Annons:

Annons:

Fredagskrönikan: Skjut som en galning med hagelbössan – det är min strategi

Det har aldrig varit så kul att jobba med Travel News som nu. Det är två saker som gör mig på gott humör. Det första är att vi är på väg ut ur corona-tunneln. Travel News var först in i den och jag förstod redan på invigningen av Östermalmshallen den sjätte mars 2020 att nattsvarta moln var på väg in. Jag trodde kanske att det skulle lätta till påsk och sen kanske till sommaren och nu är vi tjugo månader fram och ja, nu börjar det klarna. 

Det sätter igång så mycket energi att få lov att tänka framåt. Hela mitt liv har jag arbetat med att få människor att träffas och ha kul. Från de första Beckerell-festerna i början på nittiotalet till Travel News Business Forum Nordvästra Skåne som ska gå av stapeln den 28 oktober på Sea U i Helsingborg. 

Här anmäler du dig. 

Vi är redan 70 personer på gästlistan, då har vi ännu inte gått ut med de nominerade. Jag har lärt mig supermycket på att göra programmet och i arbetet med att hitta de nominerade till våra Wilhelmina Skogh-priser. 

Arramanget i Nordvästra Skåne är en enda stor provtryckning och målet är att göra liknande event nästa år i Karlstad, Uppsala, Halmstad och ja… hur många städer som helst som är ett mittlås i den regionala reseindustrin. 

Jag är övertygad om att utmaningarna i de flesta städerna liknar varandra. Hur hålla liv i en stadskärna när det finns gigantiska köplador på åkern utanför? Klart att det är bra med stora hotell och etablerade operatörer, men hur ska de små hotell som funnits sedan femtiotalet överleva? Och varför ska man åka till en mellanstor svensk stad i slutet på november när det regnar och blåser? 

Vi kommer förstås inte att lösa alla dessa problem med ett event eller fyra men jag är övertygad om att det kan bli ett litet steg på vägen. Vårt mål med Travel News Business Forum är i alla fall att de som verkar i besöksnäringen ska tjäna mera pengar. Högre priser, bättre marginaler och fler gäster ger tillväxt. För att nå detta krävs både små och stor investeringar. Bättre inlägg i sociala medier, tydligare försäljningsmål och nyrenoverade fastigheter. Vi vill inte uppfostra någon och vi vill inte komma med pekpinnar. Det får det offentliga, stat, regioner och kommune gärna göra. 

Mitt stora mål är att våra läsare ska tjäna mer pengar så att de har råd att köpa Travel News Premium

Och då är vi framme vid den andra anledningen till att jag tycker att det har aldrig varit roligare att arbeta med Travel News Premium. 

Vår digitala prenumerationstjänst har förändrat mitt sätt att arbeta totalt. 

Förr tyckte jag att det var viktigt att vi hade många läsare i Google Analytics och de artiklar som fick flest klick var de bästa. 

Men det tycker jag inte längre. 

Självfallet är det fortfarande extremt viktigt att vi har många läsare. Våra annonsörer vill nå hela reseindustrin och just nu ligger vi på 40-50 000 unika läsare i månaden. Förra veckan var det många som läste om UD:s direktiv att det är okej med affärsresor till Dubai men att turister ska stanna hemma. Denna vecka är Leif Holmkvists analys om hur Ryanair sticker tummen i ögat på SAS populär. 

Men de artiklar som är roligast att publicera är exempelvis vår serie om nattåg av Mats Nyblom. Alltså, jobbar du seriöst med tåg i Sverige är det oprofessionellt att inte läsa Mats tre artiklar. Det är samma sak med vår artikelserie om camping. Menar du allvar med ditt jobb inom camping är detta the shit. Jag lovar våra läsare en liknande djupdykning minst två gånger i månaden fram till jul. Har du tips på vad vi ska skriva om – hör av dig.

Jag förstår att det är en uppförsbacke för många småföretagare i reseindustrin att betala 3000 kronor för en prenumeration, men jag lovar att det är värt pengarna. 

Vi har redan sålt prenumerationer för knappt 600 000 och jag är övertygad om att vi kommer att nå en miljon första året. 

Hur kan jag vara så säker på det? Statistik visar att ytterst få krönar, alltså hoppar av. Varför är det så? Vi håller ett högt tryck med korta unika artiklar om sånt som du inte kan läsa någon annanstans. Allt för att du som är professionell i reseindustrin ska ha koll på det som händer. 

I veckan pratade jag i telefon med en premium-läsare. Hen tyckte att vi publicerade för MYCKET material. Då förklarade jag att min strategi är att skjuta som en galning med hagelbössan rakt upp i himlen och sen får vi se vad som trillar ner. Självfallet leder detta till att man (jag) ibland gör fel. 

Men hellre det än att inte göra någonting. 

Jag tror också att energin kommunicerar. Reseindustrin behöver buller och fyrverkeri. Det behövs skratt och tårar. Ju mer desto bättre. Det är därför som det aldrig varit roligare. Vi är nära målet. Ändå sitter vi bara i flygbussen. 

Att resa är livet. 

Kul att du är ombord. 

Snart kommer veckans Wild & Crazy-krönika. 

Håll ut.

 

2 kommentarer

  1. Claes Pellvik: Tycker din strategi med hagelbössan är bra. Sen kanske det blir lite fel någon gång, typ som att kalla ett kryssningsfartyg för färja. Men vi i branschen behöver inte vara så gravallvarliga hela tiden och det är kul och berikande med lite debatt som rör om, tycker jag i alla fall. Claes Pellvik-Ving Svara
    • Redaktionen: Tack! Svara

KOMMENTARER

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Våra regler är enkla: Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 KOMMENTARER ÖPPNA
Travel Consultant till Winberg Travel
Sista ansökningsdag:
5 november 2021

Prenumerera gratis på Travel News fullmatade nyhetsbrev och få senaste nytt från reseindustrin varje vardag senast klockan 8.