Annons:

Fredagskrönikan: Här är mitt försenade nyårslöfte!

Så blev det äntligen 2023. Det var inte bara jag som låg nerbäddad när det nya året sköt fart på nyårsafton. Men nu hör jag på Sveriges Radios P1 att covid är på väg ner igen. Travel News är i alla fall på väg upp efter några veckors dvala under helgerna. Denna första riktiga arbetsvecka har vi sprutat ut artiklar i vår vanliga takt. Alltså ungefär en artikel i timmen under arbetstid från 8-17. Ibland känner jag att vi gör för mycket och att många bra grejer drunknar i den stora floden, men samtidigt tror jag ännu mer på hagelgevärsprincipen. Alltså att när man skjuter som en galning så frigörs det mycket energi och det sista är det viktigaste av allt. Ibland träffar man även helt rätt med hagelgevärsprincipen, men det är sekundärt. Det viktiga är att man hörs bra under tiden man håller på.

”På mötet lärde jag mig att det finns ungefär 27 000 kommersiella flygplan i världen”

I veckan hamnade jag på ett spännande möte. Det var Svenskt flyg som bjöd in ett gäng stakeholders med anledningen av att Jan Melgaard på FPG Amentum var i stan. Han representerar de 38 bolag på Irland som leasar ut flygplan. Exakt hur många maskiner det handlar om sa han aldrig, bara att det var fler än behovet i Europa. På mötet lärde jag mig att det finns ungefär 27 000 kommersiella flygplan i världen. Och nu var frågan, hur ska dessa maskiner bli mer hållbara?

Tyvärr är bara knappt 10 procent av världens flygplansflotta “moderna” maskiner av typen Airbus A321 eller Boeing 737 MAX. Alltså riktigt bränslesnåla maskiner som släpper ut 15-20 procent mindre C2O än “vanliga” alltså äldre flygplan. Och även om leasingbolagen skulle vilja byta ut sin gamla flotta mot nya så går det långsamt eftersom de två stora tillverkarna Airbus och Boeing inte har kapacitet att göra mer än runt 1200 nya flygplan om året.

”Vän av flygplan brukar hävda att flygets påverkan på miljön bara är några få procent av världens totala utsläpp. Sant, men…”

De 38 bolagen, på flyglingo kallas de lessors, försöker lobba mot EU och målet är att städa upp i the metrics soup. Alltså det faktum att det inte finns en standard för utsläpp vid flygresor. Jag personligen tycker att man borde räkna C02-utsläpp per passagerare och inte per flygplansresa. Men Jan Melgaard på FPG Amentum trodde inte att detta var möjligt. Eftersom flygindustrin har svårt att enas om en standard för ens hur mycket utsläpp det blir ens på en vanlig flygresa. Det borde vara enkelt tänker man, så mycket bränsle går in – så mycket utsläpp går ut, men uppenbarligen vill flygbranschen inte enas om detta. Det är förstås affärshemligheter i botten. Men på detta ett tjock lager av EU- och nationellpolitik. Och sen en massa teknik och ingenjörer som hellre bevakar sin egen röv framför att rädda världen.

I andra änden hittar vi finansbranschen. Det är de som lånar ut pengar till lessors så att de kan köpa nya flygplan som de hyr ut till flygbolagen. De får bättre villkor om flygplanen kan uppfattas som gröna och vill förstås inte medverka till klimatförändringar. I samma anda kan de kanske också tänka sig att investera i SAF, klimatpositivt flygbränsle av typen biojet eller biofuel. Det sista är gamla matoljor och restprodukter vid skogsproduktion. Biofuel är något ännu konstigare. Men innebär att utsläppen minskar radikalt och att man kan fortsätta att flyga runt med de flesta av de 27 000 kommersiella maskinerna som är i luften idag.

Vän av flygplan brukar hävda att flygets påverkan på miljön bara är några få procent av världens totala utsläpp. Sant, men det kommer att ändras ganska snart eftersom stora delar av fordonsflottan på marken ställer om snabbare än vi kan säga elflygplan och att flygtrafiken brukar fördubblas vart tjugonde år. Flygets andel av världens totala utsläpp kommer med andra ord att öka rejält de närmaste åren.

Som ni kanske förstår så löste vi inte dessa utmaningar under vår mycket spartanska lunch på Rosengatan 4 i centrala Stockholm. Men alla runt bordet är medvetna om att vi måste lösa den inom överskådlig tid. Och med detta kommer jag här med ett försenat nyårslöfte. Travel News ska skriva mer om hållbarhet i år än vi gjort tidigare. Och jag lovar att vi ska göra det på ett långsiktigt sätt och inte på ett aktivistiskt. Den meningen har stulit från TUI:s presschef Adam Györki som jag tycker är både smart och vältalig.

Vad kan jag mer berätta? Jo att vi har fått Björn Ulvaeus som keynote speaker på Grand Travel Award klockan 15 den 23 februari. Det vill du inte missa. Boka din plats här. På kvällen delar vår moderator Tareq Taylor priser till reseindustrins bästa bolag. Och precis som förra året är det både svenska folket och resebyråanställda som är med och röstar fram vinnarna.

 

Ha en riktigt skön helg så hörs vi igen på måndag.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024