Annons:

Squid Game skapar reseboom till Sydkorea

Sydkoreanska thrillerserien ”Squid Game” är den populäraste Netflix-serien genom tiderna. Det påverkar internationellt resande. Expedia-gruppen har sett en dramatisk ökning av sökningar på Sydkorea och Seoul.

Trenden att resa till platser som är med i tv-serie är inte ny. I Expedia-bolagets Hotels.coms senaste trendrapport framgår att resenärer vänder sig till skärmarna för reseinspiration  Hela 84 procent av svenska resenärer har sökt efter eller bokat en resa till en destination efter att ha sett den i en serie eller film. Svenska sökningar på Sydkorea och Seoul efter att Squid Game säsong 2 börjat sändas har ökat med hela 55 procent till huvudstaden och till landet med 30 procent. Trenden är internationell. Nu rasar sökningarna in från bland annat Japan, USA och Taiwan.

Seoul.

– Vi har sett – särskilt under de senaste åren i Europa – att populariteten hos koreanska dramaserier som Squid Game har genererat ett nytt lager av potentiella turister till Sydkorea, med internationella tittare som är angelägna om att besöka inspelningsplatserna och uppleva den unika mat, landskap och kultur – inklusive traditionella spel! – som de ser på skärmen, säger Ruby James som är högsta chef för Korea Tourism Organisation i London till Travel News.

Läs även: Så blev Korea världens hippaste destination

Kommentarer är stängda.

Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
24 februari 2025
Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025