Annons:

Fredagskrönikan: Så lyfter Travel News Business Forum svensk besöksnäring

Jag har inte bara en dröm utan många, många. En är att Travel News Business Forum ska bli större än Di:s Gasellen. Tyvärr kan jag konstatera att vi är trots fyra års verksamhet och drygt 1200 besökare på tolv event är en bit från målet, men Rom byggdes inte på en dag och Dagens Industri gick med förlust de första åren. Den rosa tidningen blev Bonniers bästa vinstmaskin först när Sverige gick från stenfrusen industriell ekonomi till att bli champagnekapitalism med aktiesparande som största folksport. 

Det är samma resa som jag vill att den svenska besöksnäringen ska göra. Från knappt två procent av BNP till minst det dubbla. Och från upplevd basekonomi till verklig basekonomi. Vägen dit går via radikalt bättre marginaler och politiker som förstår att lägre skatt på tjänster är enda vägen fram om vi ska bryta utanförskapet i Sverige. Ja, besöksnäringen är de facto den enda integrationsmotor som faktiskt fungerar. Det tog svindlande nio år av fackliga och politiska förhandlingar att skruva fram det första etableringsjobbet. Åtgärden skapades för att trycka in nyanlända på arbetsmarknaden efter den stora flyktingvågen 2015. Scandic,  Strawberry och många andra företag i reseindustrin har tusentals bevis på att detta går att göra även utan statliga subventioner. Och det finns många exempel på att de som börjar i receptionen eller som frukostvärd slutar som direktören för alltihopa.   

Årets första Travel News Business Forum går av stapeln i Stockholm den 13 maj på Hamburger Börs. Årets tema är reseindustrins starka ställning i en orolig tid. Efter pandemin har det, som flitiga läsare av Travel News redan vet, skett ett skifte i vår konsumtion. Vi är mer intresserade av att köpa upplevelser än prylar. Det är förstås mumma för våra läsare, men också på vår väg mot ett hållbart samhälle. Jag tycker förstås att värnandet om miljön är viktigt, men det går ofta troll i sakerna när ordet hållbarhet uttalas. 

Exempelvis har många kommuner förbjudit sina medarbetare att resa från de kommunala flygplatserna eftersom det strider mot en policy. Tänk om de istället förbjöd fossila utsläpp och fick medarbetarna att köpa hållbart flygbränsle på nästa resa till huvudstaden eller ut i Europa. 

Många kommuner och regioner har avdelningar som arbetar med att understödja turismen på orten. Men istället för att hjälpa och stödja företagen i besöksnäringen ekonomiskt eller med marknadsföring så blir dessa institutioner ett slags uppfostringsanstalter i hållbarhet. Ibland blir det helt tokigt som när man säger nej till turister från USA och Kina eftersom det kräver långresor med flyg. Sverige är redan idag tvåa efter Finland när det gäller att leva upp till FN:s hållbarhetsmål. Det är alltså bättre för miljön att de långväga gästerna kommer hit än till alla andra länder i världen bortsett från vårt östra grannland. 

Och ja, det bästa sättet att få inhemsk reseindustri att växa är att få hit fler turister från utlandet. Inte nog med att de stannar här längre, de spenderar också mer pengar när de är här. Här tycker jag att Visit Sweden har rätt prioritering, Sverige måste satsa på premiumturism, vi kommer aldrig att kunna konkurrera med lågprisländer med bulkturism.  

Travel News Wilhelmina Skoghpris delas ut till personer och företag som utmärkt sig i sann Wilhelmina Skoghanda. Det kan vara teknisk innovation, en storslagen byggnad, men det kan också vara ett konsekvent arbete med service och hög kvalitet.

Just nu håller vi på att vaska fram kandidater till vårt Wilhelmina Skoghpris som delas ut på Travel News Business Forum. Vi har lyssnat på kritiken från våra besökare och har inlett samarbete med olika partner för bättre underlag vid nomineringar och vinst. Men som i alla skönhetstävlingar finns det alltid några som vinner och andra blir missnöjda. 

Jag vill i sammanhanget tacka alla våra partners: Mews, Millum, Dahléns, Fiber ProTector, Reed & Mackay, Tourism in Gran Canaria, Stockholm Meeting Selection, Expedia och Growisit som gör det möjligt för oss att skapa Travel News Business Forum. Jag vet att ni är med oss inte för att vara snälla utan för att träffa våra gäster och sälja mer till dem. Men likväl blir det ett stöd till hela reseindustrin. För det är när människor som gör ungefär samma sak träffas och pratar som nya idéer kläcks och företagsidéer ser dagens ljus. 

Och med dessa något pompösa ord tar vi snart helg. Ha det underbart på lördag och söndag så hörs vi igen på måndag.       

 

PS1: Här läser du mer om Travel News Business Forum, här anmäler du dig helt gratis och ja, vi har alltid plats för fler partners på våra event. Mejla vår projektledare Marie Hemdal så hittar vi en lösning som passar just ditt företag. 

PS2: Min rapport från Israel kommer när UD häver restriktionerna. Håll ut! 

3 kommentarer

  1. Niclas Ingwall: Tack, ser fram emot ett bra event 13/5...inte 10/5 som du skriver :) // Niclas Ingwall, Growisit Svara
    • Travel News: Tack för korrektur. Svara
  2. Christian Seiberlich: Känns som Sverige har blivit en uppfostringsanstalt för allt nuförtiden. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

3 kommentarer Öppna
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024