Annons:

Fredagskrönikan: PG:s succé, en stat som belönar de som bryter mot lagen med skattepengar och ersätt flygpoäng med bitcoin

Det har varit en händelserik vecka i reseindustrin. Det började med att SAS vd Rickard Gustafson meddelade sin avgång i måndags. En väntad chock kan man säga. Jag menar, det är klart att kaptenen förr eller senare ska stig av när han varit i tjänst i tio år, men när det sker mitt i storm blir man lite förvånad. Att han går till ett annat Wallenbergbolag (SKF) kan man se som ett tydligt tecken på att det före detta Wallenbergbolaget SAS numera är ett helstatligt flygbolag.

Det var inte så länge sedan SAS vd Rickard Gustafson satt i Ekots Lördagsintervju och lobbade för att staten borde sälja sin aktier i SAS och att hans arbetsgivare blev privat på riktigt. Det skulle kunna ge bättre ekonomi för flygbolaget trodde SAS-chefen då. Men det var tur att han inte fick sin vilja igenom. Hade det inte varit för danska och svenska statens nästan tio miljarder i ägartillskott hade Gustafson varit arbetslös i dag. 

Men att analysera med hjälp av en backspegel är synnerligen larvigt. 

Mitt tips på vem som ska ta över spakarna i SAS är att det blir en intern lösning. Ungefär som på ett flygplan, kapten lämnar över till närmaste styrman när hen ska gå ett ärende. Nu handlar det om att överleva en storm, inte att hitta nya rutter. 

***

Någon dag senare kom nyheten att Norwegian lägger ner long haul. Ett minst lika väntat besked. Jag har åkt några gånger med Norwegian över Atlanten och kommer att sakna de underbara Dreamlinerplanen. Tysta och bekväma. Till vettiga priser. 

Men jag är övertygad om att något annat bolag kommer att ta över den stafettpinnen med lågpris över oceaner. 

Norwergians nuvarande ledning har bara en enda uppgift, att göra bolaget salongsfähigt så att man kan få miljardstöd av norska staten. Och det säger sig själv att norska skattebetalare inte vill sponsra resenärer som åker mellan London och New York. Norwegians problem var att man ville sitta på för många stolar samtidigt. Man ville vara en regional operatör och en europeisk operatör och transatlantisk och en som flög till Asien. 

Grundaren Björn Kjos hade storhetsvansinne, men varför inte. Hade det inte varit för corona hade det säkert kunnat gå bra att etablera Norwegian som en global flygaktör. Men nu hade man otur och 2021 handlar det om att skala ner Norwegian så att man får statligt stöd och att sälja så många flygplan som möjligt. 

På kort sikt påverkar Norwegians nya affärsplan inte SAS det minsta. All flygtrafik i hela världen just nu är en gigantisk förlustaffär. Jag tror att de marknadsandelar som man vinner under corona snabbt blir värdelösa. Det är först i sommar när vaccinet kickat in som matchen om framtiden börjar. Det behövs riktig efterfrågan på flyg som bygger på lust. Lust att semestra och lust att göra nya affärer. 

De resor som görs under pandemin är i nio fall av tio nödvändiga. Vi i Sverige följer regeringens råd, även om regeringen och dess myndighetschefer inte gör så. Tittar varje vecka på siffror från Flygresor.se och Swedbanks kreditkortsdata och fortfarande är ljuset i tunneln mycket svagt.

***

En annan grej som hänt i veckan är att Konsumentverket åter hotar SAS med miljonvite och kronofogden. Bakgrunden är att 62 kunder klagade i december hos Konsumentverket. Det är ganska få om man jämför med att SAS betalat ut 5 miljarder kronor till över 2,2 miljoner kunder enligt SAS presschef Freja Annamatz. 

Att reda ut exakt hur mycket flygbolag är skyldiga sina kunder i en kris som denna är svårt eftersom flygbolagen har skapat en egen valuta: poäng. Exakt vad dessa poäng är värda och hur länge de är värda något är en djungel som får Amazonas att framstå som en liten skogsdunge. 

