Annons:

Premium

Philip E Locklund: “Kundnöjdhet är viktigast”

Philip E Locklund är månadens rookie i Travel News. Här berättar han om jobbet som vd på Travel Support, vad bolaget gör och hans viktigaste nyckeltal. - Jag sökte mig inte aktivt till reseindustrin utan jag blev erbjuden en plats i Travel Supports styrelse för 4 år sedan och när det för 2,5 år sedan blev dags för tidigare VD och nuvarande ordförande Peter Stegerås att ägna mer tid åt sina övriga åtaganden kom frågan till mig.

“Om fem år kommer vi ha adderat ytterligare några miljarder i affärsvolym”

Grattis Philip E Locklund du är månadens rookie i Travel News. Din titel på Linkedin är Chief Executive Officer at Travel Support. Vad gör du hela dagarna?

 Tack, det var allt en utmärkelse att hänga på väggen. Efter fyra år hos Travel Support och i resebranschen hade jag hoppats att jag tagit mig förbi rookie-kontraktet men jag blir väldigt glad för uppmärksamheten! Jag, tillsammans med mina medarbetare, skapar förutsättningar för små och medelstora reseaktörer att vara konkurrenskraftiga samt åtnjuta stordriftsfördelar. Att försöka göra just det resulterar i att mina dagar är mycket varierande, allt mellan kundbesök, strategimöten och förhandlingar blandat med många telefonsamtal.

Alla vet inte vad Travel Support är. Berätta?

Jag brukar ofta använda liknelsen med ICA, vi är som ICAs huvudkontor mot fristående ICA-handlare, fast i resebranschen. Vi utvecklar tjänster centralt som riktar sig till fristående affärsresebyråer och researrangörer som själva inte har möjlighet att utveckla och tillhandahålla dessa tjänster i egen regi. Detta har tagit form på så vis att vi idag har sex affärsområden som sträcker sig mellan gemensamma leverantörsavtal, 24-timmars support, onlinebokningssystem, redovisningstjänster, IT-miljö och biljetteringstjänster. Genom att samla affärsvolymer når våra kunder konkurrensfördelar genom bättre villkor, kompetens och stödtjänster till en lägre kostnad. Vi är idag ett team på 20 briljanta medarbetare, alla specialister inom sitt område, som servar fler än 100 resebyråer, arrangörer och andra reseföretag. 

Var är bolaget om fem år?

Framtiden kommer ställa betydligt högre krav på resebyråer att kunna leverera högteknologiska tjänster till sina kunder. Mycket av detta är tjänster som mindre byråer inte kan utveckla själva. Därför har vi alltid jobbat långsiktigt och har som uppgift att finna partnerskap eller utveckla i egen regi de bästa tekniska förutsättningarna för att stötta våra resebyråer i den…

Har du redan Premium? .

Läs vidare med Premium

Ingår

  • Exklusiva analyser och sammanställningar av data för branchen
  • Unika intervjuer med reseindustrins viktigaste makthavare
  • Artiklar med tips och råd om hur du blir effektiv i ditt arbete
  • Och mycket, mycket mer!

Köp Premium