Annons:

VisitDenmark får kritik för Youtube-bluff

Turistorganisationen VisitDenmark får kritik för en video på Youtube där danska ”Karen” efterlyser fadern till sin son.

Filmen lades upp i torsdags och har fått mer än 900 000 visningar och fler än 3500 kommentarer. Många har berörts av Karens situation och önskat henne all lycka, skriver Aftonbladet.se.
I helgen framkom dock att videon var en bluff och att det är Danmarks turistorganisation VisitDenmark som ligger bakom filmen.
– Vi har ökat kunskapen om Danmark som resmål och gett bilden av att det är ett öppet och fritt land. Jag är ledsen om någon är arg, det var inte vår mening. Men det är en bra historia, säger Dorte Kiilerich, vd på VisitDenmark.
Danska medier har riktat kritik mot att skattepengar använts för att finansiera bluffen, även upprörda kommenterar på Youtube som känner sig lurade har förekommit. Men reklambyrån bakom är ändå nöjd.
– Det är väldigt få som reser till Danmark och vi ville genom virtuell media uppmärksamma landet, säger reklambyråns strategiska direktör Peter Helstrup till Aftonbladet.
Det ursprungliga klippet har tagits bort från Youtube, men det finns en kopia. Kolla och tyck till påTNbloggen. Klicka här.

Kommentarer är stängda.

Area Sales Manager till Stockholm
Sista ansökningsdag:
5 juni 2024
Clarion Hotel Post söker Food & Beverage Director
Sista ansökningsdag:
28 maj 2024
Flygtaxis Support söker nya medarbetare
Sista ansökningsdag:
4 juni 2024