Annons:

Annons:

SUPERKAPITALISTISKA HONGKONG ÄR PORTEN TILL KINA

Det är världens friaste ekonomi, näst mest konkurrenskraftiga ekonomi och porten till Kina. Därför kan Hongkong fortfarande titulera sig Asiens ekonomiska centrum, även om oron finns att Shanghai ska armbåga sig fram som främsta finansstad.

Hongkongs stora hopp och fruktan har alltid varit Kina. Under kulturrevolutionen på 1960-talet var territoriet fullt av flyktingar från fastlandet. Trots kravaller och oro för att revolutionen även skulle sprida sig dit byggde Hongkong sin superkapitalistiska modell av exportdriven lågkostnadsproduktion. Som senare skulle kopieras i masskala på fastlandet.
1997 när Storbritannien överlämnade Hongkong till Kina gällde oron att kommunistledningen i Peking skulle krossa öns frihandel, lagstyre och yttrandefrihet och ersätta det med godtycklig diktatur. Misstankarna stärktes av massakern på Himmelska fridens torg och kommunistledningens hatfulla attacker mot Chris Patten, den siste brittiske guvenören, när denne gjorde ett sista-minuten försök att införa demokrati.
Mängder av rika Hongkongkineser köpte kanadensiskt medborgarskap och emigrerade. Men mer än 20 år senare har olyckskorparna fått fel. 1997 fanns det 2 500 regionala företagshögkvarter i Hongkong. Nu är det 4 000. I motsats till förväntningarna om att göra Hongkong obsolet har den gamla kronkolonin lyckats haka sig fast på Kinas tillväxtraket.
Anledningen är att Kina i stort sett har respekterat avtalet om ”ett land, två system”. Det innebär att Hongkong får behålla sitt brittiska system (inklusive vänstertrafik) till 2047. Förhoppningen är att vid den tidpunkten har resten av Kina utvecklats till en fungerande rättsstat.
Oron numera är att Shanghai ska putta ner Hongkong från titeln som Kinas finanscentrum. Den kinesiska ledningen har satt upp målet att göra Shanghai till en finansstad i klass med London och New York. Men så länge som den kinesiska yuanen inte är konvertibel sitter Hongkong säkert. Och många menar att Kina är stort nog att ha två finanscentrum i framtiden.
I dag finns det 105 000 handelsföretag i Hongkong. De flesta är inriktade på handel med fastlandet, och då i synnerhet ”Världens verkstad”, Pärlflodsdeltat i den närliggande Guangdongprovinsen.
Charles Ng, vicedirektör på Invest HK, ser Hongkong som det perfekta stället att etablera sig i för att göra affärer med Kina och Sydostasien. 
– Här finns ingen korruption, upphovsrätten skyddas, öst möter väst och vi är i hjärtat av Asien, säger han i en ström av klyschor som inte desto mindre har mycket sanning i sig.
Hongkong har en underbar flygplats som ligger bara 20 minuter med tåg från stan. Man kan nå alla stora asiatiska städer inom 3,5 timmars flygresa. Det betyder att man kan åka på morgonen för ett lunchmöte och vara hemma igen vid midnatt. Och Hongkong har ett unikt frihandelsavtal med Kina.   
Sveriges generalkonsul i Hongkong, Lars Danielsson, är frustrerad över att svenskar vet så lite om Hongkong – trots att stora delar av Stockholms infrastruktur drivs därifrån. Både tunnelbanan och Stockholms frihamn opereras av Hongkongbolag. Hamnen drivs av Hutchison Whampoa som ägs av Asiens rikaste man Li Ka-shing. Han ligger också bakom it-bolaget 3 som gjort Skandinaviens hittills största utländska investering.
Hongkongs ekonomi står stabilt på tre ben: logistik, finans och turism.
