Annons:

Ullareds-Boris talar ut

Från litet varuhus till Sveriges största utflyktsmål. Boris Lennerhov, vd på Gekås Ullared, vet hur man skapar ett framgångsrikt turistmål.Nu är han det stora dragplåstret på Tillväxtdagen som arrangeras av RTS på TUR:s smygöppning på onsdagen.

Framträdandet är ett av få som Boris Lennerhov har tackat ja till den senaste tiden.
– Jag får två förfrågningar om dagen i snitt. Det mesta är jag tvungen att nobba, men i det här turistsammanhanget känns det intressant att prata om Ullared och vår utveckling.
Lennerhov ska berätta historien om hur lilla Ullared har blivit ett turistmekka och hur varuhuset Gekås skapat ringar på vattnet i hela regionen.
Vad är det som gör att ni har lyckats?
– I grunden handlar det om ett jättestort sortiment till väldigt låga priser. Sedan måste man förstärka och utveckla konceptet för att locka nya grupper. Det är ett väldigt långsiktigt arbete.
– Jag brukar säga att det inte handlar om att göra en sak 100 procent bättre, utan att förbättra 100 saker med en procent.
Förra året hade Gekås i Ullared 4,3 miljoner besökare. Oktober blev en rekordmånad och under november var antalet besökare
2 000 fler per dag jämfört med året innan. Förklaringen är förstås tv-programmet Ullared, verklighetssåpan som samlade 1,5 miljoner tv-tittare i höstas. Trots succén är Boris Lennerhov tveksam till en fortsättning.
– Det är inte givet att det tillför så mycket mer. Det måste finnas en förnyelse som gör att det känns roligt att se igen. Annars kan det bli badwill. Men Kanal 5 är jätteangelägen om en fortsättning.
Tv-serien fick ett enormt genomslag och gör nu succé även i Norge. Boris Lennerhov själv tar uppmärksamheten med jämnmod.
– Jag är van vid medierna och säger inte så mycket tokigt eftersom jag vet vilka konsekvenser det kan få. Det var värre för de karaktärer som inte var förberedda på genomslaget.
”Morgan på lagret” var en av karaktärerna som plötsligt blev rikskändis – och som verkar trivas med det.
– Det är han som får friarbreven och jag som får tiggarbreven.
Tv-succén har knappast fått Boris Lennerhov att luta sig tillbaka. Enligt hans filosofi måste man göra en rejäl satsning minst vartannat år för att behålla kunderna. Själv har han inte bara en, utan flera satsningar på gång. Gekås stugby och camping, en av Sveriges mest belagda, ska utökas och antalet bäddar fördubblas. Samtidigt planeras ett nytt konferenshotell.
– På sommaren och helgerna ska det fungera som ett ovanligt prisvärt lägenhetshotell för våra vanliga besökare.
Hotellet ska stå klart om drygt ett år. Men redan i år händer det saker inne i varuhuset. Ny restaurang, lounge och kafé ska få besökarna att stanna längre. Och en sportbar ska hålla männen lugna.
– Där ska det finnas golfsimulator, racingspel och annat som männen kan roa sig med. Efter någon timme börjar de bli ett hot mot verksamheten.
ANNIKA GOLDHAMMER

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024