Grand Travel Award 2014 – Nomineringar


I år delas 17 priser ut på Grand Travel Award. Årets Grand Travel Award jury har nominerat bidrag till 14 av dessa klasser. Från 10–13 december presenteras nya nominerade på grandtravelaward.se.

I nästa vecka påbörjas undersökningen som genomförs av Fürst Scandinavian Research. Ca 600 resebyråanställda och lika många från övriga resebranschen betygsätter de nominerade företagen utifrån tre kriterier: produkt, service & support och marknadsföring. De med högst medelbetyg totalt kommer att utses som vinnare.

Alla priser delas ut 13 februari på Grand Travel Award på Grand Hôtel i Stockholm.

Charterarrangör


Apollo
Greklands starka comeback gynnar Apollo. De fortsätter sitt väloljade samarbete med resebyråerna som under året utvecklats med innovativa lösningar bland annat inom tilläggsförsäljning.

Fritidsresor
Fritidresors välkända och inarbetade koncept skördar skapar lönsamhet och uppskattning hos kunder även i tuffare tider – och lyckas med träffande och skicklig marknadsföring mot alla målgrupper.

Ving
Ving står stadigt med sina starka koncept, med Sunwing i spetsen, och hög kundnytta – dessutom med bra serviceorganisation mot både slutkunder och resebyråer.

 
SPECIALISTRESEARRANGÖRER


Jambo Tours
Jambo Tours satsar på en större produktportfölj till hela världen och bearbetning av resebyråledet. De erbjuder ett koncept som ligger i tiden, ett rätt och vist resande. 

Swanson's Travel
USA-specialisten i skånska Osby står stark och levererar en högkvalitativ produkt med total kund- och agenttrygghet, där proffsighet finns från ax till limpa.

Temaresor
Nischarrangören levererar ett brett produktutbud av temaresor till alla världens hörn med guldkant – en oöverträffad mångfald med hög kvalitet.

 
Utländsk turistbyrå


Danmark
Visit Denmark arbetar konsekvent med att lyfta fram allt det positiva med livet på den andra sidan sundet.

Norge
Går på prisbelönad digital offensiv, både mot privatresenärer och mötesindustrin – och med estiskt tilltalande, lättmanövrerad och mycket informativ hemsida.

Tyskland
Med innovativa kampanjer och events förmedlar man en modern bild av Tyskland i flera olika kanaler, och med en fortsatt närvaro på den svenska marknaden.  

 
biluthyrare


Avis
Har öppnat 50 nya uthyrningsstationer och tar tillvara på fördelen med sitt globala nätverk i kombination med en stark lokal närvaro.

Europcar
Europcar har en aktiv bearbetning av resebyråledet i kombination med hög tillgänglighet och service för sina kunder.

Hertz
Miljöhänsyn har fortsatt stort fokus hos Sveriges största biluthyrare och som kryddar med nya tjänster, från trådlös surf i fordonen till supersportiga bilar.

 
TURISTLAND


USA
Rekordmånga svenskar vill till landet i väst som lockar med unika naturupplevelser, omättlig shopping, nöjen till fördelaktig dollarkurs – och dit flyglinjerna bara blir fler.

Thailand
Svenskarnas favoritresmål i Asien erbjuder exotism och paradiskänsla med sol, stränder, mat och shopping till priser vi bara drömmer om här hemma. Tillgängligheten med prisvärda flyg är större än någonsin.

Spanien
Sveriges favoritresmål i Europa tar stora turistkliv. Mallorca och Kanarieöarna lämnar grisfesten bakom sig och utvecklas till trendiga och moderna destinationer, medan Barcelona ligger i topp bland weekendstäder.

Italien
Europas kulturvagga med hyllad mat, Medelhavsklimat och natur, lockar allt fler svenska resenärer. Världsattraktioner som Rom och Toscana får stor draghjälp av ett växande utbud av billiga flyg från Sverige, från Milano i norr till Sicilien i söder.

Dubai
I Arabiska gulfens Las Vegas är ingenting omöjligt. Nya direktlinjer till regionen har lett till svensk turismboom med stora kontraster: från världens högsta byggnad, skidbackar inomhus, lyxiga beach resorts till ökenäventyr och gränslös shopping. Allt levererat med hög service.

 
Transport inrikes


Malmö Aviation
Forsätter att utveckla och förfina sitt affärsresekoncept, i år med offensiv satsning på Östersund och och även utökningar av avgångar. Levererar hög service till både kunder och resebyråer.

SAS
Sveriges största flygaktör inrikes levererar en stabil produkt, stort utbud av avgångar och hög kvalitet i hela värdekedjan. Deras nya app har gjort reselivet lite enklare för många resenärer.

