Nomineringar – Grand Travel Award 2015  


OMRÖSTNINGEN

Hur vinner man en Grand Travel Award?

En jury bestående av Travel News redaktion samt sju företrädare för den svenska resebyråbranschen nominerar reseföretagen till samtliga kategorier. I samarbete med Fürst Scandinavian Research genomförs undersökningen som ligger till grund för Grand Travel Award. Vinnarna utses av 1200 utvalda personer som arbetar i resebranschen, hälften av dem jobbar på resebyråer och övriga jämnt fördelat från resebranschens övriga delar. Omröstningen sker genom ett webbformulär. De röstande graderar varje nominerat företag utifrån flera kriterier: service/support, produkt och marknadsföring/aktivitet. Omdömena viktas till ett slutbetyg. När vi nått cirka 1200 svarande har vi ett statistiskt säkerställt underlag. Det företag som fått högst snittbetyg i respektive kategori blir vinnaren.

NOMINERADE

De nominerade i varje klass utses av branschjuryn. Tre företag kommer att nomineras i varje klass, undantagen är Flyg Europa och Flyg Interkont där fem företag nomineras och Turistland där fem länder nomineras. I december offentliggörs de nominerade företagen och kandidaterna till Årets Chef. Under december/januari sker därefter omröstningen bland de närmare 600 resebyråsäljarna och 600 övriga resebranschrepresentanterna. Fürst Scandinavian Research genomför den webbaserade undersökningen, där alla nominerade betygsätts. Företagen betygssätts utifrån tre kriterier: service/support, produkt och marknadsföring och omdömena viktas sedan till ett slutbetyg.

De nominerade till klasserna Årets Chef i Resebranschen och Årets Resesäljare utses av branschjuryn. Vinnaren i chefklassen röstas fram av 50 branschchefer. Årets Resesäljare röstas fram av Travel News läsekrets genom en webbomröstning. Nomineringar till Årets Resesäljare släpps i januari. Årets nydanare utses av juryn.

 

Årets Chef i resebranschen

Charlotte Ljunggren,
flygplatsdirektör – Göteborg Landvetter Airport
Göteborg Landvetter Airport genomgår en förändring till Västsveriges Airport City. Med sin geografiska placering i en av norra Europas starkaste tillväxtregioner ska flygplatsstaden bli ett attraktivt alternativ för att etablera sin verksamhet och flygtrafik. Charlotte Ljunggren har på kort tid, genom ett modernt, dynamiskt och engagerat ledarskap, gjort stora förbättringar och förändringar för såväl passagerare som medarbetare.

Annelie Nässén,
global försäljningsdirektör – SAS
Annelie Nässén, till nyligen globalt ansvarig för SAS återförsäljare, har genom sitt moderna, fokuserade och närvarande ledarskap i kombination med ett strategiskt och starkt operativt säljfokus lyckats skapa en positiv framåtanda i organisationen – trots det stålbad SAS fortfarande är mitt uppe i. Försäljningsresultaten och de årliga medarbetarundersökningarna ses som goda resultat på ett framgångsrikt ledarskap, som hon nu får möjlighet att utveckla i sitt nya toppjobb.

Katalin Paldeak,
operativ direktör – Nordic Choice Hotels
Katalin Paldeak har framgångsrikt byggt upp Clarion till att bli en av Nordens största och mest tongivande hotellkedjor de senaste tio åren – med en kombination av passion och strategisk förmåga. I somras utsågs hon till operativ direktör över Nordic Choice Hotels fem stora varumärken i hela Skandinavien, med fler än 160 hotell och 12 000 anställda. Och hotellen blir snabbt fler i den snabbväxande hotellkoncernen. Kort sagt, hon är Hotellsveriges mäktigaste kvinna.

 
Transport inrikes

Malmö Aviation
Med ett förfinat affärsresekoncept fortsätter Malmö Aviation sin offensiva satsning med gott resultat. Flygbolaget knyter ihop Sverige från norr till söder och utökar kontinuerligt sina avgångar. Servicen till resebyråerna är lika hög som till kunderna.

SAS
SAS fortsätter att utveckla serviceutbudet för sina resenärer och hjälper dem spara tid. SAS-appen är en succé och ny fast track för inrikesresenärerna på Arlanda välkomnas av affärsresenärerna. Bolaget levererar – punktligt och med hög servicekänsla.

SJ
SJ är vårt mest miljövänliga sätt att resa inrikes med – och ligger långt fram digitalt för att förenkla livet för resenären. Med sitt stora linjenät och med hög turtäthet är bolaget en mycket viktig aktör på den svenska marknaden, trots trilskande järnvägsrälsar och tågset vintertid.

