Det är skriande brist på piloter och värre lär det bli framgent. Utsikterna att få jobb är goda. Många unga söker sig till privata flygskolor. Men det är en dyr utbildning. 20 månaders teori samt flygning kostar minst 1 miljon kronor.
Ändå väljer många att spara ihop eller låna pengarna för chansen att få sitt drömjobb. Men om eleven måste avbryta utbildningen är risken stor att pengar går upp i rök, i alla fall på en av skolorna.
Det finns i huvudsak tre CSN-berättigade utbildningar till trafikflygare i Sverige:
# Trafikflyghögskolan (TFHS) i skånska Ljungbyhed som sorterar under Lunds Tekniska Högskola. Utbildningen är gratis.
# Svensk Pilotutbildning AB på Säve utanför Göteborg ägs och drivs av Torbjörn Vinsell. Hela utbildningen kostar drygt 1 miljon, men bara startavgiften för teoridelen, 189 000 kronor, erläggs direkt. Under flygträningen betalar eleven successivt efter modellen ”pay as you fly”.
# OSM Aviation Academy AB i Västerås ägs av den norske finansmannen Björn Tore Larsen av B T Larsen & Co Ltd på Cypern. Utbildningen kostar 1 145 000 kronor och eleverna betalar 280 000 i förskott inför varje termin och förlorar pengar om de slutar.
Det var vad som hände Deniz Yazir som betalat för tre terminer, men hamnat i konflikt med OSM. Han anser att skolan inte uppfyllt sina löften i marknadsföringen som lockar med jobb hos samarbetspartnerna Norse Atlantic och Norwegian.
– Det kunde gå tre, fyra veckor mellan flygpassen och då förlorar man flygtrimmen och är tillbaka på ruta ett, berättar Deniz Yazir. Nu har jag inte fått flyga på tre månader.
Han har anmält OSM till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, där han hävdar att skolan har brutit mot:
• Konsumentköplagen §11 genom underlåtenhet att leverera avtalade tjänster.
• Avtalslagen §36 om oskäliga avtalsvillkor och beteende.
• EASA:s krav på kontinuerlig utbildningsutveckling.
– De har orsakat mig omätbar skada genom att försena min karriär och missbruka mitt förtroende, säger Deniz Yazir. Jag sa upp mig från mitt jobb efter 18 år och flyttade till Västerås för att ägna mig åt min utbildning. Jag fick lån från banker med extremt höga räntor för att finansiera min utbildning samt privatlån.
Deniz Yazir har tagit öppen strid med skolan och anklagar dem för att avsiktligt fördröja hans schemaläggning och han har vägrat flyga med instruktörer som han anser sig illa behandlad av och därför anmält för tjänstefel.
– Jag hade varit färdig pilot nu om jag fått de flygtimmar jag betalat för. Vi är flera som har klagat på att det inte schemaläggs rättvist, att några faktiskt ser ut att bli diskriminerade.
I anmälan till ARN kräver han återbetalning av 326 000 kronor och att få slutföra den avtalade utbildningen rättvist och skyndsamt med minst tre flygningar per vecka.
Alla kan inte bli piloter på grund av kognitiva eller fysiska begränsningar. Därför är antagningskraven hårda med fysiska, psykologiska och betygskrav. Men den som klarar kraven har skäl att tro att utbildningen ska klaras av och är värd att betala för.
Med erfarna och stöttande flyglärare kan nästan alla lära sig flyga. Men kraven på att bli trafikpilot är extra höga och ibland måste en elev avbryta utbildningen. Då är avtal och betalmodell avgörande för hur mycket pengar som går förlorade:
– Det kan hända saker under två års utbildning som förändrar livet, säger Torbjörn Vinsell som driver Svensk Pilotutbildning (SPU) i Göteborg.
– Därför använder vi modellen ”pay as you fly”. Det är högst olämpligt att ta betalt i förskott och det har vi påpekat för Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet.
Travel News har talat med flera elever som lämnat OSM efter att ha förlorat en kvarts eller en halv miljon och därefter gått över till SPU. De vittnar om stora skillnader i metod, pedagogik och attityd till eleverna.
På Transportstyrelsen säger sektionschefen Toni Reuterstrand att det inte ingår i myndighetens uppdrag att utöva tillsyn över betalmodellerna. Men han känner väl till problemet:
– Ja, vi har fått frågor om OSM:s förskottsmodell, men kan bara hänvisa till konsumentmyndigheterna eller till en civilrättslig process. Vi måste vara neutrala i konkurrenshänseende. Men givetvis informerar vi om riskerna med att betala i förskott.
Förutom att kontrollera att utbildningen uppfyller alla krav granskar Transportstyrelsen att flygskolan har resurser att genomföra kurserna. Även här dyker det upp frågetecken kring OSM:
Koncernmodern B T Larsen & Co Ltd har säte i skatteparadiset Cypern. OSM har ett antal förlustår bakom sig, är skyldigt moderbolaget i Norge 28 miljoner i villkorade aktieägartillskott, har lövtunn balansräkning och har misskött intern kontroll och skatteinbetalningar i Sverige vilket renderat dem årliga revisorsanmärkningar. Personalen har skurits ner kraftigt.
Hösten 2022 meddelade Myndigheten för yrkeshögskolan följande:
”Upprepade tillsyner på trafikflygarutbildningen hos utbildningsanordnaren OSM Aviation Academy AB har visat på omfattande brister. Myndigheten för yrkeshögskolan har därför fattat beslut om att återkalla tidigare beslut om statsmedel för den utbildning som skulle startat i januari 2023.”
Travel News har upprepade gånger sökt OSM:s vd Martin Floor, som till sist svarar i ett mejl efter att ha tagit del av Deniz Yazirs ARN-anmälan:
”Det som tas upp i detta klagomål känner vi inte igen oss i. Vi har varit mycket hjälpsamma mot studenten under studietiden när studenten haft utmaningar med sin egen progression. Vi har också varit tillmötesgående när studenten själv önskar att avsluta sin utbildning.
OSM Aviation Academy har bedrivit pilotutbildning i Sverige sedan 1963 och har ett mycket gott rykte bland våra studenter och samarbetspartners. Vi är särskilt kända för att följa upp våra studenter under utbildningen – och även efter avslutad utbildning – vilket är anledningen till att de allra flesta av våra piloter får jobb hos välrenommerade flygbolag.”