Annons:

SAS och Amadeus har ingått nytt femårsavtal

Amadeus och SAS nya femårsavtal garanterar resebyråerna full tillgång till SAS hela utbud, inklusive de billigaste webbpriserna. Däremot är förhandlingarna med de övriga GDS:erna Sabre och Travelport (Worldspans och Galileos ägare) inte i mål.

– Vi sitter i förhandlingar med Sabre, men vi står långt ifrån varandra. Förhandlingarna med Travelport påbörjas inom kort. För att ingå ett långt avtal kräver SAS en helt annan kostnadsnivå än dagens, säger Per Wehlander på SAS, ansvarig för GDS-förhandlingarna med Amadeus.
Till skillnad från Tyskland där Lufthansa och Amadeus fortfarande ligger i luven på varandra och inte lyckats komma överens om ett nytt GDS-avtal, har det gått lugnare till i Skandinavien. Både Amadeus och SAS framhåller värdet av avtalslängden, fem år i stället för det mer vanligt förekommande tre år.
– Företagsmarknaden är beroende av resebyrådistributionen, därför har det varit angeläget att komma i mål, säger Per Wehlander.
Avtalet innebär ytterligare en sänkning av GDS-avgifterna som SAS betalar till Amadeus, men hur stor minskning det handlar om vill ingen av parterna kommentera.
– Vårt mål har varit att halvera våra distributionskostnader. Sedan är allt en förhandlingsfråga, säger Per Wehlander.
När SAS och Amadeus förra avtal 2005 skrivits under försökte Amadeus kompensera en del av intäktsbortfallet genom att införa en extra avgift för resebyråer när dessa bokade de billigaste flygpriserna, den så kallade low fare module, LFM. Resebyråerna rasade och Amadeus backade och tvingades ta hela extrakostnaden själva. Någon repris där Amadeus inför någon ny typ av resebyråavgift blir det inte.
– LFM var ett mellanspel som visar att GDS:en inte kan ändra en affärsmodell. Det måste ske direkt mellan flygbolagen och resebyråer, säger Janchrister Egnefors, vd på Amadeus Scandinavia.
Betyder det att resebyråerna i stället får räkna med lägre incentives från er?
– Vi kommer att föra en dialog med våra resebyråpartners. Vi är väldigt nöjda med att ha nått en överenskommelse som skapar trygghet för resebyråerna.
Avtalet inkluderar även flygbolagen Wideroe, Blue1 och Estonian Air.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024