Reseindustrin står och väger inför 2019. Efter många års uppgång minskade resandet utomlands 2018. Är det ett tillfälligt hack i kurvan eller början på en ny era? Kommer fler att stanna i Sverige? Motivera gärna ditt svar.
Det mesta tyder på att vi nu nått toppen för den här konjunkturcykeln. Jag tror vi kommer att få vänja oss vid en aning lägre efterfrågan de närmaste åren. Regeringen (den dag vi får en) kommer att tvingas ta i frågor som hushållens skuldsättning genom att ytterligare se till att hushållens vilja till konsumtion dämpas. Vi kommer också att se en rad politiska åtgärder framöver som fördyrar resandet motiverade ur ett miljöperspektiv. Samt att marknadspriset på olja troligen är på väg upp, vilket i sin tur påverkar efterfrågan på resor via hämmad konsumtion och inte minst via stigande priser på resor.
Vad ser du mest fram emot 2019?
Jag är ansvarig för Stena Lines hela digitala transformations program och vi är väl positionerade att leverera konkret affärsnytta på en rad områden under 2019. Jag ser med spänning fram emot att följa denna resa. På det privata planet ser jag fram emot att få sätta mig ner med en mycket god vän och fira hans tillfrisknande från en mycket allvarlig sjukdom samt fira min äldsta dotter som blir student i år.
Vilken destination tror du kommer att öka mest?
Jag var själv i Sydafrika under jul och nyår. Turismen ditt har minskat aningen det senaste året, troligen på grund av all information kring eventuellt akut vattenbrist i Kapstaden. Ser man på destinationen som helhet så tror jag det finns massivt med potential att öka om kunderna kan vara säkra på vattentillgången.
Vilket land kommer att öka mest?
Om inget otäckt händer på säkerhetsfronten så tror jag att Turkiet kommer tillbaka starkt 2019. Jag tror också att turismen till Sverige fortsätter att öka i minst samma takt som den gjort de senaste åren.
Kommer vi verkligen att åka med tåg?
Folk kommer att åka tåg inrikes om vi får höghastighetståg och driftsäkerhet. Mera tveksamt om vi kommer att åka tåg utomlands i större mängd. Att byta tåg fyra fem gånger varav ett par gånger mitt i natten med väskor och barn för att komma till en solsäker strand kräver viss entusiasm…
Vem utmanar de tre stora charter-elefanterna i Sverige?
Inom charter segmentet finns ingen trovärdig utmanare idag. Däremot kommer utbudet av lågprissäten att fortsätta öka i Sverige och den dag när utbudet proportionerligt motsvarar ungefär samma situation som i UK, så kommer deras dominans inte att kunna fortsätta som idag. I UK är charter-arrangörerna redan idag hårt ansatta av online aktörerna och det kommer de troligen att bli på andra marknader också när utbudet ökar.
Vilket flygbolag går i konkurs?
Svårt att sia om vilket som är nästa på tur. Men oljepriset behöver inte stiga många procent innan det med säkerhet kommer att finnas en rad aktörer som får grava problem.
Besöksnäringens största utmaning?
Terrorism och klimatet.
Namn: Jari Virtanen
Titel: Chief Transformation Officer Stena Line & VD för Stena Line Travel Group
Familj: Tre kloka kvinnor som hjälper mig att hålla fokus på rätt saker (två tonårsdöttrar & fru) och en folkskygg Bengal katt
Bor: Casa Virtanen finns i Rydebäck utanför Helsingborg.
Senaste resa: Sydafrika över Jul & Nyår
Favorithotell: Sandos Playa Car i Mexico (sol & bad) & Chalet Am Leitenhof i Scheffau (Skidsemester)
Favoritreseapp: Uber
Flygbolag som jag åker helst med: Har åkt med SAS en del long haul via mitt arbete i år och varit väldigt nöjd.
Min drömresa: En två månader lång bilsemester i Europa vore fantastiskt roligt att få till någon gång.
Detta vet vi inte om dig: Ge mig ett riktigt bra rockband så får jag vem som helst att häpna med mig på sång. Min yngsta dotter sade en gång ”pappa, när man ser dig och hur du ser ut… skulle man aldrig kunna tro att du kan det där”