Annons:

Travel News tar turisttempen på branschen för 2010

Lågkonjunkturen släpper inte sitt grepp om Sverige, men resebranschen skymtar ändå ljuset i tunneln. Chartern hoppas på svenskars sollängtan, men affärsresenärerna verkar fortfarande hålla hårt i plånboken. Travel News har tagit tempen på vad branschens aktörer tror om 2010.

Tågen
Förra året minskade resandet med SJ med 7 procent. Sedan följde vintern, en av de värsta i SJ:s historia. Alla förseningar och upprörda resenärer gav bolaget en minst sagt tuff start på året. Trots det tror SJ att resandet stabiliseras och till och med ökar någon procent i år.
– Även om vintern har ställt till med stora problem för samtliga tågoperatörer tror vi inte på en långsiktigt negativ effekt. Alla undersökningar visar att svenskarna är positivt inställda till tågresande, säger biträdande presschef Ulf Wallin.
I år satsar bolaget stora summor på att förnya tågflottan. Vid årsskiftet ska 20 nya snabbtåg sättas i trafik, en investering på två miljarder kronor. Samtidigt renoveras Intercitytågen. Allt för att möta den ökade konkurrensen när den svenska persontågstrafiken avregleras – och få tillbaka förtroendet från resenärerna.
– Vi fortsätter vårt arbete tillsammans med Banverket för att öka punktligheten. Vi fortsätter även att utbilda vår personal för att kunna ge bättre service vid resebokningar och ombord på våra tåg.
– Årets vinter har även lärt oss att vi måste se till att våra tåg blir mindre is- och snökänsliga och att vi måste arbeta hårt för att förbättra informationen till våra resenärer. För Banverkets del hoppas vi på att riksdagen skjuter till mer pengar för att förbättra och bygga ut järnvägsnätet och satsa på höghastighetsspår.
Resebyråer
En liten ljusning skymtar för resebyråerna. 2009 minskade resebyråernas försäljning med 12 procent, men under fjärde kvartalet vände det uppåt för försäljningen av privatresor.  
Men affärsresebyråerna ser ut att få det fortsatt tufft i år.
– Vi tror att återhämtningen för affärsresorna tar betydligt längre tid, om den någonsin kommer tillbaka till de nivåer som var för ett och ett halvt år sedan, säger Tomas G Olsson, vd, Resebyråföreningen.
Försäljningen av charter och paketresor med reguljärflyg har fortsatt att gå bra i år. Tomas G Olsson har däremot inga större förväntningar på att antalet affärsresor ökar i år.
– Men om priserna ökar får vi kanske se en viss tillväxt även på affärssidan.
En resebyråkedja som lyckades visa ett positivt resultat trots det tuffa fjolåret är Resia. I slutet av februari var försäljningen tillbaka på samma nivå som under rekordåret 2008. Koncernchefen Eva Moen Adolfsson tror att branschen kommer att återhämta sig så sakteliga under 2010.
– Vi tror på en svag tillväxt. Den allmänna konjunkturen har stabiliserats och varselvågen har avtagit. Vi har haft en väldigt kraftig återhämtning i december och en stark start på året.
Chartern
Trots lågkonjunkturen har den svenska chartern mått gott, resandet minskade med cirka 5 procent i fjol, men lönsamheten är på plus. Och den smällkalla vintern har gjort svenskarnas sug efter sol och charterresor större än på länge.
– Många bokar betydligt tidigare i år än förra året. Inför sommaren har vi sålt 28 procent fler resor än vid samma tidpunkt förra året, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.
Både Fritidsresor och konkurrenterna har satt in extraflyg och ökat volymerna för att möta den ökande efterfrågan. Fritidsresor har ökat volymerna med över 20 procent till sommaren, och lika mycket för vintern. Då ska dock noteras att bolaget liksom flera konkurrenter drog ner kapaciteten förra året.
– Det verkar som om svenskarna har fått bättre koll på ekonomin och blivit mer sugna på att resa, säger Apollos pressinformatör Pernilla Enkler.
Sommarens stora vinnare är Turkiet, ett land utanför euroområdet som lockar allt fler prismedvetna svenskar. Ving satsar på tre nya resmål och större volymer i Turkiet.
– Vi ser också att familjemarknaden med våra familjeanläggningar bokar bättre än förra året, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Samtidigt fortsätter försäljningen av all inclusive att öka.
– Vi har 30–40 procent fler som väljer all inclusive-hotell eller köper det som tillägg jämfört med förra året, säger Fritidsresors Peter Hellström.
TEXT: ANNIKA GOLDHAMMER

Kommentarer är stängda.