Annons:

Fredagskrönikan: Snart är det julafton på Travel News

Det har varit en dramatisk vecka på Travel News. Det kom in ett tips i tisdags och någon timme senare tryckte vi ut nyheten att Novair ska avvecklas och att 137 personer i reseindustrin letar nya jobb. Bakgrunden är att Apollo sa upp avtalet med “sitt” flygbolag och två dagar senare kom nyheten att Apollo skrivit ett nytt kontrakt med BRA flyg på 1,6 miljarder. Nyheterna har gjort att trafiken på vår sajt har mångdubblats. Det är förstås jättetufft för de personer som blir av med sin anställning, men jag är övertygad om att de flesta snart kommer att ha nya jobb. Reseindustrin går just nu som tåget och kompetent personal med lång erfarenheten är hårdvaluta.

“Små flygbolag lever farligt i en värld där de stora elefanterna hela tiden växer”

Vad kan man mer lära av denna nyhet? Jo, att små flygbolag lever farligt i en värld där de stora elefanterna hela tiden växer. I det sammanhanget är även BRA flyg en liten spelare på den globala flygmarknaden. Nu har visserligen ägaren Per G. Braathen sagt till mig att han inte en enda gång under 20 år har fått ett samtal av någon som vill köpa bolaget, men det kanske kommer. BRA:s plan att köra inrikestrafik på vardagarna och charterresenärer på helgen känns vital. Speciellt nu när den nya regeringen har lovat att Bromma inte ska läggas ner under mandatperioden. 

“Tyvärr är det ytterst få i Sverige som vågar erkänna att flyg är nyckeln för att öka turismen till vårt vackra land”

Vad har mer hänt i veckan? Jag var på en pressträff med Visit Sweden som berättade om allt som händer i Sverige under det stora jubileumsåret 2023. Det största är att Sverige fyller 500 år. Kungen firar 50 år på tronen. Det gör även prins Daniel. Fyller 50 år alltså. Och drottning fyller 80 år. Och ja, sen fyller Visit Sweden 120 år. Den statliga turistorganisationen ska inte bara locka internationella besökare till Sverige. Numera ska man även få svenskar att hemestra. Fick jag bestämma så skulle man lägga sig mycket nära de flygbolag som har direktlinjer till Sverige. Alltså SAS, Norwegian och Ryanair. Kampanjer tillsammans med dessa tre är vägen fram. Inte nog med att de skulle locka fler att turista här. Det skulle också locka fler flygbolag att köra direkt till oss. Vilket skulle öka turismen ytterligare. 

Tyvärr är det ytterst få i Sverige som vågar erkänna att flyg är nyckeln för att öka turismen till vårt vackra land. Bland annat den politiska ledningen i Stockholms stad som hoppat av projektet Connect, ett samarbete mellan politiken, Swedavia och näringslivet för att få fler linjer till Sverige. Göteborgarna är lite klokare och vips blev det en linje med SAS från Landvetter till New York. 

“Det skulle regna guld över de redan feta katterna i Swedavias ledning…”

I detta ljus tycker jag att Peter Normans utredning som kom i veckan om flyget i Sverige känns bra. Fler statliga flygplatser är rätt väg fram. Att trycka in Arlanda på börsen vore också roligt. Det skulle regna guld över de redan feta katterna i Swedavias ledning, men samtidigt skulle det blir tryck på dem att göra ett mer passagervänligt jobb. Och jag är övertygad om att vi skulle få bättre data om flyget i Sverige vilket skulle leda till ännu mer effektivitet. 

“Jag misstänker att även andra ‘IT-attacker’ ibland är självförvållade”

Veckans resa gick till München och Flix huvudkontor. Mitt långa reportage hittar du här. Att resa är en stor del av mitt jobb och varje gång jag lämnar kontoret på Vasagatan 16 lär jag mig saker. Exempelvis att Münchens flygplats är en av Europas bästa storflygplatser. Snygg, fräsch och effektiv. I onsdags när jag skulle flyga hem så lyckades en grävmaskin i Frankfurt gräva upp en it-kabel som gjorde att Lufthansas internet gick ner. Det beskrevs initialt som en IT-attack, men var alltså självförvållat. (Jag misstänker att även andra “IT-attacker” ibland är självförvållade. SAS nya app lär vara mycket komplicerad och ja, då går det ibland åt helvete.) Jag var förstås orolig när jag tog pendeltåget ut till flygplatsen att jag skulle bli sittande där i många timmar. Men nu var ledningen redan lagad och vi lyfte fem minuter efter tidtabell. Piloten bad tusen gånger om ursäkt och förklarade att resan ner hade blivit försenad eftersom alla var tvungna att checka in manuellt. Vad vill jag säga med detta? Jo, att reseindustrin har en fantastisk förmåga att anpassa sig efter läget just nu. 

”Över 3000 personer har lämnat sina omdömen i den stora undersökningen med svenska folket, affärsresenärer och resebyråanställda som ligger till grund för våra priser”

Nästa vecka är det julafton på Travel News. Alltså Grand Travel Award den 23 februari på Grand Hôtel i Stockholm. Det finns fortfarande några biljetter kvar och dem bokar du här. Vi har ett häftigt seminarieprogram på eftermiddagen med bland annat gäster som legenden Björn Ulvaeus och Norwegians grundare Bjørn Kjos. Och en storslagen gala ledd av Tareq Taylor på kvällen. Med många fantastiska och värdiga vinnare. Över 3000 personer har lämnat sina omdömen i den stora undersökningen med svenska folket, affärsresenärer och resebyråanställda som ligger till grund för våra priser. Vill passa på att tacka analysföretaget Nordic Bench för ett fint samarbete. (GTA-undersökningen är deras största någonsin.) Och alla vår partners: First Card, Eurowings, Israel, Forex, Webbeds, MSC, Viking Line, Visit Group, Snowfall och Trippus.

Jag leder aktiviteterna på scen under eftermiddagen. Med denna gala firar jag fem år som chefredaktör på Travel News. Jag har aldrig trivts bättre på en arbetsplats och i en näring än i reseindustrin. Jag har lärt mig otroligt mycket och lärt känna väldigt många smarta och nyfikna människor. Oj, låter inte detta som ett avskedssamtal? Nej, absolut inte. Jag har bara börjat. 

Jag säger som Ingvar Kamprad ständigt repeterade fram till sin död: “Det mesta är ännu ogjort”.

Nu kör vi!

Men först tar vi lite helg. 

Vi ses igen på måndag. 

 

2 kommentarer

  1. Jari Virtanen Stena Line Travel Group AB: Alla transportmedel behövs för att utveckla besöksnäringen i Sverige. Du gör som de flesta andra och endera glömmer eller ignorerar färjorna och bilresenärerna. Det är bilresenärerna som ofta står för turismen utanför storstadäderna var besöksnäringen också är en mycket viktig del av sysselsättningen. Svara
    • Travel News: Tack för bra input. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

2 kommentarer Öppna