har vi sålt Travellyze-konceptet till nio andra marknader utöver Norden, häribland världens tredje och fjärde största turismmarknader, Storbritannien och Tyskland, berättar Henrik Koch, ägare och VD på Related och dotterbolaget Travellyze i ett pressmeddelande.

-I Travellyze-verktyget kan du till exempel få svar på hur resenärerna hittar inspiration till sina resor, hur de helst bokar, vilken transport och boendeform som de föredrar, vad som är viktigast för dem när de väljer resmål, hur stor semesterbudget de har och vilka destinationer de gärna vill besöka. Vi kan dels hämta data för att få en allmän översikt över en marknads (t.ex. med fokus på danska, tyska eller nederländska resenärer), dels segmentera utifrån geografi, åldersgrupp, civilstånd, utbildningsnivå och/eller inkomst, säger Henrik Koch i ett pressmeddelande.

Redan under nästa år förväntas Travellyze att leverera analyser på 25 olika marknader totalt. Innan år 2025 är ambitionen att analysverktyget ska finnas på 50 av världens största turistmarknader.

– Vårt mål är att göra Travellyze till ett globalt referensverktyg, vilket kommer skapa helt unika möjligheter för destinationer och reseaktörer. Vi har redan fått förfrågningar från resmål som skulle vilja använda verktyget för att övervaka resmålets image och hur turisterna uppfattar destinationen, på alla deras marknader, fortsätter Henrik Koch.

Travellyze skiljer sig från många andra analystjänster på marknaden. Det är ett verktyg som skapats specifikt för resebranschen och tagit utgångspunkt i destinationernas och aktörernas behov – i stället för att baseras på redan tillgängliga data.

-De senaste åren har destinationer haft möjlighet att få fram data om allt möjligt kopplat till kundresan, och det finns flera system som kan analysera ”big data” inom resenäringen. Men de flesta lösningar har skapats av någon som har sett vinstmöjligheter, ofta som en biprodukt till onlinebokningar. Travellyze har skapats utifrån ett verkligt behov. Destinationer behöver inte riktigt ytterligare data. De behöver ett verktyg som kan sammanlänka noggrant utvalda data om demografi, attityder och beteenden så att de enkelt kan få svar på frågor som ”var ska jag prioritera mina marknadsföringsresurser?” eller ”vad tycker mina kunder egentligen om min produkt?”, förklarar Chris Pomeroy, chef för PR-byrån Interface Tourism Spainv i ett pressmeddelande, som arbetat med strategiutveckling och destinationsmarknadsföring i mer än 30 år.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024