Visit Sweden, Tourism in Skåne och Malmö Turism marknadsför Sverige och Skåne i London i helgen. Ett utomhuskafé har placerats mitt i London för att i tre dagar dra uppmärksamhet till Skåne.
Huvudingredienserna i kampanjen är 7 000 småkakor bakade av konditorn Jan Hedh och ett ton äpplen som konstnären Emma Karp Lundström ska förvandla till en äppeltavla från Kivik. Målet är att inspirera till ”afternoon tea, Swedish style” med hjälp av en äkta svensk fikaupplevelse med bryggkaffe och sju sorters kakor. Till och med fredag väntas ett tusental londonbor att ha bokat ett bord eller besökt den öppna picknicken i parken.
– Den svenska matkulturen är en utmärkt budskapsbärare för den svenska livsstilen, som för många upplevs som harmonisk och äkta men samtidigt modern. Det här är en styrka i marknadsföringen av Sverige. Och så älskar jag själv att fika, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Redan före evenemanget ”Fika!” hade utvalda kända bloggare och journalister besökt Skåne för att bekanta sig med regionen och den svenska matkulturen. ”Fika!” är en del i en helårssatsning för att marknadsföra Skåne och Malmö som en nära men oupptäckt destination i Storbritannien. Flera kampanjer med Storbritanniens största flygbolag har redan genomförts.
Huvudingredienserna i kampanjen är 7 000 småkakor bakade av konditorn Jan Hedh och ett ton äpplen som konstnären Emma Karp Lundström ska förvandla till en äppeltavla från Kivik. Målet är att inspirera till ”afternoon tea, Swedish style” med hjälp av en äkta svensk fikaupplevelse med bryggkaffe och sju sorters kakor. Till och med fredag väntas ett tusental londonbor att ha bokat ett bord eller besökt den öppna picknicken i parken.
– Den svenska matkulturen är en utmärkt budskapsbärare för den svenska livsstilen, som för många upplevs som harmonisk och äkta men samtidigt modern. Det här är en styrka i marknadsföringen av Sverige. Och så älskar jag själv att fika, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Redan före evenemanget ”Fika!” hade utvalda kända bloggare och journalister besökt Skåne för att bekanta sig med regionen och den svenska matkulturen. ”Fika!” är en del i en helårssatsning för att marknadsföra Skåne och Malmö som en nära men oupptäckt destination i Storbritannien. Flera kampanjer med Storbritanniens största flygbolag har redan genomförts.