Europas flygindustri drar en suck av lättnad när detaljerna i tullavtalet nu börjar klarna. Industrins företrädare har lobbat intensivt för ett undantag från den 15-procentiga allmänna tullsats som avtalet stadgar.
– Avtalet kommer att ge stabilitet och konkurrenskraft åt industrin, sade branschorganisationen General Aviation Manufacturers Associations (GAMA) vd James Viola till AIN.
Aerospace Industries Associations vd Eric Fanning instämde:
– Noll-mot-noll-tullar på kommersiella flygplansprodukter driver innovation och konkurrenskraft och skapar jobb i alla USA:s 50 delstater.
Samtidigt varnar flera analytiker för att avtalet inte är tidsmässigt bundet och att Trumpadministrationen när som helst kan höja tullarna.
Nolltullar för flyg är en återgång till ett avtal som tecknades redan 1979 och beräknas genom åren ha gett USA ett handelsöverskott på 1 000 miljarder kronor och skapat 1,8 miljoner amerikanska jobb.
Nolltullar är en framgång för Airbus som har många beställningar i USA, men även för krisande Boeing, som konkurrerar på den europeiska marknaden.
Det är ännu inte helt klarlagt vad som gäller för militära flygprodukter, som ofta kringgärdas av säkerhetspolitiska restriktioner.