Annons:

Grand Travel Award – här är alla vinnarna

Inför ett fullsatt Hotel At Six delades på måndagskvällen resebranschens mest prestigefyllda pris ut: Grand Travel Award. Här är alla vinnarna.

Bästa researrangör
Ving
Alltid agentvänligt. Jobbar snabbt och lösningsorienterat. Tänker nytt.

Bästa hotellkedja Sverige
Nordic Choice Hotels
Med starka varumärken passar kedjan alla, oavsett plånbok. Bra support och fantastisk frukost. De tar också ett stort socialt ansvar i samhället vilket ligger i tiden.

Bästa hotellkedja internationellt
Carlson Rezidor Hotel Group
Fina fräscha hotell och bra agentsupport med många aktiviteter för resebyråerna. Moderna hotell och högservicenivå mot kunder.

Bästa enskilda hotell i Sverige
Haymarket by Scandic
Ett snyggt hotell i tiden och ett coolt tema och med grönt tänk. Mycket bra frukost.

Bästa transport inrikes
SAS
Bra service, hög punktlighet och stort kundansvar. De jobbar ständigt med att förbättra kundupplevelsen genom förnyad teknologi. Extra plus för en bra agentsida som alltid är uppdaterad.

Bästa flygbolag Europa
SAS
Stort linjenät, nya bränslesnåla flygplan och god produktutveckling de senaste åren. Dessutom kunnig agentsupport som alltid löser problemen.

Bästa flygbolag interkontinental
Emirates
Bekväma flyg, även i ekonomiklass. Fantastisk service i businessklass. Bra förbindelser. En mycket god produkt helt enkelt.

Bästa biluthyrare
Hertz
Mycket bra bilpark av hög kvalitet. Bra lojalitetsprogram och hjälpsam personal. Utbudet av elbilar är stort.

Bästa rederi
Birka Cruises
Hittar ständigt nya koncept. Långkryssningarna under sommaren har blivit en succé.

Bästa kryssningsrederi internationellt
Royal Caribbean International
Med världens största kryssningsfartyg, Harmony of the seas, visar man att storleken har betydelse. Rederiet förnyar ständigt sin produkt och är agentvänligt.

Årets ledare i resebranschen
Tommy Swanson
40-årsjubilerar i år med sitt Swanson´s Travel. En säker sheriff som aldrig ängsligt sneglat på resebranschens senaste trendrapporter, utan i stället alltid ägnat sig åt det han kan allra bäst – arrangera resor till Nordamerika. Erfaren ledare som framgångsrikt lett sitt företag framåt genom både bra och dåliga tider.

Årets resesäljare
Daniel Söderström, Resia
Har kunskap som är väldigt unik inom flera områden. Han är en grym säljare och en fantastisk, hjälpsam och positiv kollega som alltid ser lösningar i stället för problem. Kunder skulle nog följa honom till världens ände för att få tillgång till hans kunskap och expertis.

Årets service- & supportpris, delad vinnare:
Karin Forss, Air France-KLM
Svarar alltid snabbt på frågor, och levererar relevant och nyttig information. Besitter en bred kunskap och det märks att hon har ett brinnande intresse för sitt arbete.

Mats Agerin, Ving
Lösningsfokuserad, kunnig, postiv och personlig. Alltid tillgänglig och återkommer alltid med snabba svar.

Årets hållbarhetspris
Nordic Choice Hotels
Har under lång tid arbetet för ökad hållbarhet. Under We Care driver företaget flera hållbarhetsprojekt som lett till minskat matsvinn, minskad energiförbrukning och ökad mångfald. Genom EAT har Nordic Choice Hotels varit delaktig i att skapa en global agendasättare inom hälsa, mat och hållbarhet.

