Travel News Business Forum Stockholm, 13 maj på Hamburger Börs
Travel News Business Forum är ett regionalt event för dig som arbetar med turism, hotell, möten, event och resor. Genom att ha alla beslutsfattare i besöksnäringen under samma tak en eftermiddag och kväll vill vi lägga grunden för ökad omsättning och bättre lönsamhet i besöksnäringen. Vår näring är en Sveriges basindustrier, kunskapen om detta är alldeles för låg. Det måste vi förändra.
Det är nu fjärde året som vi kör Travel News Business Forum. Vi har fram till nu gjort 12 event och haft drygt 1200 besökare. Våra utvärderingar visar att vi blir allt bättre på att skapa relevant innehåll och bra möten. Men vi är bara i början. Vårt mål är att Travel News Business Forum ska bli ett lika starkt event som DI:s Gasellen. En självklart institution i svenskt näringsliv och grundbulten i reseindustrin i Sverige. Travel News Business Forum är en mötesplats 360 grader, en mässa, workshops, seminarier. Vårt event avslutas med en prisutdelning och mingel.
Årets tema är reseindustrins starka ställning i en orolig tid
Trots tuffa ekonomiska villkor för det svenska folket och krig och konflikter i vår omvärld ökar intresset för resor och upplevelser. Reseindustrin går mot konjunkturen och många aktörer redovisar fler gäster, ökad omsättning och god vinst. Det är förstås glädjande, men ofta från nivåer som skrattretande låga om vi jämför med många andra näringar.
Travel News Business Forum vill rikta strålkastaren mot de bästa och bygga en kultur med mer fokus på hårda nyckeltal och mindre fokus på hygge och trivsel. Många pratar om hållbarhet, men utan god lönsamhet finns det inget utrymme för de investeringar som krävs för att nå mindre utsläpp och den gröna omställningen.
Pssst…är du intresserad av att bli vår partner? Klicka här.
Moderator: Viggo Cavling
Viggo Cavling är chefredaktör för Travel News sedan februari 2018. Han har tidigare varit chefredaktör affärstidningen Resumé och verksam inom media sedan tidigt 90-tal. Med stor energi och mycket humor leder han dagen och kvällen på Travel News Business Forum.
Program
15.00 – Travel News chefredaktör Viggo Cavling och vd Nils Norberg hälsar välkommen.
15.10 –Andreas Wallström, chefsekonom Swedbank
Andreas Wallström är prognoschef och biträdande chef för makroanalys på Swedbank. Andreas har tidigare varit chefsanalytiker på Nordea, och har tidigare haft ett flertal seniora positioner och expertuppdrag, bland annat vid Finansdepartementet och EU-kommissionen.
– Det ska bli kul att komma till Business Forum och träffa besöksnäringen. När jag håller föredrag om ekonomi är mitt mål att det jag säger ska vara begripligt för min mamma. Annars är det ingen poäng att prata, säger Andreas Wallström.
15.40 -Henrik Karlsson, Client Relationship Manager Benchmarking Alliance
Vilken destination i Sverige är bäst på att locka gäster och till vilken kostnad? Rapport om svensk turism och attraktionskraft. Benchmarking Alliance Henrik Karlsson redovisar unika hotellsiffror. Men det blir också en dragning av konjunkturläget i stort var Sverige är på väg. Det kanske låter en smula torrt, men våra utvärderingar vid tidigare event visar att denna programpunkt är seminariets mest värdefulla när det kommer till ny värdefull kunskap. Benchmarking Alliance är den ledande aktören i Norden för att mäta och jämföra nyckeltal för hotell- och konferensanläggningar.
16.00 – Paus med fika
16.15 – Hearings
Under dagen kommer vi att ha två stora hearings om om utvecklingen i reseindustrin i Stockholm.
Hospitality: Satu Andersson, vd Cirkus Venues, Grand Hôtel Stockholms vd Pia Djupmark, Scandic Hotels Sverige-vd Peter Jangbratt, Henrik Berghult, vd Strawberry Sverige, Torbjörn Blomqvist, vd och ägare Stockholm Meeting Selection AB och Madeleine Brehmer vd Sabis
Turistmotorer: Caroline Strand, tf vd Stockholm Business Region, Pontus Frithiof, krögare och entreprenör, Peter Bengtson, arenachef Hamburger börs, Magnus Widell, vd Boulebar Sverige, Angelica Broman, grundare Fotografiska museet, Paradox museet, N.AO.M, Elizabeth Axtelius, direktör Aviation Business Swedavia
Fler namn kommer inom kort.
17.00 – Workshop & Mingel
18.00-Wilhelmina Skoghpriset
Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghhanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.
