Annons:

Fredagskrönikan om en hearing om inrikesflyget (låter tråkigt, jag vet, men det är ganska kul.)

Jag var förstås på plats igår torsdag vid lunch när Stockholms handelskammare arrangerade en hearing om flygets framtid i Sverige och världen. Här är min rapport om det som sades.

Här ser du bilder och filmer från Stockholms handelskammare event på Travel News Instagram.

Lyssna på Travel News podcast och hör intervjuer med de mäktigaste personerna i flygindustrins i Sverige.

Det är positivt att det äntligen har kommit igång en debatt om flyget i Sverige. Det är naturligtvis ett resultat av inrikesflygets stora kris. (Både Di och Sveriges radios Ekot var på plats igår på Hamngatan.) Men också det faktum att vår nya regering inte direkt avfärdar flygplan som djävulens verktyg utan som ett sätt att knyta ihop ett glesbefolkat land. Det kan vi tacka SD för som beredde vägen för ett maktskifte i Sveriges riksdag och eliminerade Miljöpartiets roll i svensk transportpolitik. Kommer MP tillbaka i regeringsställning 2026 vill de återinföra och dubbla flygskatten. 

“Ingen svensk är så dum att han försöker driva ett flygbolag i Sverige”

Det är lite symptomatiskt för debatten att flygindustrin företrädes av två norrmän och en holländare. Ingen svensk är så dum att han försöker driva ett flygbolag i Sverige. Swedavias vd tillika en av statens absolut bäst betalda tjänsteman Jonas Abrahamsson inledde med att tacka för att han fick vara med i samtalet. (Att han är känd i breda mediekretsar för att vara helt omöjlig att få intervjua verkade han inte ha en aaaaning om.) 

Abrahamsson presenterade en prognos som sa att flyget kommer att ha en tillväxt på 2 procent om året den närmaste tiden. Det gäller utrikes. Inrikesflyget ligger för närvarande stilla på en miljon resenärer om året. Det är en halvering jämfört med före pandemin då två miljoner resenärer gjorde att BRA flyg kunde existera och serva flygplatser i Visby, Halmstad, Sundsvall, Växjö och Kristianstad. Nu går det inte längre eftersom tillväxten är noll eller svagt minus. Följaktligen kommer BRA flyg efter årsskiftet att flytta verksamheten från Bromma till Arlanda och blir en underleverantör till SAS. Då blir det SAS vd Anko van der Werff som kommer att sälja biljetterna till inrikesflyget. 

Jonas Abrahamsson, vd Swedavia

Tillbaka till Abrahamsson. Han bedömde inte att det skulle bli några problem att integrera den kommersiella trafiken från Bromma på Arlanda. Det kommer att bli en kapacitetsökning på högst tre procent. Kvar på Bromma 2025 blir bara Västtrafiks enda linje från Trollhättan. Och privatflyget som kommer att få betala lite extra för att lyfta och landa. 90 personer kommer att få sluta på Bromma inom kort. Läs mer här. 

Den statliga direktören berättade också att Swedavia tjänar 160 per passagerare på Arlanda. Enligt SAS vd Anko van der Werff förlorar Swedavia samtidigt 560 kronor på varje passagerare på Bromma flygplats. Staten kommer alltså att spara in denna summa när trafiken flyttar till Arlanda. Exakt hur många miljoner (eller miljarder) som Swedavia kommer att förlora på att driva Bromma vidare utan passagerare efter nyår 2025 ville Abrahamsson inte precisera exakt. Men vi pratar om betydande belopp. 

När Swedavias vd var klar kom Norwegians vd Geir Karlsen upp på scen och berättade om skillnaden mellan Norge och Sverige när det kommer till flygresandet. I vårt västra grannland anser staten att medborgarna ska kunna leva och driva verksamhet utanför huvudstaden och subventionerar inrikesflyget med 50 procent. Det innebär att Norwegians dotterbolag Widerøe (BRAs motsvarighet i Norge) tjänar helt okej med pengar. Men också att turister från utlandet åker till platser som Tromsö och Narvik. Det senare är en håla med blott 20 000 invånare, men om några år ska de arrangera VM i utförsåkning. Då kommer hela världen att vilja flyga dit, sa Geir och log. 

Björn Kjos Norwegians grundare och Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Några planer på att konkurrera med SAS och BRA på svenska inrikesflygets mindre destinationer hade Geir inte. (Han saknar små maskiner lämpliga för uppdraget.) Han förklarade att den stora vinnaren i Norden var Kastrup och att den stora förloraren var Arlanda. Flygplatsen i Oslo har en tveksam andra plats. Trots att det finns internet även i Norge har människor börjat flyga. Norrbaggarna kör inte “alla möten på Teams” som i Sverige. 

