I veckan var jag och hängde på Visitadagen på Space i Stockholm. Förra gången jag var på Visitas stora årsmöte blev jag besviken på kampandan. Det var ungefär lika smart som att bli upprörd över det faktum att ett Rotarymöte inte leder till revolution. Syftet med Visita, och ja Rotary, är ju inte att förändra världen radikalt utan att sakta likt en igelkott följa med sin tid och varje gång fara närmar sig förvandla sig till en liten taggig boll.
Visita är som de flesta av Travel News läsare vet en arbetsgivarorganisation för hotell, restauranger och campingplatser. Medlemmarna i Visita är höga chefer och ägare av företag i reseindustrin. De vill sällan gunga båten mer än nödvändigt.
Liknelsen med igelkottar har jag inte kommit på själv utan stulit från världens mest köpta bok om management: Good to Great av Jim Collins. (Jag skriver köpta och inte lästa eftersom min bild är att böcker av denna sort sällan blir lästa.) Det viktigaste ordet är i Good to Great är “självsvängning”. När detta uppstår i ett företag är man på rätt väg. Att självsvängning är svårt vet alla som var på plats på Space i Stockholm. Och att lära sig denna läxa tar lång tid och det räcker inte med mycket pengar för att nå sitt mål. Två som nyligen fick lära sig detta är Space ägare Conni Jonsson och Björn Ulvaeus. Några veckor före Visitadagen skickade de ut ett pressmeddelande och berättade de släckte ner sitt dataspelscentrum i källaren under plattan och tog en förlust på 100 miljoner. Det är en summa som inte rör de två miljardärerna i ryggen. Men det är intressant att när människor som är skolade i finansbranschen kastar sig in i besöksnäringen så slutar det ofta med… ekonomiskt fiasko. Ett bra exempel är Siggesta gård utanför Stockholm. Efter 34 år med förlust berättade finansmannen Olof Stenhammar nyligen att han ska sälja sin konferensanläggning på Värmdö. Den samlade förlusten uppgick till 111 miljoner…
”…det är intressant att när människor som är skolade i finansbranschen kastar sig in i besöksnäringen så slutar det ofta med… ekonomiskt fiasko”
Tillbaka till Visitadagen. Den talare som gjorde störst intryck på mig var den europeiska branschorganisationen HOTREC president Alexandros Vassilikos. Han är alltså en lobbyist i Bryssel. Det var inget fel på hans humor. Han berättade att Google brukade skämt med honom och säga att om Agatha Christie skrivit en deckare idag skulle mördaren vara gömd på sidan två i en Google-sökning. Ingen kommer nämligen någonsin dit.
Alexandros hade också en bra bild av världen. I USA uppfinner man nya grejer som de i Asien kopierar. Pengarna som tjänas på detta spenderas sedan i Europa. Vi är världens största museum… Men just nu utmanas vi av Mellanöstern som håller på att bygga några miljoner nya hotellrum. Utmaningarna för oss i Europa är otaliga. En av de största är att reseindustrin utgörs av ett litet gäng gigantiska företag och sen är det små och medelstora företag. Men Alexandros rättade sig snabbt. De små företagen är jättesmå och jättejättemånga. Jag och Alexandros är överens. Vi behöver fler stora företag i reseindustrin för att växa och utvecklas. Och förstås tas på allvar av politiker i EU och Sveriges riksdag.
Det blev uppenbart när ett gäng svenska politiker som vill in i Europaparlamentet den 9 juni frågades ut av Visitas Anna Wallén på scen. Politikerna var mer intresserade av att prata om mängden olja i plast än hur vi ökar turismen till Sverige och Europa. Men mest bråkade de med varandra som ett gäng ouppfostrade primadonnor.
Det blir med andra ord hatten av för alla de entreprenörer på Visitadagen som överlever och tjänar pengar.
På måndag kör vi Travel News Business Forum på Hamburger Börs i Stockholm för andra gången. Det ska bli väldigt kul och förstås en smula nervöst. Vi ses förhoppningvis då. Ha nu en skön helg.