Annons:

Annons:

SAS toppar Råd och röns nya skamlista

Här är årets skamlista från Råd och rön. Den visar vilka företag som har fått flest anmälningar mot sig – och toppas i år av SAS. Nästan halva listan består av flyg- och resebolag, skriver Expressen.

Skamlistan är en årlig lista från konsumenttidningen Råd och rön, som listar vilka företag som har fått flest anmälningar mot sig hos Konsumentverket – i år från den 1 januari till den 28 oktober.

För att hamna på listan måste myndighetens jurister även ha inlett ett tillsynsärende mot företaget.

Hittills i år har 260 personer anmält SAS till Konsumentverket, enligt Råd och rön. Allt rör inte kunder som väntar på pengar, konsumenterna har även klagat på att de blivit hänvisade till resebyråer i stället.

1. SAS

260 anmälningar, bland annat för att kunderna inte fått tillbaka pengar för inställda resor.

Freja Annamatz, presschef på SAS, svarar:

– Vi har fått in en extrem volym av ärenden och våra system är inte byggda för att hantera detta.

4. Tui

147 anmälningar, främst om sena återbetalningar.

Adam Györki, bolagets kommunikationschef, svarar Råd och rön att de ”gör allt för att hantera situationen så bra vi kan”.

6. Norwegian

115 anmälningar om sena återbetalningar.

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på bolaget, svarar att hon hoppas på förståelse för att det varit ”enorma mängder ärenden att hantera”.

10. Ving

90 anmälningar, främst om sena återbetalningar.

Informatören Charlotte Hallencreutz svarar att man inte kunnat leva upp till kraven på snabb återbetalning på grund av en stor mängd återbetalningskrav i kombination med permittering av medarbetare.

Källa: Råd och rön 

Övriga bolag på listan är inte reseföretag.

4 kommentarer

  1. Maria: Var är alla SAS-hatare????
  2. Anonym: Hur lång tid tar det egentligen att genomföra en vanlig återbetalning? Någon med insikt får gärna kommentera
  3. Marcus Andersson: @2 Det går i regel att göra med ett knapptryck, men för att kunna göra detta måste man ha pengar att återbetala med vilket SAS troligen inte har. Är bokning via en resebyrå tex så kan de inte återbetala resenären förrens SAS återbetalat resebyrån.
  4. Tommy: Hellre att det tar lång tid än inte alls eller som Norwegian återbetalat både med voucher och pengar på samma biljett...

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.