Annons:

Fredagskrönikan redan på torsdag – för jag tar ansvar!

Ansvar. Tänk att det ska vara så svårt att ta ansvar. Sitter på en pressträff där infrastrukturministern Tomas Eneroth och klimat- och miljöminister Annika Strandhäll ska läcka ur den kommande budgeten. Istället för att presentera hela vårändringsbudgeten på en gång häller man ut innehållet i små skov under veckor. Det får regeringen att framstå som handlingskraftig och som om det hela tiden händer saker. Den stora grejen på måndagens pressträff är att de som köper en elbil ska få ett bidrag på 70 000 kronor. 3,9 miljarder väntas detta kosta och det är en nyhet som går rakt igenom bruset, det blir en notis efter kriget i Ukraina och före vädret.

Regeringens arbete med ett knyta ihop kollektivtrafiken i landet tuggar också på, men än är det långt kvar innan man kan åka på samma kreditkort i hela landet. Som vanligt skyller regeringen på regionerna och kommunerna när inget blir gjort. Jag undrar varför vi som åker kollektivt och inte har någon bil alls inte kan få sänkta biljettpriser. Det absolut bästa sättet att få fler att åka miljövänligt måste ju ändå vara att sänka priserna tänker man.  

Statsrådet för infrastruktur svarar: det är inte mitt ansvar. 

Jag borde frågat varför man tagit med alla trafikslag utom flyget. Mobbningen av flyget fortsätter trots att Miljöpartiet inte längre sitter i regeringen.

”Beklagar att veckans krönika blev ganska gnällig. Mitt mål är alltid i första hand att vara rolig och positiv. Det är min affärsmodell för livet.”

Ytterst är det också regeringen som är ansvarig för förra fredagens kaos på Arlanda. Det är vi skattebetalare som äger Swedavia som driver landets tio största flygplatser. Inte nog med att bolaget inte kan bemanna säkerhetskontrollerna. Man sitter också och tjuvhåller på data om hur många passagerare som kommer till flygplatsen. Det leder till att krögarna på Airside inte vet hur mycket mat de ska beställa och bemanna rätt.

Förra helgen fick alla som var hungriga köa i minst trekvart för att få något att äta. Och när de kom fram till kassan var all mat slut. 

Och alla prognoser tyder på att det blir samma sak denna helg.

Swedavia är som jag skrev redan förra veckan ett fastighetsbolag. Byggnaderna kommer alltid i första hand, människor som tvingas vistas i dem i andra hand. Att ta ansvar för de senare är det ingen som bryr sig om. 

Från regeringen och neråt.

I vårt östra grannland Finland finns ett liknande bolag som Swedavia med den skillnaden att de driver landets samtliga flygplatser och deras fokus är kundnöjdhet. Därför gör de all sin data tillgänglig för alla vilket skapar bättre flöden genom flygplatserna. Alla vet nämligen när det är toppar och dalar i trafiken och kan anpassa sig efter det. Detta är digitalisering på riktigt. Något som alla efterlyste på den multimodala eftermiddagen jag var på förra veckan med just Swedavia som värd. För att de olika trafikslagen ska kunna kroka i varandra krävs att man har kännedom om när X kommer och Y ska avresa.

Nu när Sverige ska gå med i Nato för att Finland ska göra det kan vi väl kopiera även deras modell för flygplatser. 

***

Beklagar att veckans krönika blev ganska gnällig. Mitt mål är alltid i första hand att vara rolig och positiv. Det är min affärsmodell för livet. Såg och hälsade på författaren David Lagercrantz i baren på Riche förra fredagen. Hans affärsmodell är det omvända, det tycks vara ett mindre helvete att skriva romaner och biografier som hela världen vill läsa. Som tur är delar jag affärsmodell med reseindustrin. Att ge människor fantastiska upplevelser utan gnäll har präglat turismen sedan dess födelse. 

***

Och när vi ändå är inne på Riche kan jag avslöja svaret på förra veckans tävling, Sveriges mest framgångsrika flygbolagsdirektör heter Erik Sahlén och leder bolaget Amapola. Det var bara män som svarade på tävlingen och vann gjorde Ulf Edberg. Han vinner ett år gratis med Travel News Premium. Han kan alltså se fram emot minst 500 unika artiklar om reseindustrin. 

Vill du också ha en prenumeration? Klicka här

Och med dessa ord firar jag påsk med min familj. 

Vi hörs igen på tisdag morgon. 

Glad påsk!

 

4 kommentarer

  1. Jan Mosander: I Tyskland drar man i juni i gång ett intressant projekt som kallas 9 Euro Ticket, översatt 90-kronorsbiljetten, ett skattefinansierat slag för kollektivtrafiken i hela landet. Läs närmare på engelska på www..iamexpat.de. Svara
  2. Nordic Bench: Glad Påsk Viggo!!!😀 Svara
  3. Thomas Larsson: Ja Erik Sahlen är den defenetivt skickligaste flygbolags vd n i Sverige. Ampola har funnits länge och drivs exemplariskt. Inga konkurshot vilar över bolaget. Måste vara ett glassigt jobb att luncha hela tiden med eliten. Svara
    • Travel News: Absolut en kul del av mitt jobb. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 kommentarer Öppna
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024