Årets resmål
Sydafrika
Här är några av motiveringarna vi fick in av alla de som röstade:
”Safari, hav, shopping, fantastisk mat.”
”Magiskt vackert, liten tidsskillnad och erbjuder något för alla.”
”Goda viner, god mat, fantastiska naturupplevelser och vänligt folk.”
”Möjligheternas resmål med safari, vingårdar och fantastiska naturupplevelser.”

Årets ekoturismpris
Mörrums Kronolaxfiske
Lax och havsöring lockar tusentals sportfiskare till Blekinge. Genom att värna och vårda en naturlig resurs skapar Mörrums Kronolaxfiske arbetstillfällen och ekonomiska mervärden till gagn för bygden. Turismintäkter som i sin tur återinvesteras i Mörrumsån och på så vis stärker naturskydd och biologisk mångfald.

Så här går det till
En jury har nominerat kandidaterna i de olika klasserna. För Travel News räkning genomför marknadsundersökningsföretaget Fürst Scandinavian Research Sveriges sedan en undersökning där resebyråanställda över hela Sverige betygsätter de nominerade företagen utifrån tre kriterier: support/service, produktkvalitet och utveckling samt marknadsaktiviteter/reklam. Betygen har sedan viktats till en slutpoäng. De resebyråanställda har kontaktats via mejl och därefter svarat på frågorna i en webbankät.

Undantag gäller för följande klasser
Årets ledare i resebranschen, röstas fram av 50 ledare i branschen.
Årets resesäljare där kandidater har nominerats av Travel News läsare. De tre finalisterna utses av Travel News redaktion.
Hållbarhetspriset nomineras av Travel News läsare och utses av Grand Travel Award-juryn.
Ekoturismpriset utses av Ekoturismföreningen.

—-

NEW HOPE
De lyckliga vinnarna av entrébiljett till 2019 års Grand Travel Award är:
• Alf Hedlund
• Hans Remvig
• Lotta Kronstam
• Tarja Widell
• Christian Clemens

Stort tack till alla er som swishade.

—-

Huvudsponsorer Grand Travel Award


 

Delsponsorer Grand Travel Award

 

 

 

7 kommentarer

  1. Krister: Började i branschen 1978 redan och vet att denna omröstningen inte är seriös och man skall ta detta med en nypa salt. Många av resebyrå tjm är lätttpåverkade och tar det inte på allvar.
    • Redaktionen: Hej! Tråkigt att du har en negativ bild av omröstningen. Vi vill nog mena motsatsen, att den är väldigt seriös. Det går till som det står i artikeln under rubriken ”Så här går det till”. Man kan tillägga att enkäten är väldigt ambitiös och kräver både tid och eftertanke att svara på så vår uppfattning är att den tas på allvar. I år fick vi in närmare 600 svar från resebyråanställda över hela Sverige. Vänliga hälsningar Per Johnsson, chefredaktör Travel News.
      • Krister: Tack för svaret. De reserelaterade företag som erbjuder mest förmåner för anställda i branschen har alltid haft en fördel liksom de som också lobbar innan, Skulle man fråga deras kunder skulle valet av företag bli ett annat och det är betydligt viktigare. Det är kunderna som betalar. Jag hoppas att man lyssnar mest på kunden och inte på branschens egna preferenser.. .
        • Redaktionen: Det stämmer säkert att man skulle få andra vinnare om man frågade kunderna, men Grand Travel Award har aldrig varit ett konsumentpris, utan det har i alla 26 år varit resebyråernas pris. Det är viktigt att komma ihåg. Mvh Per Johnsson
  2. Per: Vad! Var inte Petter på plats? Han brukar inte missa chansen att vara med och promota sig själv
  3. Calle Nyman: Det var synd att Mats inte togs sig an vårt ärende, då kanske vi inte hade blivet så illa behandlade av Ving som vi blev, kanske också en förklaring varför Ving blockerade mig på Facebook och tog bort mig som följare! Den som är intresserad kan gå in på min profil på Linkin och läsa om vad som hände, eller rättare sagt inte hände!