Annons:

Fredagskrönikan: Det är svärtan som får turistdraken att lyfta till oanade höjder

Har ni sett senaste säsongen av White Lotus på HBO Max? Tv-serien är ett måste om man arbetar i reseindustrin. Första säsongen utspelade sig på ett lyxhotell på Hawaii. Andra gången är det ett liknande gäng som befinner sig på lyxresort på Sicilien. Skillnaden är att nu är White Lotus precis så bra som den initiala hajpen efter första säsongen. 

”Det låter som en misär, men det är resepornografi av bästa märke”

Jag är helt såld. 

Här är familjen bestående av tre generationer män som letar efter sina rötter. De bor vägg i vägg med paret som knakar mer än en gammal ek i stormen. Han vill till sin älskarinna i USA och hon vill åka moped som Monica Witti i en gammal film.

Och här är de två killarna som en gång var bästa polare, men nu lever helt olika liv och har två EXTREMT olika flickvänner som ska lära sig att umgås.

Och så har vi de två prostituerade tjejerna som bråkar med hotellchefen. Den senare, en donna med mycket sur uppsyn, vill inte att hennes lyxhotell ska förvandlas till ett horhus. Och så har vi barpianisten som drömmer om…  det vet han inte ens själv. 

Det låter som en misär, men det är resepornografi av bästa märke. 

Sicilien visar upp sig från sin absolut bästa sida och det är inte en enda ruta som inte är magiskt vacker. Jag är övertygad om att serien kommer att leda till att premium-turismen till Italiens största ö åtminstone fördubblas. 

Denna spaning är helt i linje med Hotel.coms senaste trendrapport som säger att 63 procent av svenska resenärer har övervägt att besöka en destination efter att ha sett den i en serie eller film via en streamingtjänst och en tredjedel (33 procent) har till och med bokat en resa. 

Jag älskar ju att ge goda råd till Visit Sweden och här tror jag att man skulle ge sig in i budgivningen för att få nästa säsong av White Lotus till Sverige. Tyvärr tror jag inte att statens marknadsföringsbolag på runt 100 miljoner i plånboken hade räckt långt i den kommande matchen. Ett annat problem blir sedan att Sverige inte har många hotell som kan matcha White Lotus tittarnas krav på extrem lyx.

Möjligen med undantaget Ett Hem i Lärkstaden i Stockholm. Och kanske Grand Hôtel i Stockholm. 

Men tillbaka till White Lotus kärna. 

Jag är övertygad om att det är svärtan i dramat bakom de vackra fasaderna som gör serien riktigt intressant. Även här har vi i reseindustrin något att lära. Vi ska inte bara sockra våra historier för att locka hit besökare. 

Nu slår det mig att Vasamuseet är det bästa exempel på när vi lyckas. Tänk att vi har byggt ett gigantiskt museum över Sveriges största militära misslyckande. En båt som kapsejsade inom tjugo minuter på sjön. Se där ligger till och med Titanic i lä. 

***

”Detta blir alltså fyra artiklar och sedan kommer det ytterligare 496 innan året är slut”

Vad har mer hänt i veckan? Jo, vi har publicerat vår tusende artikel på Travel News Premium sedan starten för knappt två år sedan. Jag säger inte alla texter på premium är oumbärliga, men många innehåller unika insikter om reseindustrin och besöksnäringen i Sverige och världen. 

Just nu håller vi på med våra traditionsenliga genomgångar av boksluten från 2021. Denna vecka har vi gått igenom 348 resultat i kategorin hotell. Nästa vecka blir det en lika stor genomgång av Sveriges resebyråer. Från Etraveli på några miljarder i omsättning ner till mindre bolag som Sölvesborgs resebyrå på plats 249. Dessa siffror som du kan beställa själv från UC för 7000 kronor. Men nu har vi haft vår senior reporter Leif Holmkvist som har gått igenom tabellerna och rensat ut de bolag som inte hör hemma i bilden. 

Veckan efter kör vi researrangörer och därefter kommer det en lista på de kommuner som är mest beroende av turism som vår förstereporter Janne Sundling sammanställer.

Detta blir alltså fyra artiklar och sedan kommer det ytterligare 496 innan året är slut. Att det fortfarande finns ledningsgrupper i landets största turist- och resebolag som delar på en premium-prenumeration är inte klokt. Hur ska dessa män och kvinnor kunna fatta underbyggda beslut utan fullödig kunskap. 

Det begriper jag inte. 

Men jag är glad att exempelvis Winn och First Camp har insett detta och köpt en kollektiv prenumeration så att alla personer i ledande ställning har en egen inloggning till Travel News Premium. 

Vill ditt bolag ha en liknande deal ska du mejla vår bästa säljare Pär Fischerström bums här

***

”Om sju dagar får du en rapport här hur det funkar” 

Nästa vecka är det dags för nästa resa. Jag drar till alperna några dagarna för att testa Club Med. Det över 70 år gamla bolaget var från början ett lågprisalternativ, men har de senaste åren gjort helt om. Numera är Club Med ett exklusivt varumärke som vill nå de allra mest förmögna. Men fortfarande är det all inclusive som gäller. Om sju dagar får du en rapport här hur det funkar. 

***

Och då återstår bara för mig att önska alla läsare en helg helg i vintermörkret. 

 

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024