 
TURISTLAND

Thailand
Stort favoritresemål för nästan 400 000 svenskar varje år som vill komma iväg och njuta av vänliga människor, sol, bad, shopping och paradisiskt lugn. Ett stort utbud av flyg gör biljettpriserna låga och har skapat möjlighet för fler målgrupper att upptäcka landet med så starka emotionella band till Sverige efter tsunamikatastrofen för tio år sedan.

Spanien
Spanien är det mest besökta turistlandet för svenskar, bara några timmars flygresa bort vilket gör det lättillgängligt med både lågprisflyg och charter. Såväl Mallorca som Kanarieöarna lockar numera nya målgrupper med trendiga designhotell och coola restauranger – vid sidan av sol, bad och den vackra naturen.

Island
En stark comeback efter en finansiell dipp har gjort Island lika turistiskt hett som landets varma källor. Storslagen natur, spännande högklassig mat och stor variation av upplevelser gör vår nordiska granne perfekt för svenska turister på jakt efter unik semester som ger oslagbara bilder att posta på Facebook.


Turkiet
Turkiet behåller ställningen som charterfavorit med utveckladehotellkoncept till bra priser, storslagen kultur, exotiska upplevelser och långa stränder. Lika hett är Istanbul som fått ett uppsving till en världsstad med puls, världsarv, trender och stora matupplevelser – som inte dränerar plånboken.

USA
Nya direktlinjer till både USA:s öst- och västkust ihop med stort flygutbud och rekordlåga flygpriser har spätt på turistboomen från Sverige. Landet i väst bjuder på storstadsupplevelser, storslagen natur, prisvärd shopping, sol och bad – och passar ung som gammal.

 
REDERI

Stena Line
Som ett av världens största passagerarrederier, i en utsatt konkurrenssituation med flyg och broförbindelser, har man lyckats kombinera kryssningar och linjetrafik – nu senast med attraktiv ombordshopping.

Viking Line
Historiskt stark kryssnings- och rederiaktör i Östersjön. Med nya Viking Grace har man satt en standard för kryssningar, såväl när det gäller miljövänlighet, design och lyxkänsla som avkoppling för gäster, bland annat i dess stora spa.

Birka Cruises
Rederiets konceptuella satsning på skärgård har genomförts smart och attraktivt. Ihop med en satsning på grupp- och konferensresor och en bredd i målgrupperna har man lyckats säkra positionen som ett tryggt och kvalitetssäkert kryssningsalternativ.

 
SPECIALISTRESEARRANGÖRER

Jambo Tours
Med utökad produktportfölj och samarbete med resebyråerna satsar man målmedvetet på unika upplevelser över hela jordklotet, genom små grupper, lokal känndedom och minimal miljöpåverkan. "Resor på riktigt", liksom.

Springtime Travel
Nischarrangören som började med löparresor fortsätter framgångsrikt att utöka och bredda sitt produktutbud av tränings- och hälsoresor för att möta både nya målgrupper samt den ökade efterfrågan av aktiva resor. Alltid snabb på att snappa upp nya träningskoncept som ligger i tiden.

Swansons
Med medvind för USA-resandet står researrangören i Osby stadigt – tack vare en högkvalitativ produkt med total kundupplevelse, ett långvarigt förtroendegivande samarbete med resebyråledet och en av resebranschens högsta vinstmarginaler.

 
Flyg Europa

Lufthansa 
Stark europeisk aktör med fortsatt tydlig profilering på svensk marknad. Utbudet och tillgängligheten tilltalar såväl privatresenärer som affärsresenärer.

SAS
Med fortsatt satsning på utökade direktlinjer och tätare Europafrekvenser, riktade mot såväl privat- som affärsresenärer, befäster man sin situation som ett mycket eftertraktat flygbolag.

Turkish Airlines  
Med hög servicenivå i alla flygklasser, väldefinierat koncept för affärsresenärer och ett utökat linjenät växer man kraftigt från Sverige och på den europeiska marknaden.

Norwegian
Med fortsatt vilja att investera i nya flygplan, destinationer, produktutveckling och attraktiva priser tar den norska lågkostnadsjätten en allt starkare position bland kunderna.

Air Berlin
Med sin kombination av flygflotta och destinationsutbud inom och utom Europa, och tack vare huben i Berlin, har bolaget blivit ett allt större valbart resealtarnativ för såväl svenska affärsresenärer som semesterfirare.

 
Hotellkedja Internationellt

Hilton
Hilton fortsätter att vara en stark internationell aktör med hög klass. Man breddar sin portfölj av varumärken och når på det sättet ut till både semestrande resenärer, affärsresenärer och konferens- och eventgäster.

Pullman
Accors affärsresevarumärke Pullman expanderar kraftigt i Europas storstäder. Hotellen, med modern arkitektur och kosmopolitisk atmosfär, levererar hög standard med ett koncept som passar de nordiska affärsresenärerna.