SAS och andra flygbolags bonussystem är både en religion och en röta. När väl pandemin är över borde flygbranschen avskaffa dessa system. Vill man vara innovativ kan man ersätta poängen med en kryptovaluta. De senare tycks ju gå som tåget och är mer transparenta än nuvarande ordning.

***

I veckan förlängdes regeringens besked att man inte längre får dricka öl och vin på krogen efter klockan 20.00. Inte heller detta är en chock, med tanke på smittläget. Men denna gång bestämde sig Svenska Brasseriers ägare PG Nilsson att det fick vara nog. Han skickade ut sina medarbetare på gator och torg för att slå på grytor och kastruller i en hel minut prick klockan 15. 

PG fick krögare och restauranganställda att göra samma sak över hela landet. Äntligen en protest mot regeringens misshandel av reseindustrin som både hörs och syns. Speciellt i sociala medier och som ingen kan ignorera. 

PG:s krav är modest: regeringen ska bara leverera de ekonomiska stöd som de redan har lovat. I exempelvis Danmark och Tyskland går detta snabbt, här i vårt land tar det flera månader och det regeringen säger och myndigheterna gör är sällan sak. 

Att regeringen använder sociala medier som beslutsunderlag vet vi sedan nedstängningen av nattklubbarna i höstas. Nu ska det bli spännande att se hur många dagar som Stefan Löfven och Magdalena Andersson står ut med att tiotusentals människor slår på grytor och kastruller i sociala medier. Mitt tips är att det kommer ta högst en vecka. Så härda ut alla restaurangmedarbetare, ni gör ett viktigt arbete och är navet i det civila samhället. Vän av lobbying kan tycka att detta borde Visita har gjort redan för flera månader. Men bättre sent än aldrig.  

***

En nyhet som bara fått uppmärksamhet här i Travel News är regeringens lån eller om det nu är ett stöd på 675 miljoner till de paketreseföretag som inte återbetalat sin kunder. Dessa företag som alltså brutit mot lagen belönas nu med skattebetalarnas pengar. Visserligen ska bolagen skicka pengarna vidare till sina kunder, men signalen att de som sköter sig sämst får pengar är ja, knasig. Det är också overkligt att det tagit 11 månader att få fram ett så vansinnigt beslut. Och läser man remissvaren när lagen presenterades i december är det än mer absurt. Jag har skicka några frågor till Näringsdepartementet och ännu inte fått svar. Men kanske finns det en logisk förklaring på allt detta. Hoppet är ju som bekant det sista som lämnar människan.

***

I övrigt så kämpar vi på med Travel News Premium som kommer om några veckor. Då kommer de läsare med premium att få vår uppdaterade lönetopp. Pysslar lite med denna mellan varven och kan konstatera att många i reseindustrin tjänar riktigt bra med pengar. Kul för dem och bra för svenska staten som får in mycket i skatt.  

***

Och med denna stora mängd ord vill jag önska alla läsare av Travel News en skön helg.  

2 kommentarer

  1. Paketresespecialisten: Det är knäpp tyst om resebranschen - som förlorat mest av alla. SRF har inte lyckats bli en röst som hörs, och det ekonomiska stödet, som Viggo beskriver ovan, är den största käftsmällen som någonsin delats ut - belöna brottslingar som bryter mot lagen. SRF behöver reformeras med en välkänd och fåfäng profil i spetsen. Svara
  2. Anette: delvis enig, men anser nog att resebranchen bör ingå i Visita. Almega i all ära, men resebranchen har väldigt lite gemensamt med andra medlemsbrancher. Visita organiserar hotell och restaurang och driver till stor del samma frågor. Alla bör samlas under samma paraply för att bli starkare. Sedan krävs det också lite engagemang från arbetsgivarorganisationerna som idag håller an alltför låg profil. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024