Annons:

Visit North vill digitalisera upplevelseindustrin

Nu lanseras plattformen som ska locka nya turister till Sverige.

Det var när Thomas Bruhl var vd på Visit Sweden som han såg behovet.

– För femton år sedan digitaliserades flygbolagen. För fem-sju år sedan digitaliserades de större hotellen, nu är det tid för upplevelseindustrin, säger Thomas Brühl som nu är en av krafterna bakom Visit North.

Bolagets mål är att digitalisera de 9 000 bolag som i dag säljer upplevelser i Norden (och sedan fortsätta med resten utav europa) . Det kan vara en lokal guide i Gamla stan. Det kan vara kanotuthyrning i Umeå. Det kan vara en vinprovning i Båstad. Det tar bara tjugo minuter att lägga upp sig på Visit North plattform och sedan skickar den ut budskapet till världens stora bokningssidor. TripAdvisor, Holidaycheck, Zoover och Skyscanner med flera.

– Det handlar om att finnas i det digitala skyltfönstret. En turist i Holland vill ut i vildmarken och här konkurrerar Skåne med Stockholms skärgård.

Vd och delägare Jesper Persson. Han arbetade tidigare på den digitala tjänsten Travelbird i Holland.

– Femtio procent av turisterna vet var de ska, femtio procent vill bli serverade en smidig lösning som matchar deras intresse. Det är här vi kommer in.

Med Visit North’s lösning kan du visa att du finns och vad du gör, boka in en kund och få betalt.

– Vi har utvecklat vår tjänst tillsammans med användarna. Det viktiga är att det går snabbt och är enkelt. Vi snackar om små bolag med tre till åtta anställda. De sköter sin bokföring på söndagarna. Oftast ringer kunderna in eller mejlar. Aktörerna behöver öka sin tillgänglighet digitalt.

Det finns ungefär 25 000 bolag i denna division i Norden. I Sverige omsätter dessa bolag ungefär 25 miljarder kronor. I denna summa ingår även stora elefanter som Strömma och SkiStar. Men de flesta är ändå myror.

I nuläget har ungefär 200 bolag loggat in i systemet. Men nu ska de bli fler. Visit North ska lanseras på bred front och ett gäng säljare har rekryterats. Man planerar även att vara med på Travel News Market.

Vad är då prislappen för att vara med?

– Vi tar inget betalt för att registrera sig. Det är först när någon säljer som vi tar 3,9 procent. Om man jämför de stora hotellboknings sajterna som tar mellan 17-20 procent är det ganska lite.

Visit North är en startup och har i en första runda tagit in 4 miljoner. Just nu håller man på med en A-runda och vill fylla på kassan med ytterligare miljoner.

Så här berättar en av dagens kunder på Visit North:

– Vi är positiva till Visit Norths enkla verktyg som underlättar för små och medelstora företag att nå ut och sälja sina upplevelser till internationella kunder, där kunderna redan idag letar och köper sina upplevelser digitalt, säger Pernilla Nordström, STUA Sörmland.

Kommentarer är stängda.

Marknadschef till WE Travel Group
Sista ansökningsdag:
18 augusti 2025