Stockholms fem bästa hotelldirektörer – bara en kan vinna Wilhelmina Skoghpriset
De fem bästa ”Smile with your eyes” i Stockholm
De är bäst på housekeeping i Stockholm
De fem bästa på Performance Online i Stockholm
De kan vinna Wilhemina Skoghpriset i bästa Revenue Management i Stockholm
De kan vinna bästa mötesanläggning i Stockholm
Affärshotellen som kan vinna Wilhelmina Skogh-priset i Stockholm
Här är de bästa hotellen för stora och små i Stockholm – bara en kan vinna ett Wilhelmina Skoghpris
De kan vinna bästa hotell för kärlek i Stockholm
Spahotellen som kan vinna Wilhelmina Skogh-priset i Stockholm
Två nya restaurangpriser på Travel News Business Forum: här är de nominerade
Partners
Platinum partner:
Idag är vi världsledande inom förebyggande skyddslösningar för mattor och textilier.
På Fiber ProTector arbetar vi ständigt för att ligga i framkant när det gäller lösningar som är bra för miljön.
Vi arbetar för att förstå vilka utmaningar våra kunder upplever och hur vi kan bidra till kostnadsbesparingar och längre livslängd för all inredning.
Våra kunder har blivit vårt fokus när vi går in i en ny era.
Vi strävar efter att skapa en engagerad arbetskraft som besitter hög kvalitet i sitt arbete.
Inredningens bästa vän sedan 1995.
Gold partner:
PMS för en ny era av gästfrihet
Mews Hospitality Cloud är mer än ett PMS, det är en komplett plattform med automatiseringar för att effektivisera verksamheten,innovativa sätt att maximera verksamheten och uppkopplad teknik som möjliggör anmärkningsvärda gästupplevelser. Och våra öppna API:er innebär att Mews anpassar sig till dina behov.
Millum är Nordens största inköpssystem för hotell, restaurang och personalrestaurang
- En neutral part i varje affär som samarbetar tätt med många av de största inköpskedjorna och leverantörerna i Skandinavien
- Kunder på inköpssidan i Sverige är bl.a Strawberry Hotels (former Nordic Choice), NoRes, Radisson Hotel Group och Norlandia Hotel Group
- Översikt och kontroll över inköpen, med tillgänglig app
- Smidig inventering, stöttad av användarvänlig app
- Kontroll över CO2-avtryck och matsvinn
- Uppbyggnad av menyer med detaljerad översikt över råvaruanvändning och kostnad
Hur innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling gör servicebranschen mer attraktiv.
Vår läroplattform, ServiceHub App, kombinerar digital utbildning med personlig coaching för att skapa en dynamisk och engagerande lärmiljö.
Vi erbjuder skräddarsydda och färdiga utbildningar, utbildningsprogram och onboarding som inte bara förbättrar kompetensen hos individerna utan också stärker arbetsgivarnas position som attraktiva och stödjande inom branschen.
Tourism in Gran Canaria is a public autonomous organization created by the Gran Canaria Island Council. Its main mission is to protect the tourism interests of the island, which form the basis of Gran Canaria’s economic development.
In terms of external promotion, which is the basis of our activity, Tourism in Gran Canaria develops destination marketing strategies for a wide range of markets. We also work continuously to improve the various products that make up our offering and coordinate with other public administrations on tourism development projects on the island.
Business partner:
Dahléns startades 1934 av Åke och Rut Dahlen. Företaget är familjeägt och drivs idag av tredje generationen. Bygdens tradition av konfektion tillsammans med vår utveckling har bidragit till att yrkeskunnandet levt vidare. Från att ursprungligen enbart tillverkat kappor började vi på 80-talet även tillverka företagskläder till restaurang, hotell, mässor och flyg mm. Idag är det företagskläderna som är vår huvudsakliga produktion. Som ett steg mot effektivare och mer miljoöanpassad verksamhet har vi dessutom valt att miljödiplomera oss. Att arbeta för ett hållbart samhälle är något som vi ser som viktigt och något vi är stolta över.
Stockholm Meeting Selection är en grupp av unika slott, spahotell- och mötesdestinationer. Hos oss kan våra gäster ha konferens i en brödfabrik, njuta på SPA, spela padel och träna på Sveriges bästa idrottsanläggning. Vår mission är att bjuda våra gäster på livets goda varje dag – genom ett bemötande och en miljö som stimulerar till glädje, inspiration och utveckling.
Vi rekryterar för besöksnäringen
Vi är specialiserade experter på besöksnäringen. Vi har erfarenhet från alla roller inom branschen och rekryterar både ledande, administrativa, säljande och operativa tjänster. Rekrytering, executive search och interimslösningar kan vi på våra fem fingrar.
We build connections. We leverage our platform and technology capabilities across an extensive portfolio of businesses and brands to orchestrate the movement of people and the delivery of travel experiences on both a local and global basis. We help our travelers and our partners find the right pathways through millions of possibilities to reach the best possible outcome.
Allt-i-ett-systemet för din hotellverksamhet
VisBook är ett smidigt och användarvänligt PMS som knyter ihop alla delar av din verksamhet. Hantera allt från bokning och incheckning till restaurang och spa på samma ställe. Den sömlösa integrationen skapar en mer friktionsfri vardag och en bättre gästupplevelse. Med VisBook blir det enkelt att fokusera på det som betyder mest – era gäster!
Besök Hamburger Börs för en upplevelse ni sent kommer glömma! Hos oss hittar ni kanske de bästa nöjet Stockholm har att erbjuda.