Annons:

Premium

Rymdresornas lågprisalternativ (nåja!) med ballong

Rymdkapplöpningen har precis fått en ny aktör. Franska Zephalto erbjuder passagerare chansen att resa till stratosfären i en ballong, från 120 000 euro per person 2025. Text: Janne Sundling

Zephaltos grundare, rymdingenjör Vincent Farret d’Astiès, försäkrar att allt är legalt och i sin ordning:

– Jag samarbetade med den franska rymdorganisationen och vi arbetade på konceptet med ballongen tillsammans, säger Vincent Farret d’Astiès till Bloomberg.

Han planerar för 60 flygningar per år, med sex passagerare ombord på varje flygning. Företaget strävar efter att tillhandahålla en upplevelse som ger de bästa av fransk gästfrihet – god mat, vin och design – för dem som har råd med en sexsiffrig biljett.

Ballonger fyllda med helium eller väte kommer att avgå från Frankrike med två piloter ombord och stiga 25 kilometer in i stratosfären under en och en halv timme. 

På sin topphöjd, ungefär tre gånger högre än för ett kommersiellt flygplan, kommer ballongen att stanna i tre timmar, vilket ger gästerna en chans att ta in vyer som tidigare bara setts av astronauter. Nedstigningen tar ytterligare en och en halv timme, för en sex timmar lång tur och retur.

– Vi väljer 25 kilometer högt eftersom det är höjden där du är i rymdens mörker, med 98 procent av atmosfären under dig, så att du kan njuta av jordens krökning i den blå linjen. Du är i rymdens mörker, men utan upplevelsen med noll gravitation, säger Farret d’Astiès.

Zephalto är en ny deltagare i den kommersiella rymdkapplöpningen, men inte den enda rymdballongen i spelet. Florida-baserade Space Perspectives erbjuder resor ombord på sitt Neptune One, som går lite högre för lite mindre pengar: 125 000 dollar. De börjar flyga 2024.

Både Virgin Galactic och Blue Origin har lanserat civila rymdflygningar där Richard Branson och Jeff Bezos lockar rymdturister för flygningarna. Blue Origin siktar på att återuppta sina resor i slutet av detta år sedan en obemannad raket kraschade 2022.

Elon Musks SpaceX har planer att så småningom flyga turister runt månen.

Zephalto kommer att landa på marken – inte i havet. Och framhåller att  rymdballonger är mer fridfullt, mindre riskabel turism, och vem som helst kan åka utan föregående träning. 

Upplevelsen ombord ska skräddarsys för individuella kunders preferenser, med särskild uppmärksamhet på mat. Zephalto vill erbjuda Michelin-stjärniga kvalitetsmat till gästerna, även om företaget avböjde att nämna några potentiella partners. Och Wi-Fi ska vara tillgängligt så att gästerna kan visa upplevelsen för vänner och familj på jorden.

I biljettpriset ingår också möjligheten att prata med en psykolog innan flyget. 

Tre testflygningar har genomförts av Zephalto med piloter ombord, men ingen har ännu nått den fulla höjden av 25 kilometer. Men de lutar sig mot att den franska rymdorganisationen länge har arbetat med höghöjdsballonger. När alla tester är godkända kommer ballongen att söka EASA-certifiering som ett kommersiellt flygplan.