Att minskat flygresande i Sverige kan leda till stora problem ute i landet blir uppenbart när konferensanläggningar bortom Mälardalen inte får några besökare. Det var ännu en av Geirs många poänger. Man kan förstås åka tåg i Sverige till och från vischan, men en tågbiljett kan bara bokas tidigast tre månader i förväg. Många större möten kräver längre framförhållning än så. 

“…samtalet om svenskt flyg är igång. Det bästa är att det inte längre är en extremist som Greta Thunberg som håller i taktpinnen utan branschen själv”

Efter detta kom det nya radarparet i svenskt flyg upp på scenen: SAS vd Anko van der Werff och BRA:s ägare Per G. Braathen. De var samspelta som ett gammalt dansband på turné och kritiserade än en gång svenska företag och kommuner för att ha låtit flygskam leta sig in i deras policydokument. Anko förklarade att Sverige låg i botten av Europaligan när det kom till antalet flygresor efter pandemin. Den positionen innebär att hans SAS nu har mer eller mindre monopol på flygresor till södra Sverige från Arlanda. Anko var oväntat snäll mot Arlanda flygplats som han tyckte hade fått en fantastisk säkerhetskontroll. Han verkade även gilla det nya shoppingområdet, men såg kanske ännu mer fram emot den hemliga gång som öppnar på Arlanda på alla hjärtans dag. Tack vare den slipper man att springa genom ett gigantiskt taxfree-område på Arlanda för att komma till sin gate.  

Några planer på att köpa Per G. Braathens flygbolag verkar den holländske flygbolagsdirektören ha – just nu. Det hänger ihop med reglerna inom EU. Men det är också ett smart sätt att runda konkurrensmyndigheterna i Sverige. De skulle kunna stoppa samarbetet mellan de två flygbolagen. Men det kommer de inte att göra eftersom det handlar om en marknad där samtliga flygbolag på scenen genomgått en rekonstruktion på sista tiden. Bortsett från BRA som har gjort två…

Per G. Braathen sa helt korrekt att han har stöttat svenskt inrikesflyg i 25 år utan att få ett enda tack, bortsett från AMF som är en mindre delägare i hans flygbolag. Han var även besviken på det svenska näringslivet och landets kommuner som hade alla möjligheter att stödja den gröna omställningen genom att köpa flygbiljetter som inkluderar hållbart flygbränsle. Ytterst få företag har gjort detta, trots ett väldigt bra system på BRA:s hemsida och i Amadeus system. 

Sen kom två politiker, M och S, och ja, de hade inget intressant att säga. Men samtalet om svenskt flyg är igång. Det bästa är att det inte längre är en extremist som Greta Thunberg som håller i taktpinnen utan branschen själv. Det är ett stort steg framåt. 

På Travel News Market fortsätter detta samtal klockan 14 på måndag den 2 december i Stockholm Waterfront Congress Center när jag modererar en hearing om flygindustrin. Du som läser detta är varmt välkommen. Här bokar du din plats

En avslutande eloge går till Stockholms handelskammares chefsekonom Carl Bergkvist som orkestrerade samtalet. 

Lyssna på Travel News podcast och hör intervjuer med de mäktigaste personerna i flygindustrins i Sverige.

Här ser du bilder och filmer från Stockholms handelskammare event på Travel News Instagram.

2 kommentarer

  1. Tomas: Det är närmast löjligt att jämföra Sverige och Norges transportförutsättningar! För att komma till Narvik i norra Norge med tåg måste man åka via Stockholm (24 timmar). Vill man vidare norrut till Kirkenes därifrån så tar det 10 timmar bilvägen, via Kiruna och Finland. Även i södra Norge försvårar fjordar och fjäll landtransporter kraftigt. Är det journalistik att okritiskt återberätta denna typ av lobbyism? Kan det vara så att svenskarna, och dess företagare, insett att klimatkrisen är verklig och vetenskapligt underbyggd. Att 1/6 av svenskarnas klimatgasutsläpp kommer från flyget? Och att den verkliga restidsbesparingen med inrikesflyg är marginell? Svara
  2. Sir Gurschen Gaynert: För att ha råd att hantera klimatutmaningar krävs lönsamma och livskraftiga företag. Driftiga företagare som bor utanför Stockholm och Göteborg MÅSTE kunna resa för att utveckla sina kapitalalstrande företag - med allt vad det innebär av möten, sälj, marknadsföring och nätverkande. Hela Europas flyg är tillbaka på pre-pandeminivå, med undantag av Sverige. Genom att skambelägga svensk flygtrafik (0,00001% av jordens CO2 -utsläpp) som Tomas gör ovan och faktiskt tro att ett näringsliv utan goda flygförbindelser skulle gynna klimatet är inte bara naivt, det är en snabb väg mot undergång för både Sverige och klimatarbetet. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna