Annons:

Turismen i Berlin glömmer aldrig muren

20 år efter murens fall är Berlin Europas hetaste turistmetropol. Dess dramatiska nutidshistoria, nattlivet och massor av lågprisflyg gör att turismboomen fortgår mitt i lågkonjunkturen. Och fler svenskar än någonsin vill liksom Marlene Dietrich ha ”einen koffer in Berlin”.

En dubbelrad av mörk gatsten nedsänkt i stenbeläggningen går som en linje rakt över Potsdamer Platz.
Linjen är lätt att missa om du stressar upp från tunnelbanan, men sänker du blicken ser du den lilla järnplaketten som är fäst vid gatstenen: ”Berlin Wall 1961–1989”. Linjen rymmer Berlins hela dramatiska nutidshistoria.
För det var här Berlinmuren stod – skiljelinjen mellan öst och väst och en världskänd symbol för politiskt förtryck och ofrihet under 28 år. I dag är ingenmanslandet runt muren, all taggtråd och alla vakter med vapen ersatta av kontorsskrapor och hotell. Byggkranarna är en naturlig del av stadssiluetten och skickar ut budskapet: Alla vill vara i Berlin.
– Berlin var försvunnet från kartan i 50–60 år efter andra världskriget, det var en delad, artificiell stad. Nu har den utvecklats till en metropol, en hotspot för kreativa människor, säger Burkhart Kieker, chef för Berlins Turistbyrå.
Berlin kan skryta med fördubblade turistsiffror de senaste åtta åren och har petat ner Rom från tredjeplatsen som Europas mest besökta storstad, efter London och Paris. Hela 2008 har präglats av evenemang för att minnas att det är 20 år sedan muren föll och besöksstatistiken pekar fortfarande på plus. Friidrotts-VM i augusti, som ägde rum på samma stadion där Hitlers propagandamaskin firade triumfer vid OS 1936, visar också hur nutid och historia ständigt vävs samman i Berlinturismen.
För även om endast fragment av Berlinmuren finns kvar är stadens grymma nutidshistoria som präglats av två diktaturer, den nazistiska och kommunistiska, en viktig del av dagens attraktionskraft. Hitlers bunker och Stasi Museum är givna besöksmål.
– Vi är glada över dessa museer för det är viktigt att lära av historien. När det gäller Berlinmuren finns det dock en känsla av att vi var för snabba att förstöra den. Vi borde ha sparat en större autentisk del, säger Burkbart Kieker.
Ostalgin, där det forna Östtyskland framställs i rosenfärgat, nostalgiskt skimmer, flödar också i Berlin. Längs shoppinggatan Kurfürstendamm passerar några färgglada Trabantbilar som turister hyrt för en ”trabisafari”. Vid Checkpoint Charlie kan du köpa militärkepsar med Röda Stjärnan för några euro.  DDR-museet vid floden Sprees strand värjer sig dock mot att stämplas som ostalgimuseum.
– Vi visar upp vardagslivet i DDR, blandar vetenskap och historia på ett underhållande sätt. Det är viktigt att konkret visa hur livet såg ut för dem som levde i öst. Ett besök här kan bli starten på frågor och samtal inom familjer om deras egen historia, säger presstaleskvinnan Melanie Alperstaedt.
Runt henne trängs skolklasser som sveper runt museilokalen med frågeformulär i ena handen och kamera i andra. Alla vill fotografera sig vid den klassiska Trabanten. Besökarna kan också slå sig ner i ett typiskt östtyskt vardagsrum (där avlyssningsapparatur från Stasi är installerad), se propagandafilmer från östtysk tv, läsa och se bilder från kindergarten och den starka naturismrörelsen. På skafferihyllor kan klassiska matvaror från öst beskådas.
Själv är Melanie Alperstaedt västberlinare. Hon var åtta år när muren föll 1989 och fram till dess hade den varit en del av hennes liv som hon inte funderat mycket över. Hon och hennes vänner använde muren som bollplank, på andra sidan låg ingenmanslandet med fält och träd. Den 9 november minns hon väl.
– Mina föräldrar förklarade att det var en historisk dag, och så tog de mig med på en promenad till en checkpoint, där bilar och människor från öst strömmade över in på västsidan.
Den alternativa kulturen i Berlin är också en viktig del av Berlins attraktionskraft. Även den har en stark koppling bakåt till åren när Väst-Berlin var en liten ö i ett kommunistiskt Östeuropa. Tyskar lockades med värnpliktsfrihet och skattesubventioner för att flytta till Berlin, vilket drog till sig människor med alternativ livsstil och kärlek till subkulturer. I det nya enade Berlin lever och frodas denna kreativitet.
– Berlin har ett galet nöjesliv som erbjuder allt. Du kan festa på klubbar till klockan åtta på morgonen säger svensken Henrik Tidefjärd som driver guide- och reseföretaget Berlinagenten.
Detta kreativa Berlin LEVER sida vid sida med Business-Berlin. Staden är den näst största mötesstaden i Europa efter Wien och även regeringen och parlamentet flyttade hit 1999. Att den politiska makten i Tyskland återvänt till Berlin har dock inte påverkat turismflödet.
– Det har främst haft en positiv psykologisk effekt. Många tyskar har haft negativa känslor för Berlin med tanke på allt som skett här. Det är en utmaning för Berlin att behålla den kreativa kulturen och stämningen samtidigt som den växer som affärsstad, säger Burkhart Kieker.
Berlin har flest lågprisflygförbindelser i Europa efter London Stansted. Svenskar som inte vill flyga med SAS/Lufthansa kan ta sig hit med Ryanair, Germanwings och Air Berlin. EasyJet har en stor bas, men flyger inte på Sverige. Tillsammans med Berlins låga hotellpriser gör det staden till ett hett resmål även i lågkonjunkturstider. Hittills i år har turismen ökat med 4 procent till 10,3 miljoner övernattningar.
– Vår stora andel av privatresenärer är i dessa tider en välsignelse. Även om London halverade sina priser skulle det vara dubbelt så dyrt som Berlin, säger han kaxigt.
Svenskarna har inte varit svårövertalade. Aldrig förr har så många svenskar besökt Berlin som är den nionde största utländska turistnationen. Under årets första sju månader ökade antalet svenska övernattningar i Berlin med drygt 13 procent – långt över snittet. Christian Tenzler, presschef på Berlins turistbyrå, menar att det finns starka band mellan länderna.
– Stockholm och Berlin är själsfränder. Båda är liberala städer med väl etablerade sociala nätverk. Många svenskar som kommer hit som turister återvänder gärna, en del för att bo här under längre eller kortare tid. De vill ha en resväska kvar i Berlin, ”einen koffer
in Berlin”. 
Fotnot: Det var Marlene Dietrich som gjorde sången I hab ’ noch einen koffer in Berlin känd över hela världen på femtiotalet. Hildegard Knef gav ut sin version ett decennium senare.
All världens hotellkedjor vill till Berlin
Hotellkedjorna står på kö för att få etablera sig i Berlin.
Det är världens tuffaste hotellmarknad, säger Anna-Katharina Korte, marknadsdirektör på femstjärniga Grand Hyatt.
Det finns 22 femstjärniga hotell och det 23:e kommer 2011 när Hilton etablerar sitt lyxvarumärke Waldorf Astoria. Lågkonjunkturen har dock slagit mot affärs- och lyxhotellen, som är beroende av mötes- och konferensmarknaden. 80 procent av Grand Hyatts försäljning kommer därifrån.
– Det är tufft på mötessidan som gått ner 5 procent. Berlin måste dra till sig ännu mer möten och kongresser för att vi ska fylla alla nya hotell som kommer, säger Anna-Katharina Korte.
Hotellens etableringsiver har lett till kraftigt pressade hotellpriser. Ett tre- eller fyrstjärnigt hotell kan du få för 60–70 euro, ett femstjärnigt i lågsäsong för 120–140 euro.
Det är denna tuffa hotellkamp som Scandic ger sig in i när dess tyska flaggskepp med 570 rum öppnar i oktober 2010 vid Potsdamer Platz. Det nya hotellet ska ha en distinkt skandinavisk prägel och inreds med inspiration från de fyra årstider som präglar livet i Norden.
– Över tid kan vi bygga upp en lönsam tysk hotellbusiness och självklart måste vi finnas i Berlin, hjärtat i Europas största ekonomi. Berlins betydelse som affärsresestad kommer också att växa genom nya storflygplatsen Berlin International, säger koncernchef Frank Fiskers förtröstansfullt.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.