Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Ett telefonsamtal från en annan tid och en historielektion!

Efter förra veckans krönika om SJ:s två monopol trodde jag att någon i det stora statliga tågbolaget skulle höra av sig och berätta hur fel jag hade. Nu i efterhand kan jag erkänna att min ton var lätt raljant såsom jag tycker att en krönika ska vara. Den enda som kontaktade mig var Ulf Adelsohn. 

Yngre läsare kanske inte minns denna politikerlegend, men i mitt liv har Ulf varit närvarande hela tiden. På åttiotalet var han partiledare för Moderaterna. Han fick på nöten av Palme i en berömd partiledardebatt i Västerås och förlorade valet. Något år senare blev Palme mördad på öppen gatan i Stockholm och därefter gjordes den socialdemokratiska politiken om totalt.

Ulf Lundell lär ha sagt att det var två skott på Sveavägen: ett som avslutade det gamla och ett som startade det nya. Avregleringar blev på modet och allt från kreditgivning till dagis kastades ut på en fri marknad. Det blev några år av kaos innan det nya satte sig. Googla gärna nittiotalskrisen och 500 procents ränta. 

Adelsohn gav mig en historielektion som började med att SJ förstatligades på trettiotalet. Före detta fanns det ett otal lokala tågaktörer som körde som de ville helt utan dialog med varandra. Från början, alltså på 1800-talet, var det adeln som satte igång med tågtrafik för att få ut sina jordbruksprodukter till havet.

Många av dagens tåglinjer går fortfarande på adlig mark och gärna precis utanför stora slott och herresäten. Ett utmärkt exempel på detta har vi på Stenhammars slott där tågen mellan Stockholm och Göteborg visslar förbi alldeles utanför knuten.

Ulf Adelsohn berättade hur SJ i avregleringens namn avlövades på först spåren som gick till banverket och sedan stationerna som gick till Jernhusen och sedan godstrafiken som blev Green Cargo. Man släppte även i väg städpersonalen och krogarna ombord.

Sedan fick vi konkurrens på ett gäng linjer varav den mest intressanta är Stockholm-Göteborg. Alltså den som drar in mest pengar. 

Det hade troligen varit konkurrens på fler linjer om någon trott att det gick att tjäna pengar på dem. Men denna någon existerar inte. 

Ulf höll i alla fall inte med mig om att SJ har ett monopol. 

Han har även hunnit med ett förflutet som ordförande för SJ, men han fick sparken för att han var för frispråkig. Den som höll i yxan var den moderata finansmarknadsministern Peter Norman. Peter gick med i partiet när han blev statsråd och som lämnade när statsminister Fredrik Reinfeldt förlorade regeringsmakten.

Ulf hade inget bra exempel på var en avreglerad tågmarknad fungerar perfekt. Däremot tyckte han att Storbritannien är det bästa exemplet på hur uselt det kan bli. Där håller man så sakteliga på att förstatliga tågtrafiken igen.

Jag pratade även med regeringens särskilde utredare Gerhard Wennerström. Det är alltså han som har uppdraget “att utreda ett nytt nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i landet”. Uppdraget har sitt ursprung i Januariöverenskommelsen och där står inte en rad om “biljettsystemet” ska ske i ett aktiebolag eller i offentlig verksamhet. 

Helt klart är i alla fall att de olika operatörerna kommer att få fortsätta att sälja biljetter på sina egna plattformar. Jag bedömer alltså sannolikheten att SJ kommer att avlövas på sj.se och sin försäljningskanal som låg. Något namnbyte som SJ hotar med är följaktligen inte aktuellt.

Redan idag finns det en sajt som säljer biljetter till alla resor inom kollektivtrafiken: resrobot.se. Den ser ut som DDR och att sajten lyckas sälja något överhuvudtaget är ett mirakel. Med vänner som Resrobot behöver det kollektiva resandet i Sverige inga fiender.

Ja, ja. 

Ulf Adelsohn är liksom också från en annan tid. Han är rolig, tillgänglig och modig. Han behöver ingen dyr kommunikationskonsult för att svara på frågor från journalister, han pratar på och hoppas på det bästa. Här har vår nuvarande statsapparat mycket att lära. Både vad det gäller yttrandefrihet och inköp av dyra konsulter.

***

Du har väl inte missat min debattartikel i GP eller min medverkan i Expressen tv på samma tema.  

***

Det ska bli spännande att se vad skatteverket hittar när de får tillgång till SAS Eurobonuskunder. För egen del är jag inte orolig, men tror att många i offentlig sektor har anledning att sova dåligt. Poäng på flygresor är en sorts religion och även i detta fall är jag ateist. 

***

Kul att Wizz Air fortsätter att satsa på Skavsta. Har åkt med Wizz många gånger och alltid varit nöjd.

***

Missa inte min podcast-intervju med Peter Sahlberg på Surfakademin. Hans sätt att driva verksamhet borde vara en förebild för alla i reseindustrin. 

***

Och med dessa ord firar vi Alla helgons helg. Vi hörs igen på måndag morgon.

3 kommentarer

  1. Jan M: Fint litet avsnitt om Adelsohn och Norman och SJ. Gillar! Svara
  2. Thomas: Inrikesflyget borde återregleras, Titta på historien efter Linjeflyg, De bolag som nu opererar har inte en chans att överleva, sen är det slut, blir bara de större städerna som får trafik. Det var ju heller inte dyrt att flyga med Linjeflyg. Varför inte en krönika om detta? Svara
  3. Jan Larsson: Du borde ha synat Adelsohns historieskrivning. Statens Järnvägar, SJ, bildades 1856 med uppgift att bygga stambanorna. 1939 överfördes mindre och privatägda järnvägsbolag till SJ, dock inte alla. Det var inte heller adelsmän som var de viktigaste banbyggarna, utan bergsmän. Ett exempel är TGOJ som transporterade malm från Grängesberg till Oxelösund. Man hade även persontrafik. Svara

KOMMENTARER

E-postadressen publiceras inte.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 KOMMENTARER ÖPPNA

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.