Det visar en ny global studie från B2B-plattformen RateHawk som bygger på svar från över 1 300 reseproffs i fem världsdelar. Bilden som framträder är av en bransch med stark lojalitet och hög trivsel. Majoriteten arbetar i företag med färre än fem anställda, och de flesta drivs av att skapa minnesvärda kundupplevelser snarare än ekonomiska incitament.
Erfarenheten är djup, särskilt i Europa där 51 procent av de tillfrågade har mer än 15 års branscherfarenhet – i Italien är det hela 68 procent. Samtidigt lockar yrket nya talanger: ur internationellt perspektiv har 18 procent jobbat i branschen 1–3 år, med ännu högre andel i Nord- och Latinamerika.
Majoriteten arbetar i små organisationer, 50 procent för företag med 2 till 5 anställda och 17 procent som soloagenter. I Europa är småskalig verksamhet extra utbredd (58 procent).
De största motivationsfaktorerna är möjligheten att skapa minnesvärda kundupplevelser (51 procent), att utforska nya destinationer (42 procent) och att få positiv feedback från kunder (39 procent). Ekonomiska incitament hamnar långt ner på listan (15 procent).
För att hålla engagemanget uppe satsar man på branschevent (46 procent), personliga försäljningsmål (45 procent), nätverkande (39 procent) och kontinuerlig utbildning (31 procent). AI-verktyg och nya samarbeten är också vanliga inspirationskällor.
– I dag fortsätter resebranschen att locka nya specialister, vilket gör den till en av de snabbast växande yrkessektorerna enligt globala rapporter. Vår studie visar också på den växande populariteten för yrket reserådgivare under de senaste tre åren. Det drivs av den ekonomiska omvandlingen efter pandemin och nästa generations resenärers önskan att förlita sig på resebyråer när de planerar sina resor, kommenterar Astrid Kastberg, vd för RateHawk.
Studien baseras på en undersökning som genomfördes under andra kvartalet 2025. De svarande är representanter för fritids- och affärsresesektorn, inklusive resebyråer, -företag, -arrangörer, medlemmar i värdbyråer och oberoende reserådgivare.