Annons:

Svenskar söker trygga resmål i lågkonjunktur

Lågkonjunkturen sätter tydliga spår i svenskarnas sommarresor 2009. Färre än förra året har hittills bokat, och de som bokat satsar gärna på säkra kort.

Lågkonjunkturen har lagt sordin på bokningsivern, visar den stora undersökning av resebranschen som researrangören Ticket gör två gånger per år.
Jämfört med förra året har färre bokat sommarresor. Bokningarna kommer dessutom in senare än vad de brukar. Särskilt januari var en svag månad, medan februari och mars gått något bättre.
– Vi ser också att kunderna gärna väljer trygga resmål och är mindre benägna att chansa på ”nya orter”. De åker gärna tillbaka till ställen där de varit förut, och där de vet vad de får, säger Martin Durnik, kommunikationschef på Ticket.
Följaktligen är Grekland, särskilt Kreta och Rhodos, och Spanien de populäraste länderna.
 
All inclusive-resor har ökat stort. Även här kan det ekonomiska läget spela in, där resenärerna gärna vill veta totalpriset för resan redan innan avresa. Men även om fler väljer all inclusive än tidigare år är det fortfarande en liten andel av resenärerna. Andelen all inclusive-hotell är endast 5-10 procent av charterarrangörernas totala hotellutbud.
 
Turkiet är sommarens stora charterkomet. Landet visar den största ökningen av alla länder med 30 procent fler bokningar i år jämfört med samma tidpunkt förra året. En viktig anledning till att Turkiet ökar är just att resmålet är prisvärt.
Medan Turkiet ökat i popularitet har Bulgarien minskat, hos alla utom barnfamiljerna. Det kan vara en effekt av negativa skriverier om semesterorten Sunny Beach, efter att en svensk man avlidit efter en misshandel utanför en nattklubb.
– Dessutom har vi fått en del klagomål från resenärer som gäller hotellkvalitet och service just i Bulgarien, säger Martin Durnik, kommunikationschef på Ticket.
 
Att fira sin 50- eller 60-årsdag utomlands blir allt mer populärt. Ticket har märkt en ökning på 30 procent bland dem som fyller 50 och 15 procent bland dem som fyller 60. Ofta tar jubilaren med sig hela familjen, och står själv för kalaset.
Tickets resultat bygger på en undersökning bland 300 resesäljare som granskar utbudet från de stora arrangörerna i förhållande till vad kunderna efterfrågar.
(Vagabond)

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024