SJ
Inrikesaktören med störst hållbarhetstänk och linjenät har fortfarande viss motvind, men jobbar offensivt med tåginköp, resebyrådistribution och mobilsatsning för att möta ny konkurrens.

 
REDERI


Viking Line
Nya fartyget Viking Grace, med sina unika miljöegenskaper och modern skandinavisk design, ger Viking Line ett lyft och sätter ny konceptstandard för kryssningsfartygen i Östersjön.

Birka Cruises
Nysatsar på grupp- och konferenser och lyckas säkra positionen som ett tryggt och kvalitetssäkert kryssningsalternativ för både partypinglor och pensionärer.

Tallink Silja
Östersjöns största passagerarrederi miljardsatsar på att rusta upp sina Silja-fartyg med massor av shopping och nöjen – och visar att den som är störst inte vill vila på gamla lagrar.

 
Internationella kryssningsrederier
 

Royal Caribbean
Hög kvalitet i fartyg och destinationer, mycket aktiv på den nordiska marknaden med varumärken som täcker de flesta kryssningssegment. Här finns alltid något för alla.

MSC
Det italienska rederiet är en miljömedveten Medelhavsaktör med lokal närvaro i Sverige. Det nordiska teamet är snabbfotat och jobbar nära sina resebyråagenter.

Norweigan Cruise Line
Det norskättade rederiet är starkast i Karibien, men levererar även ett stort utbud i Medelhavet och arbetar för att stärka sin närvaro på den svenska marknaden.

 
Flyg Europa
 

Austrian
Med en tydlig satsning på östra Europa erbjuder Austrian flera unika destinationer via sitt effektiva nav i Wien – och har ett väletablerat och effektivt samarbete med sina svenska återförsäljare.

Lufthansa
En tung europeisk spelare som profilerar sig mer än tidigare på den svenska marknaden med ett stort utbud, tillgänglighet, produkter och priser, som både privat- och affärsresenärer uppskattar.

Norwegian
Rankades högst i Svenskt Kvalitetsindex förra året och växer både från svenska regionala flygplatser och runt om Europa. Kunderna uppskattar fri wifi ombord på deras moderna flotta.

SAS
Storsatsar på fler direktlinjer och tätare frekvenser i Europa, mot både privat- och affärsresemarknaden. I tillägg nytt servicekoncept, nya tekniska lösningar och hög service mot återförsäljare.

Turkish Airlines
Med hög servicenivå i alla klasser, väldefinierat koncept för affärsresenärer och med fler avgångar från flera flygplatser växer Turkish Airlines från Sverige och på den europeiska marknaden.

 
Flyg Interkontinental
 

Finnair
En tidseffektiv och smidig produkt i toppklass till Asiens viktigaste destinationer - där många avgångar till navflygplatsen Helsingfors uppskattas av svenska affärsresenärer och deras resebyråpartners.

SAS
Nysatsar på San Francisco och visar med sin beställning av nya långlinjeplan att man vill vara en viktig spelare för svenskar på interkont. Kunderna möter ett t ödmjukare SAS med hög servicenivå i hela värdekedjan.

Lufthansa
Lufthansas globala linjenät är ett av de viktigaste för svenska långlinjeresenärer och de levererar en trygg och effektiv produkt och service.

Qatar Airways
Med ny Dreamliner från Stockholm fortsätter bolaget att växa kraftigt i Norden och Sverige – tack vare direktflyg, ett allt större globalt linjenät, modern flygflotta och hög servicenivå ombord.

Turkish Airlines
Med en stor kapacitetsökning till sitt allt mer omfattande linjenät österut blir Turkish Airlines en allt viktigare spelare på den svenska marknaden för långlinjeresenärer.

 
Hotellkedja Sverige


Scandic

Med en nygammal ledning fortsätter Sveriges största hotellkedja sina investeringar för att förnya väghotellen och fortsätta leda utvecklingen med sitt miljöarbete.

Clarion Hotels
Clarion har under året förtydligat sitt koncept bland annat med restaurangerna American Table och med ett stort socialt engagemang.

Radisson Blu
Med en tydlig profil och stark närvaro i de större städerna fortsätter Radisson Blu att leverera en enhetlig service till både kunder och resebyråer.

 
Hotellkedja Internationellt


Hilton

En stark global aktör med närvaro i 68 länder på sex kontinenter och med ett väletablerat varumärke i Sverige och lokal representation mot resebyråledet.

Marriott
Marriotts enhetliga koncept och höga servicenivå kombinerat med lokal närvaro attraherar många svenska kunder.

