Annons:

Så ska Dubai åter öppna upp för turister

Dubai Tourism har hållit en serie med virtuella möten för att presentera Dubais strategi och initiativ för återöppnandet av destinationen. I början av september stod Issam Kazim, VD för Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Dubai Tourism) med kollegor värd för ett möte med nordiska resebranschpartners. Förra året åkte 250 000 personer från Norden till Dubai.z

Under mötet presenterade Issam Kazim bland annat stadens strategiska förhållningssätt till pandemin och de hygien- och säkerhetsprotokoll som infördes i samband med att Dubai öppnande sina gränser den 7 juli 2020. Förutom den globala Safe Travels-stämpeln från WTTC (World Travel and Tourism Council) har Dubai lanserat ett eget så kallat ”Dubai Assured program”, som gör det enkelt att se vilka attraktioner och platser som uppfyller nödvändiga riktlinjer och hygienkrav. Programmet ska också säkerställa att Dubai förblir en av världens säkraste destinationer. Dessutom presenterades de ekonomiska initiativ som lanserats för att stödja turist- och evenemangssektorn i Dubai.

– Våra resebranschpartners spelar en viktig roll för att skapa intresse för resor Dubai. Virtuella interaktioner som dessa gör att vi kan uppdatera varandra om situationen i respektive land och lyssna till de möjligheter och utmaningar som våra partners står inför – och diskutera hur vi kan lösa detta tillsammans. Det är mycket viktigt att vi fortsätter att underlätta denna typ av dialog, säger Issam Kazim, VD för Dubai Tourism, i en kommentar till mötet enligt ett pressmeddelande.

Presentationen inkluderade information om de olika kommunikationsfaser som Dubai Tourism arbetat efter de senaste månaderna, för att säkerställa att Dubai förblir ”top of mind” bland resenärer globalt. Turistmyndigheten delade också med sig av branschdata som visade att Dubai är bland de fem mest sökta destinationerna på Expedia och bland de mest bokade destinationerna på bokningssidan Virtuoso.

Turiståret 2020 började bra i Dubai, innan de globala reserestriktionerna trädde i kraft som en effekt av coronapandemin. Mellan januari-februari välkomnade Dubai 3,27 miljoner besökare, en ökning med över 4,2 procent jämfört med samma period året innan.

Den nordiska marknaden är en av Dubais viktigaste marknader. År 2019 välkomnade emiratet 255 107 nordiska besökare – en ökning med 8 procent från 2015. Nordiska resenärer reser bland annat till Dubai för att njuta av det stora familjevänliga utbudet med hotell och aktiviteter, liksom det soliga och varma vädret under de nordiska vintermånaderna.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024