Annons:

Fredagskrönikan: Utan flyget stannar reseindustrin

Ofta får jag frågan: “Vad Travel News säger i debatten om flyg?” Den brukar komma från personer som kanske inte läser Nordens största affärstidning om reseindustrin varje dag. Jag förklarar då att Travel News uppgift är att vara tydlig med att utan flyget stannar reseindustrin. En förutsättning för att hotell och destinationer ska dra in pengar är att människor kan flyga dit. Detta innebär inte att vi inte ska åka tåg när det funkar bra och cykla när det är möjligt. Men när en turistdestination som Malmö vägrar att samarbeta med influencers som flyger är det liksom hål i huvudet. Så här säger landets tredje stad i ett pressmeddelande: 

– När vi bestämde oss för att göra en helt flygfri influencerkampanj 2020 kändes FlixBus som en självklar samarbetspartner. För oss är det givande och kul att samarbeta med aktörer som delar vårt hållbarhetsfokus, och vi ser fram emot att erbjuda influencers ‘slow travel’resor, sponsrade av FlixBus, berättar Anna Wittgren, sektionschef på Malmö Turism.

Alltså detta är trams. 

Malmös viktigaste tillgång som turist- och mötesplats är Nordens i särklass bästa flygplats: Kastrup. I andra hand finns Sturup.

Detta vet förstås Malmös starka kvinna Katrin Stjernfeldt Jammeh (S). För några år sedan skrev hon så här i en debattartikel i Dagens Samhälle:

”Malmö är länken mellan Skandinavien och norra Europa och har en internationell tillgänglighet i världsklass med två internationella flygplatser inom cirka 20-30 minuter från Malmö C. Från Copenhagen Airport, med dryga 140 dagliga router, nås länder som står för cirka 70 procent av hela världens BNP”.

Hennes mål var att få internationella investeringar till regionen. Då måste man vara ärlig.

Men när det kommer till turism är det populism och hyckleri som gäller. Det är inte professionellt.

Självfallet innebär ovan inte att vi ska sluta att arbeta för en klimatsmart utveckling och minskade utsläpp. Men att tro på en värld utan flygplan är verkligen upp i det blå. 

Denna tankegång har jag delvis stulit från Kvällsposten ledarskribent Csaba Bene Perlenberg.  

Tro nu inte att jag har något emot FlixBus och FlixTrain, jag tycker det är ett fantastiskt bolag och åker med dem så ofta jag kan. Men om en destination menar allvar med att öka antalet besökare måste man gå i armkrok med fler och större aktörer än bussvärldens Uber. Och att prata illa om flyget när du är en destination är ungefär lika smart som att skjuta sig själv i foten.

*** 

Foto: Beatrice Graalheim. T.v. Erika Lagerbielke T.h. Hugo Hall

I måndags var jag på Operakällaren och åt lunch och beundrade deras nya vin- och vattenglas. Det hela är ett samarbete med Orrefors och glasen är specialgjorda för att matcha Operakällarens pampiga matsal med 6,5 meter i takhöjd. Då måste glasen stå upp rejält för att matcha rummet. Jag gillade tre av fyra glas. Vatten, rött vin och vitt vin funkar utmärkt, men jag är en smula skeptisk till att champagneglasen inte ser ut som “vanliga” champagneglas. Den senaste trenden i vinvärlden är att champagneglas ska se ut som “vanliga” vinglas. Det gör att bubblorna smakar bättre, men ser inte lika festligt ut. Det är alltså den eviga kampen mellan form och funktion. Runda kupor innebär att smaken blir rundare, alltså godare, men sen kommer fåfängan. Jag vill att det ska synas att jag har råd att dricka champagne. Till Operakällarens försvar kan det sägas att har du råd att gå på Operakällaren så vet alla att det finns pengar i plånboken. Och det jag egentligen vill säga är att samarbeten som det mellan Operakällaren och Orrefors är enda vägen fram om du vill bli en äkta destination, värd en egen resa. Orrefors-glasen kommer inte att säljas och enda sättet att få dricka ur dem är att besöka Operakällaren. Men den främsta anledningen att besöka Operakällaren är varken glas eller maten utan rummet. Matsalen är Nordens vackraste. Att sedan varenda detalj är världsklass gör inte saken sämre. 