Radisson Blu
Radisson Blu fortsätter sin kraftiga expansion både i Europa och i övriga världen utifrån ledorden Yes I can!

 
ÅRETS NYDANARE
 

Gothia Towers/Upper House
Sveriges största hotell bygger inte bara ett tredje torn, utan blir även först i Sverige att skapa "hotell i hotellet", där femstjärniga Upper House blir ett lyxigt alternativ för hotellgäster med stor plånbok.

Spaceport Sweden
Spaceport Sweden sätter tillsammans med Kirunas turistnäring Kiruna i det globala toppskiftet för rymdrelaterad turism. En komplett rymddestination håller på att utvecklas med äventyr både på jorden och i luften med unika högkvalitativa turistprodukter. Exklusiva norrskensflygningar i vinter har följts av att Spaceport Sweden blivit återförsäljare av tyngdlöshetsflygningar.

Viking Grace
Viking Lines lansering av Viking Grace, världens första naturgasdrivna kryssningsfärja, sätter ny hållbarhetsstandard. Kombinationen miljö och konceptuellt nytänk ger en energikick och utmanar passagerarrederier på Östersjön och på världens alla hav.

 
Årets Chef i resebranschen
 

Linda Bjernstål, vd Flygstolen
Onlineresebyrån Flygstolens grundare Linda Bjernstål driver sitt företag med passion, energi och utnyttjar alla digitala kanaler. I en alltmer konsoliderad onlineresebyråvärld satsar hon offensivt med snabb tillväxt i Norden och med svarta siffror – en sann entreprenör i den skånska myllan.

Katarina Petrini, vd Ticket
Katarina Petrini har med tryggt ledarskap och stort externt och internt förtroende lotsat Sveriges största privatresebyrå från renodlad offlineaktör till en stor onlineaktör – och med ett fortsatt starkt butiksnät. Multikanalstrategin, där resesäljarnas kompetens står i centrum, ledde till att 2012 blev ett av Tickets mest vinstrika år någonsin.

Tommy Swanson, vd Swanson´s Travel
Tommy Swanson har under 30 år byggt upp Swanson´s Travel till Sveriges största USA-specialist och med oöverträffad lönsamhet, stabilitet och kvalitet, i både goda och sämre tider. Han har lyckats samla och behålla unik kompetens på fortet i Osby –och blev 2013 invald i USA-turismens egen Hall of Fame på Pow Wow-mässan.

 
Årets Resesäljare

Nominera Årets Resesäljare till Grand Travel Award 2014. Det handlar om att lyfta fram alla duktiga resesäljare som gör ett fantastiskt jobb i det tysta. Fram till 17 januari kan förslag skickas in. Grand Travel Award-juryn väljer ut tre nominerade kandidater och därefter sker en omröstning bland Travel News läsekrets på nätet, som får rösta fram sin favorit. Resesäljarna som motiveras kan till exempel ha en fantastisk förmåga att bygga kundrelationer, säljer med sådan glöd att det smittar av sig på hela kontoret eller butiken eller har bidragit med idéer som ökat kontorets försäljning.

Rösta på årets resesäljare 2014

 
NYTT! Årets Digitala Prestation


SAS
SAS har skapat en app som är genial i sin enkelhet. Både privat- och affärsresenärer kan smidigt hantera det viktigaste som att köpa biljett, checka in och hålla koll på avgång och bonuspoäng.

Scandic Hotels
Scandic visar vägen genom att göra sig av med den trista utcheckningen. Via ett sms eller mejl kan gästen checka ut med ett par klick och även betala för minibaren.

Momondo
Metasökmotorn Momondo vågar välja åt kunderna. I stället för långa listor sammanfattas resultatet i billigast, snabbast och bäst. Priskalendern gör det dessutom enkelt att hitta billigaste flygdagarna för prisjägare.

 
EKOTURISMPRISET


Nomineringar och vinnare utses av Ekoturismföreningen 

Kullabergsguiderna
Kullabergsguiderna har de senaste åren framgångsrikt visat upp den hotade tumlaren för tusentals besökare. En profilprodukt som dessutom har använts i marknadsföringen av hela Skåne.

Natulife
Natulife skapar upplevelser utöver det vanliga av urskog, snö och igloos, och ägaren Cecilia Lundin brinner verkligen för äkta ekoturism.

Vildmarksbyn Solberget
Vildmarksbyn Solberget tog hjälp av sina tyska gäster och lyckades tillsammans med övriga bybor rädda Nattavaaras lanthandel förra året.

WildSweden
WildSweden blir det första företaget som kan vinna ekoturismpriset en andra gång, och Marcus Eldh och hans personal förtjänar att vara med i tävlingen.