I USA ska avgifterna för utländska besökare höjas – samtidigt som den federala
finansieringen av landets officiella turistorganisation Brand USA krymper med 80 procent.
Det står klart sedan kongressen godkänt president Donald Trumps budgetförslag, kallat ”the
big beautiful bill”.
Avgiften för det elektroniska inresetillståndet Esta nära nog fördubblas, från 21 till 40 dollar
(cirka 382 kronor). Pengarna går inte tillbaka till resebranschen – och åtgärden väcker kritik,
inte minst eftersom de ekonomiska nedskärningarna för Brand USA sker parallellt.
– Djärva, nödvändiga investeringar i flygtrafikledning samt tull- och gränsskydd kommer att
göra en meningsfull skillnad i resenärens upplevelse. [Men] de smarta investeringarna i
reseprocessen gör det desto svårare att acceptera de enfaldiga nya avgifterna för utländska
besökare och nedskärningarna i Amerikas marknadsföringsorgan Brand USA, säger Geoff
Freeman, vd för US Travel Association, Travel Weekly.
Esta är obligatoriskt för resenärer från länder inom Visa Waiver-programmet, däribland
Sverige. Inresetillståndet är giltigt i två år.
– Att höja avgifterna för lagliga, internationella besökare är i praktiken en självpålagd tull på
en av nationens största exportprodukter: internationell turistkonsumtion. Avgifterna
återinvesteras inte i att förbättra reseupplevelsen och riskerar enbart att avskräcka
besökare – i ett läge där många redan oroar sig för bemötandet vid gränsen och de höga
priserna, fortsätter Freeman.
Brand USA har sedan starten 2010 fungerat som navet i USA:s globala
destinationsmarknadsföring. Med hjälp av statliga medel och privat samfinansiering har
organisationen byggt upp närvaro i över 30 länder. De federala medlen minskar nu från 100
till 20 miljoner dollar per år.
– Att inte fullt ut finansiera Brand USA är en missad möjlighet – särskilt när administrationen
vill maximera värdet av de stora internationella evenemang som är på väg till USA, säger
Freeman, med hänvisning till jubileet America250, fotbolls-VM 2026 och OS 2028.
I budgeten för räkenskapsåret 2026 föreslås att Brand USA åter får full finansiering. Men
fram till dess krävs en omställning – något organisationens vd Fred Dixon bekräftar:
– Den nuvarande minskningen innebär att vi behöver göra en omfattande omkalibrering av
våra resurser och program. Det arbetet är ännu inte klart. Men vårt fokus ligger fast: att öka
det lagliga, internationella resandet och det viktiga bidrag det ger till den amerikanska
ekonomin – särskilt i ljuset av de stora globala evenemang som väntar.