Trenden att resa till platser som är med i tv-serie är inte ny. I Expedia-bolagets Hotels.coms senaste trendrapport framgår att resenärer vänder sig till skärmarna för reseinspiration Hela 84 procent av svenska resenärer har sökt efter eller bokat en resa till en destination efter att ha sett den i en serie eller film. Svenska sökningar på Sydkorea och Seoul efter att Squid Game säsong 2 börjat sändas har ökat med hela 55 procent till huvudstaden och till landet med 30 procent. Trenden är internationell. Nu rasar sökningarna in från bland annat Japan, USA och Taiwan.

– Vi har sett – särskilt under de senaste åren i Europa – att populariteten hos koreanska dramaserier som Squid Game har genererat ett nytt lager av potentiella turister till Sydkorea, med internationella tittare som är angelägna om att besöka inspelningsplatserna och uppleva den unika mat, landskap och kultur – inklusive traditionella spel! – som de ser på skärmen, säger Ruby James som är högsta chef för Korea Tourism Organisation i London till Travel News.
Läs även: Så blev Korea världens hippaste destination
Fakta Sydkoreas turism
År 2024 besöktes Korea av 7 701 407 internationella turister, vilket motsvarar en ökning med 73,8 procent jämfört med 2023 och 91,2 procent av rekordnoteringen 2019 (vilket visar på en stark återhämtning efter pandemin).
I tabellen finns turister från de nordiska länderna:
2019 | 19,709 |
2023 | 18,974 |
2023 (January-November) | 17,929 |
2024 (January-November) | 19,370 |