Den främsta anledningen till att Hongkong i fjol lyckades locka 29,5 miljoner besökare jämnfört med en befolkning på 7 miljoner är den tullfria shoppingen. Hälften av besökarna var fastlandskineser och många av dem kvinnor på jakt efter billiga Luis Vuitton-väskor. Medan grannen Macao har gått om Las Vegas i spelomsättning satsar Hongkong på att bli en familjevänlig destination med nöjesparker som Disneyland och Ocean Park. Målet är nu att göra Hongkong till en hub för kryssningsturism. Redan 2013 kommer en gigantisk kryssningsterminal stå redo att, likt ett Asiens Miami, serva båtresor till regionens turistmål som Vietnam, Taiwan, Singapore och Malaysia.
Dessutom pågår ett massivt kulturprojekt som kallas Western Kowloon District. Staden har avsatt 40 hektar för ett nytt konstmuseum, flera teatrar och konserthallar.
– Det kommer att bli den största hubben för kultur i Asien, säger Charles Ng. Målet är att ta in 45 miljoner besökare till år 2020.
– Det finns ett unikt kunnande inom turism och hospitality i Hongkong, säger Lars Danielsson. Han hoppas att Hongkongkedjor som Shangri-la ska bygga hotell i Sverige (Shangri-la är en stor Hongkongägd hotellkedja).
I Sverige är INTE HONGKONG känt som något större turistmål. Men det gjordes ändå 55 000 svenska resor hit i förra året. De flesta kom som en del av en asiatisk rundresa eller som ett stopp på vägen till Australien.
– Alla utan undantag som kommer hit tycker att det är ett häftigt ställe. Man blir tagen av den urbana miljön i Hongkong. Närheten till vattnet och naturen. Man ska inte glömma att 60 procent av området är oexploaterat, även om man inte kan tro det här mitt bland skyskraporna, säger Lars Danielsson på sitt kontor mitt i hjärtat av finansdistriktet Central.
Trots det koloniala förflutna känns Hongkong ibland mer asiatiskt än fastlandet – på det sistnämnda har kulturrevolution och bulldozerpolitik förstört det mesta av det kinesiska kulturarvet. Sampanerna är borta och Bruce Lee död, men Hongkong är fortfarande själva sinnebilden av Orienten. Star Ferrys gröna färjor från 1960-talet plöjer havsvattnet mellan Kowloon och Hongkongön, där skyskraporna med Victoriaberget i ryggen utgör en av världens mest spektakulära vyer. Vandra längs Wing Lok street där butikerna säljer hajfenor och torkade sjöhästar i knippen, eller gå upp till Hollywood Street och studera snusdosor från Qingdynastin.
I Hongkong ska man äta dim sum, den underbara kantonesiska brunchen av smårätter – såsom knyten fyllda av räkor. Sätt dig på en uteservering i de ångande hyreskasernerna i Mongkok och spana efter triadgangstrar – draktatueringar på ryggen är ett tecken på medlemskap i den kinesiska maffian. Det finns över 12 000 restauranger i Hongkong och urvalet är helt enormt, från gatustånd med nudlar till Michelinrestauranger. Britterna lämnade visserligen över styret av Hongkong till Kina Fastlands-Kina 1997, men dubbeldäckade charmiga trådbussar skramlar fortfarande fram på vindlande gator, pintsen flödar på nöjesstråket Lan Kwai Fong, där bankirerna studerar galoppresultaten i South China Morning Post. En av Hongkongs mer okända attraktioner är skärgården. Mängder av gröna öar erbjuder utmärkt trekking och bad. Närmsta stoppet från Hongkongs centrum är Lamma. Bara en halvtimmes båtfärd från centrum.
Sverige har ett gott anseende i Hongkong genom starka varumärken som Ikea, Volvo och Ericsson.
– Sedan finns finns ett skräckblandat intresse för den svenska välfärdstaten. De undrar hur man kan leva med upp till 45 procent i skatt. Det kan leda till spännande diskussioner att jämföra vår trygghetsnarkomani med Hongkongs simma-eller-sjunk-mentalitet, säger Danielsson.
Samtidigt finns det bland vanliga Hongkongbor en stark längtan efter demokrati och mänskliga fri- och rättigheter och en stark social medvetenhet jämfört med på fastlandet.
