Annons:

Ving inför nya rutiner för säkert resande

Vings egna undersökningar visar att det är många som längtar efter att resa igen så snart myndigheterna ger klartecken. Under tiden arbetar Ving för fullt med att säkerställa att samtliga hygien- och säkerhetsrutiner lever upp till högsta nivå genom alla delar av resan när det går att välkomna gästerna tillbaka igen, enligt ett pressmeddelande.

Vårt största fokus är att våra resor genomförs på ett säkert och ansvarsfullt sätt utifrån våra egna och myndigheternas krav och att vi minskar risken för smittspridning. För att gästerna ska kunna känna sig trygga på sin semester med oss införs nu utökade rutiner för våra egna hotell, flygresan, transferbussar och alla andra aktiviteter som erbjuds under en semesterresa med Ving, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef Ving i ett pressmeddelande.

På våra egna hotell

Ving samarbetar med det oberoende företaget Cristal International Standards och följer utöver våra egna även kraven som ställs från lokala myndigheter, som löpande kan komma att ändras. Nedan listar vi de utökade säkerhetsrutiner som implementeras på våra hotell, Sunwing, Sunprime och O.B.C by Sunwing, framöver. För övriga hotell i vårt program följs lokala myndigheters rekommendationer och krav.

  1. Utökad djuprengöring av varje rum och uppdaterade städrutiner
  2. Samtliga medarbetare tränas i våra nya säkerhetsrutiner
  3. Säkra rutiner vid incheckning, där krav på social distansering följs genom att avskilja eller hålla avstånd mellan personal och gäster.
  4. Handsprit tillgänglig för gäster och personal
  5. Våra medarbetare håller avstånd från gäster och alla ytor ska möjliggöra och påminna om avstånd mellan gäster
  6. Färre antal gäster samtidigt och större avstånd mellan gäster i restauranger
  7. Nya serveringsrutiner – servering av mat sker antingen som á la carte (bordsservering) eller som buffé enligt gällande rekommendationer och restriktioner.
  8. Flexibla öppettider i restaurangen för att undvika trängsel
  9. Anpassning av aktiviteter och underhållning på hotellen
  10. Minimera kontanthantering
  11. Digital information via app och mail
  12. Utökad städning och nya rutiner kring poolområde, gym, miniland och spa

På flygen

Även på flygen införs nya säkerhetsrutiner som följer krav från både myndigheter och EASA (The European Authority for Aviation Safety). Vings flygbolag Sunclass Airlines jobbar även nära lokala samarbetspartners på flygplatserna. I möjligaste mån ska så mycket bagage som möjligt checkas in och resenärer uppmanas att checka in via Vings app istället för över disk för att begränsa sociala kontakter på flygplatsen. Såväl passagerare som kabinbesättningen ska bära ansiktsmask, vilka finns att köpa via Airshoppen. Ombord anpassas servicen och följer de föreskrifter som gäller kring bland annat hygien. Alla Sunclass Airlines flyg är utrustade med ett sk HEPA-filter om säkerställer att 99,6 procent av alla dammpartiklar och luftburna föroreningar som virus och bakterier renas. Den konstanta luftreningen, som sker var 2-3:e minut, minimerar därmed risken för kontaminering.

Transferbussar

Ving följer lokala myndighetskrav, vilka kan se lite olika ut för varje land, men har också egna rutiner som företaget följer som att alla ytor städas/desinficeras löpande innan nya gäster tas ombord. Passagerare måste sprita händerna innan påstigning samt bära munskydd ombord.

 

Aktiviteter och utflykter

Det är populärt att upptäcka Vings resmål genom exempelvis båtturer, besök på marknader eller rundturer. Det är även fortsättningsvis Vings ambition att kunna erbjuda alla resenärer detta. På en del platser kommer det dock att införas vissa restriktioner gällande antal besökare och det kan även vara begränsad tillgång till vissa områden och sevärdheter. Uppdateringar om vad som gäller för respektive destination sker löpande på Ving.se. Vi följer självklart lokala myndigheters rekommendationer fullt ut för att erbjuda en så säker vistelse som möjligt.

För övriga flygbolag, hotell, rederier, lokala agenter m.fl. följer Ving tillsammans med sina samarbetspartners myndigheternas rekommendationer.

8 kommentarer

  1. Anonym: Nr 7. Vad är det som är nytt med det? Det är väl de två alternativ som alltid funnits. All-Inclusive hotellen ska naturligtvis behålla sina buffèer, det vore orimligt annars. Sen måste folk sluta tro att buffèer skulle vara särskilt utsatta ställen. Du löper sannolikt större risk att smittas när du står i kön i affären
  2. Anonym: "Ombord anpassas servicen". Vad innebär det? Ingen servering av mat eller dryck? Det går att boka flygmat. Får man ta av sig ansiktsmasken under tiden man äter? (gäller inte regeln "passagerare ska bära ansiktsmask" då?) Verkar vara en pressrelease där man inte törs berätta allt. 😏
  3. Thomas: Verkar vara vettigt men för att få tillbaka resenärer så är det bättre dom återbetalar alla de pengar som Ving lånar ifrån drabbade resenärer,som ännu inte efter 2 månader fått tillbaka sina inbetalningar
  4. Anita: Har väntat i 10 veckor nu på Återbetalning. Ännu inga pengar. Så dåligt av Ving.. Anita
  5. Hillevi: Uppfattar också att Ving troligen skulle få fler resenärer-"gamla som nya"- om man skött återbetalningen till oss drabbade resenärer. Vi har väntat över 10 veckor också och väntar fortfarande- trots flertal påstötningar till kundservice. I ett sådant läge är jag definitivt inte mottaglig för reklam från Ving. Och det kommer ej heller bli någon mer resa med Ving som arrangör. Tyvärr.
  6. Susanne uddsten: Ja,det känns ganska purrt nu att boka en ny resa med Ving,jag vill ju först få återbetalning som jag väntat på sedan 4 April! Första resan i Maj föreslog dom mig att ta en ändring/omokningsavgift ifall jag skulle behöva ändra avgång!!! Ytterligare kostnad! Den resan visades sedan att dom ställde in! Då bokade jag en senare resa som blev dubbelt så dyr,avgång i Juni,även den ställdes in! Totalsumman blev högre o högre ! Klart jag/man är besviken! I tre omgångar har jag fått svar från Ving att återbetalning ska ske! Nu sist, meddelande om 45 dagar ska återbetalning ske! Jag vill självklart resa med Ving, har gjort det förut och bra! MEN innan ny resa vill jag ha återbetalningen klar!
  7. LOUISE: Alla kommer få tillbaka sina pengar. Ge dem tid. Det är tusentals registreringar som ska ske. De gör så gott de kan. Ha tålamod.
  8. Camilla: Alla kommer få tillbaka sina pengar. Vi skulle åkt i slutet på april och avbokade resan 18 mars och vi fick tillbaka pengarna 4 maj.
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024