***

Blir så trött på Coronaviruset. Jag menar, finns det något mera onödigt än döden?

***

En bild från förra årets gala på Grand Hôtel i Stockholm. Även årets gala kommer vara här.

Du har väl bokat din biljett till Grand Travel Award? Annars gör du det här

***

Läs gärna min krönika om att Gröna Lund ska byggas ut nu. 

***

Travel News är nu uppe på 65 000 läsare i månaden. Kul att så många vill läsa en oberoende affärstidning om reseindustrin. Och med dessa rader tar vi helg och ses igen på måndag. 

 

8 kommentarer

  1. Mikael: Jag fattar att reseindustrin står inför riktigt stora utmaningar, men ingen med insyn i hur snabbt klimatförändringarna sker kan tro att det går att fortsätta med business as usual. Det enda flygindustrin har lyckats pressa fram än så länge är att vi ska använda våra viktigaste kolsänkor för att istället tillverka flygbränsle (och någon gång i framtiden kommer säkert någon klok människa att uppfinna teknik för att kunna köra tunga långdistansplan med eldrift). På ett personligt plan kan man förvisso bli nihilist och tänka att det ändå är kört eller "det är ingen idé att vi gör något eftersom allt fler kineser kommer att flyga framöver", men det är en strategi för att slippa personlig ångest, inte en lösning på problemen. Respekt till Malmö stad! Svara
  2. Roy: Det här med pk utspel är sååå tröttsamt. Jag trodde Malmö stad hade större problem att tampas med än att ev reta upp någon klimataktivist med att välja fel kampanjpartner. Spelar väl ingen roll om man åker dit med flyg eller buss om man riskerar att bli skjuten eller sprängd i luften. Svara
  3. Per Skåning: Ja visst är det tröttsamt med alla dessa domedagsprofeter som tror att världens undergång är nära. Malmö stads senaste utspel. Inga problem anser jag. Lägg ner MMX. Behövs ej, då det finns ett bättre och smidigare alternativ nära till hands. Svara
  4. Tomas: Roy och Per, ni tycks ha missat något. Ett stort antal forskare, med FN:s generalsekreterare i spetsen, är helt överens om att mänskligheten inte har haft en större utmaning än klimatförändringarna. Vad man ska göra åt det kan man naturligtvis diskutera men att den snabbt växande flygtrafiken potentiellt är en av de största orsakerna är helt klart. Och vi har inte tid att vänta på klimatvänligare flygplan. Kraftiga minskningar av utsläppen måste börja nu! Vad har ni för förslag på lösning? Svara
  5. Per Skåning: Lösningen: Flyg till/från CPH, så enkelt är det. Kanske lite trist för ickesydsvenskar som får lite längre anslutning men vi svenskar skall ju åka tåg... Svara
  6. Loket: Lägg ner Travelnews, behövs inte! Svara
  7. Viggo Cavling, Travel News: Tack för kommentarer. Svara
  8. John: Större hyckleri än PK klimat folket finns inte, självklart gör alla som kan något åt miljön. Att envist och med fegheten bara attackera flyget är barnsligt. Lyft det högre, se till sin egen livstil i hemmet till att börja med, alla PK folk sälj elbilen ( batteritillverkngen är värre för miljön än flyget- samt utförs av barn i afrika), sluta köra era barn till skolan, låt dom åka kollektivt som man gjorde förr, bo inte inte i största huset som slukar el, ( viljan att visa upp sig att man flyttade från landet till någon större stad och lyckades) fungerar utmärkt med ett mindre radhus om det måste vara hus, alla dessa mobiler, ipads som alla i familjen måste ha, behövs det?.. Sen alla tågresor, SJ:s el är inte den renaste så minska tåresandet med. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

8 kommentarer Öppna
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024