– I varje val röstar en majoritet av folket på demokratiska representanter, men eftersom valsystemet är riggat så kan de ändå inte få majoritet i Hongkongs stadsfullmäktige. Hongkongs ledning är handplockad från kommunistledningen i Peking. Det finns en frustration över att Hongkongborna har lika lite inflytande på Peking i dag som de tidigare hade på ledningen i London, säger Lars Danielsson.
I svenskt näringsliv finns en trist uppfattning att Hongkong är en omväg till Kina. Detta vill
Danielsson absolut dementera.
– Det finns 200 företag med svenska ägarintressen i Hongkong. Där finns jättar som Ericsson och Ica Global Sourcing. Men de flesta är små och medelstora bolag inriktade på inköp från Kina. Finanskrisen har slagit hårt mot Hongkong men på grund av Kinas snabba återhämtning har svenska aktörer ändå stannat, förvissade om att Hongkong kommer att studsa tillbaka igen som Hongkong brukar göra.
Många av de svenska företagen drivs i samarbete med en Hongkongkines, där partnern fungerar som en kulturell brygga för affärer med fastlandet. Hongkongs pragmatiska och affärsdrivna kultur gör det till ett enkelt ställe att vara chef i. Här finns inga religiösa sedvänjor eller jobbiga kulturbarriärer som hindrar affärerna. Hongkongbor är vana vid folk från hela världen och mycket toleranta. Det är också ett säkert ställe med låg öppen brottslighet.
– Storbolagen ägs visserligen av högst patriarkaliska män som Li Ka-shing. Men näringslivet är trots det relativt jämställt och det är vanligt att kvinnor gör karriär, säger internettelefonibolaget Skypes regionchef Stella Shi.
Hon är kvinna och bara 30 år.
Vi möts på en fika på klassiska Foreign Correspondents Club i närheten av Lan Kwai Fong. Stella Shi utstrålar den euforiska ”allt är möjligt”-attityd som präglar hela Kina.
– Jag älskar Hongkong för det är en verkligt internationell stad. Där ligger fortfarande Peking och Shanghai efter, säger hon.
Efter en period på mobiltillverkaren Motorola i Singapore läste Stella Shi in en MBA-examen (master of business administration) vid universitetet Hkust i Hongkong. Institutionen rankas som Asiens bästa MBA-utbildning av tidningen Financial Times.
Under anställningsintervjun på Skypes kontor i London frågade vd:n Stella Shi hur hon kunde ha så bra självförtroende. ”För att jag är bäst”, svarade Stella Shi.
– Jag tror att mitt självförtroende beror på att jag inte har haft några större motgångar i livet och därför är jag övertygad om att jag kan klara allt, säger hon. Unga chefer tänker inte för mycket och tvekar. Därför missar man inga tillfällen.
Michael G. Zell, Kinachef för Handelsbanken, säger att svenskar tycker att det är lätt att göra affärer i Hongkong. Det är dessutom en stor marknad i sig med konsumenter som är på framkanten inom mode och teknik. Många bolag använder därför Hongkong som en barometer på vad som är på gång i Fastlands-Kina. 2007 öppnade H & M sin första butik i Asien på Queens Road i Hongkong. Resultatet var kundrusning och långa köer. Inte långt därefter upprepade H & M succén på det kinesiska fastlandet.
Zells bästa tips för affärer i Kina är att ge intryck av att ha gott om tid.
– Dels för att allt tar oändligt mycket längre tid än man tror. Dels för att kineserna kan utnyttja att du har bråttom och ska hem och rapportera framgång för hemmakontoret. Och detta kan de dra fördel av i förhandlingarna.
Michael Ngs bästa tips är att göra förvävsgranskning, due diligence, av den man gör affärer med. Ytterligare en fördel med Hongkong är att det är så litet till ytan och så klustrat att det är ganska lätt att luska reda på saker. 
OLA WONG

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA
HJÄLP!
Sista ansökningsdag:
16 oktober 2019
Affärsresesäljare Göteborg och Stockholm
Sista ansökningsdag:
9 oktober 2019
Sales and Marketing Director International till Viking Line
Sista ansökningsdag:
14 oktober 2019