Annons:

Premium

Exemplet New York City: Budgetvänliga alternativ avgörande för tillväxt

Yngre resenärer är lätta att avfärda. ”De har ändå inga pengar att spendera”, brukar det heta. Nu höjer aktörer inom turismsektorn i New York City sina röster – satsas det inte på Gen-Z-resenärer är stadens framtida intäkter hotade. Text: Linda Iliste

Faktumet att gruppen har begränsad budget är precis vad som kräver hänsyn och handlingsplaner. Det menar både hotellföreningen Hotel Association of New York City (HANYC) och New York City Tourism + Conventions, stadens officiella marknadsförings-, turism- och partnerskapsorganisation. 

– De här människorna, som annars skulle komma hit med en marginell budget, blir avskurna. Vi pratar om bostäder till ett rimligt pris, men vi behöver turism till ett rimligt pris, säger HANYC:s vd Vijay Dandapani under ett panelsamtal om turism arrangerat under gårdagen av tillväxtkoalitionen Association for a Better New York (ABNY).  

Avskärningen beror framför allt på svårigheten att hitta ekonomiskt överkomliga övernattningsmöjligheter. Statistiskt sett gör turister upprepade resor till New York City. Att nå dem när de är unga – och därmed locka dem att återvända under många, många år framöver – är en avgörande grund till stadens turismintäkter. 

Den riskerar nu gå förlorad när priset på hotellnätter skjutit i taket, och Gen-Z-resenärer väljer andra destinationer.

– Det är tydligt att vi är missgynnade specifikt ur ett yngre perspektiv. Tillgänglighet är nyckeln, och vi kan inte konkurrera med andra städer på det viset, menar Fred Dixon, vd för NYC Tourism + Conventions.

När priset på hotellnätter fortsätter att stiga hotas tillväxten. Fram till oktober 2023 var den genomsnittliga kostnaden för en hotellnatt i New York City 288 dollar. Det är en ökning på 19 procent jämfört med 2019. 

Parallellt tog stadens tioåriga rekordtillväxt inom turismsektorn slut med pandemin, då den minskade med 67 procent från 66,6 miljoner besökare 2019 till 22,3 miljoner år 2020. Branschens arbetstillfällen föll 31,4 procent. 

Ansträngningarna för återhämtning visar sig på uppförsbacken när kostnaderna skenar och lyxsegmentet prioriteras. Vijay Dandapani menar att lösningen ligger i att skriva om nuvarande lagar så att det blir lättare att driva hostel. Han pekar på hur andra städer med framstående global turism – från Paris och London till Boston och Chicago – lyckas konkurrera ut NYC i detta avseende. 

Dandapani menar dock att den nya lagstiftningen kring korttidsuthyrning som trädde i kraft 5 september inte har påverkat de ökande hotellpriserna. 

Airbnbs vd Brian Chesky håller däremot inte med. Enligt Chesky stiger de redan på grund av åtgärden:

– Många har inte ens råd att åka hit längre över huvud taget.

Källor: Skift, Empire State Development, Office of the New York State Comptroller, NYC & Company

På nytt jobb