Annons:

Annons:

Månadens rookie: Liza Piotrowska

Liza Piotrowska är månadens rookie Travel News. Här berättar hon om hur hon vill förändra reseindustrin.

Din titel är Business Development Manager. Vad innebär det?  

Min främsta roll som Business Development Manager handlar om att skapa och effektivisera värde- och serviceprocesser i företag och organisationer. Jag är ett stöd utifrån som håller ledaren i handen genom att ta fram businessmodeller-, analyser-, och innovationsprocesser. Därefter ger förslag och är ett aktivt stöd i förändringsarbetet fram till önskat resultat. Mitt företag Atouri har funnit i många år, nu riktat enbart mot turismindustrin.

Du är också med i Young Skål. Berätta?

Kul att du frågar! Jag är med och driver Young Skål Sverige som är Det globala turismnätverket för framtidens ledare. Vårt fokus ligger i innovation, digitalisering och hållbar besöksnäring. Min roll där är som projektledare Young Skål och Innovation. Alla som är mellan 18-27 år och på något sätt utbildar sin inom turismindustrins många olika segment är välkomna. För det är inte bara ett nätverk nationellt, utan sträcker sig global nivå! Young Skål är en del av Skål Sverige och Skål International. Vi tar även emot praktikanter och har bra samarbete med skolor och universitet, skapar event och är stöd för dem som vill ta del av eller bredda sitt nätverk. Det är verkligen som handen i handsken för en pågående- eller nyexaminerad turismstudent. Nätverk är superviktigt för att nå sina karriärsmål!

Varför har du sökt dig till reseindustrin?  

Turismindustrin är världens näst största industri efter bilindustrin. Om det nu inte är så att vi faktiskt gått om pre-corona. Näringen går också in i alla andra näringar, där segmenten går hårfint in i andra näringar från alla håll och kanter. Turism kan också definieras som vetenskap, konst, företagande för attraherande och transporterande av besökare, tillmötesgå dem, samt älskvärt servera dem deras behov och begär. Med att det sagt är det helt enkelt en industri som jag vill vara en del av och bidra med min kompetens för kommande generation välbefinnande och kunskapsinhämtning av vår globala värld. Det är här jag vill göra mitt avtryck i karriären helt klart.

Hur länge tänker du stanna?

Så länge vi människor vill resa. Det finns så mycket att utveckla i denna näring och många härliga inspirerande projekt att förverkliga. Detta gör att jag kan se mig i olika roller och projekt  där den gemensamma nämnaren är till nytta för individen, naturen och ekonomin på längre sikt. Nyfikenheten tror jag kommer hindra mig från att lämna.

Du vill att reseindustrin ska bli mer hållbar. Hur? Varför?

Jo du, det är ett lite trendigt ord i viss mån. Hållbart för mig är när balansen mellan ett självförverkligande för turisten uppnås, den som tillgodoser turismprodukten har en utarbetad hållbar strategi i turismekosystemet och det autentiska värdet är i linje med det ekonomiska. Kärnan i mitt resonemang kommer från ett ledningsperspektiv. Att ha balans i hållbarheten behöver komma från ledaren som pekar ut och driver industrin vidare. Jag tänker att vi alla inom näringen bär ett ansvar att erbjuda turister mer autentiska alternativ till resande som stärker oss till att kunna göra mer medvetna val och på så vis lyfter turistens nyfikenhet om vår omvärld och ansvar igenom den. Det är genom klokt ledarskap som detta kan bli möjligt, tänker jag.

Utbildning:

Senaste är Master in Tourism Studies: Fördjupning inom ICT, hållbart ledningsperspektiv och framtidens globala turismtrender. I grunden har jag en Gestalt- och traumaterapeututbildning, men inriktning ledare- och individ i grupp. En bra kombo, tycker jag!

Vad är besöksnäringens största utmaning?

Nationellt tror jag den största utmaningen ligger i effektivisering av serviceprocesser genom digitala verktyg. Idag står fortfarande många företag med äldre teknik, och invanda arbetsmetoder som hindrar arbetsgången och manuell inmatning av informationsflöden. Mognad i besöksnäringen för den medvetna resenären och identifiering av dennes behov. Det autentiska värdet och med det produktskapandet som inte står i paritet med intäkter på arbetsmarknaden.   Vad gör du om tio år? Driver och utvecklar projekt inom turismindustrin. Medverkar på intressanta forskningsföredrag nationellt och internationellt samt innehar doktorsexamen inom turism. Frågar om 10 år, så får vi se hur det har gått!

Reseindustrins största utmaning?

Jag tänker mig att de största utmaningarna är samverkan. Om det finns en tydlig koppling genom serviceprocesserna för biluthyrning-, båt-, tåg och flyg kopplat till lokal- regional och nationell nivå, skapas därigenom tillgänglighet för att locka ut turisterna ut från städerna till andra delar av Sverige som är värda att upptäcka. Utländsk turism har stor betydelse på ekonomi och arbetstillfällen i Sverige, som i sin tur skapar förutsättningar för hållbara produkter. Här spelar också medias inverkan en stor roll på synen och vikten av reseindustrins betydelse, tänker jag.

Namn: Liza Piotrowska

Titel: Business Development Manager.

Familj: 5- årig sprudlande och nyfiken dotter Milliecent.

Bor: Stockholm.

Senaste resa: London, Business travel Show, 2020.   Favorithotell: Casa Cook, Kos.

Favoritfärjebolag: Stena Line.

Favoritreseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: BRA.

Favoritdestination: Lilla ön Rab, Kroatien.

Min drömresa: Bhutan.

Detta vet vi inte om dig: Jag är vänsterhänt, äter inte skaldjur men älska polsk hemmagjord gurksoppa!

En kommentar

  1. Roger: Bra svarat Liza, du kommer rocka framöver.
Senior Sales Operations Agent to Qatar
Sista ansökningsdag:
1 juli 2021
Visitnorway söker en Branschspecialist
Sista ansökningsdag:
1 juli 2021

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.