Annons:

Annons:

Unga stressade inför semestern

Även om de flesta längtar till semestern, känner många sig stressade. Enligt en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL är var femte svensk stressad inför semestern.

Inför semestern är 19 procent av svenskarna stressade. Bland personer mellan 18-29 år är siffran högre (26 procent). Även kvinnor är mer stressad inför semestern än genomsnittet (21 procent). Det visar en ny underöskning gjord av Novus på uppdrag av NOVASOL.

Förväntningar, hinna klart på jobbet och packa

Nästan var tredje är stressad över att semestern inte lever upp till förväntningarna. På nästan samma nivår hamnar stressen över att inte hinna klart allt på jobbet innan semestern. Men det som stressar mest är är att packa resväskan (32 procent). Kvinnor är mer stressad över packningen (40 procent). Endast 21 procent av männen känner stress inför att packa.

– Att i stort sett var tredje är stressad över att semestern inte kommer leva upp till förväntningarna förvånar mig. Förväntningar får inte vara orimligt höga, då blir man lätt besviken, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

För lite planer och att pengarna inte ska räcka

Var fjärde svensk känner sig stressad över att pengarna inte ska räcka under semestern. Även var fjärde svensk är stressad över att någon i familjen eller resesällskapet ska bli sjuk inför semestern. 15 procent av de svarande stressar över att ha för lite planer under semestern.

– Det är viktigt att man tidigt tittar över sin ekonomi inför semestern. Att man sparar i god tid och gör upp en budget så man vet vad man kan spendera och anpassar sin semester därefter, säger Torbjörn Fredman

6 i topp – Vad blir du mest stressad över inför semestern?

Att packa allt (32%)
Att semestern inte lever upp till förväntningarna (31%)
Att hinna klart allt på jobbet (30%)
Att pengarna inte ska räcka till (25%)
Att någon i familjen/resesällskapet ska bli sjuk (25%)
Att ha för lite planer (15%)

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten. Totalt har 1187 intervjuer genomförts under perioden 30 januari-7 februari 2019. Deltagarfrekvensen är 63%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 KOMMENTARER ÖPPNA