Radisson Blu
Snabbväxande Radisson Blu är den mest frekventerade hotellkedjan utomlands bland svenska affärsresenärer. Stark nordisk närvaro, välbekant och professionellt koncept ihop med god service skapar trygghet och igenkänning.

 
Utländsk turistbyrå

Norge
Visit Norway ligger i framkant digitalt med estetisk, lättmanövrerad och informativ webbplats. Hyllad för sina digitala kampanjer, och är nu på offensiven mot mötesindustrin.

Spanien
Spanska turistbyrån har gått på offensiven under 2014 med hög aktivitet på marknaden och hjälpsam support. Man syns både mot konsument och resebranschen med ständigt nya workshops och aktiviteter. Hemsidan ökar Spaniens bild av att vara ett trendigt resmål.

Danmark
Visit Denmark hållerden danska flaggan högt med ett team som jobbar proffsigt mot bransch, media och konsument. Webbplatsen är levande, lättillgänglig och informativ.

 
Charterarrangör

Fritidsresor
Med marknadens kanske allra starkaste varumärke navigerar man skickligt sin marknadskommunikation mot alla kundgrupper. Tack vare uppskattning från såväl kunder som samarbetspartners har man också stärkt sin lönsamhet i tuffa tider.

Ving
Genom kombinationen starkt varumärke och tydlig konceptutveckling vågar man bryta invanda traditionella charterresemönster när efterfrågan bland kunderna ändras, bland annat med den framgångsrika satsningen på Ving Flex och Sunprimehotellen. Resultatet: Nordens mest lönsamma charterbolag.

Apollo 
Med ett av branschens bredaste samarbeten med resebyråerna, innovativ tilläggsförsäljning och ett av de mest eftertraktade resmålen bland svenskarna – Grekland – befäster man en stark position på marknaden.

 
biluthyrare

Avis
Med nya uthyrningsstationer och stärkt position inom offentliga verk och myndigheter tar man tillvara på fördelen av sitt globala nätverk i kombination med en stark lokal närvaro.

Europcar
Med en hög standard och lokal spridning står Europcar för kvalitet och service. Bolaget har ett starkt miljöprogram som man driver på internt.


Hertz
Hertz har ett stort miljö- och säkerhetsfokus. Bolaget har en stark lokal representation över hela Sverige – en utmärkt strategi som gjort Hertz känt hos den breda massan i Sverige.

 
Hotellkedja Sverige

Clarion Hotels
Har lyckats göra restaurangen till en levande plats i hotellet för både gäster och förbipasserande. Med nykomlingar i kedjan som Clarion Hotel Amaranten i Stockholm och Clarion Hotel Sense i Luleå förstärker kedjan sin position som en prisvärd produkt i det övre segmentet, i allt fler svenska städer.

Radisson Blu
Med en tydlig profil och stark närvaro i de större svenska städerna fortsätter Radisson Blu att leverera en enhetlig och hög service till både gäster, resebyråer och konferensarrangörer. Hotellkedjans tagline "Yes we can" stämmer.

Scandic Hotels
Det ansiktslyft av design, mat och dryck som inleddes för flera år sedan har tagits vidare genom Sverige, även till de klassiska väghotellen, till glädje för gästerna. Genom uppköpet av Rica Hotels, offensivt agerande gentemot resebyråer och nysatsningar med exempelvis Jamie Oliver visar Scandic att man är att räkna med.

 
Flyg Interkontinental

Emirates
Ny modern och högkvalitativ aktör på den svenska marknaden. Omtalat hög service och det enda flygbolag som flyger från Sverige med förstaklasskabin – och med ett utbud som tar dig till mer än 140 destinationer och sex kontinenter.

Lufthansa
Med sitt globala linjenät är bolaget ett av de absolut viktigaste för de svenska långlinjeresenärerna, både till USA och Asien. Flygbolaget levererar en trygg och effektiv produkt med hög servicenivå. Tysk kvalitet när den är som bäst.

Qatar Airways
Mellanösternbolaget växlar upp ett steg till i sin svenska offensiv med fler avgångar per dag. Med stor och modern flygflotta, hög servicenivå och ett allt större globalt linjenät växer man sig allt starkare i Sverige och Norden.

Turkish Airlines
Satsar offensivt på den svenska marknaden. Med en stor kapacitetsökning till sitt allt mer omfattande linjenät österut blir Turkish Airlines en allt viktigare aktör för svenska långlinjeresenärer.

SAS
Med en målmedvetenhet i sin långlinjesatsning, främst på USA där San Franciscolinjen från Köpenhamn glatt många svenskar, har man ett starkt grepp på den svenska marknaden. Alltid ett tryggt kort med bibehållen hög servicenivå i hela värdekedjan.

 
ÅRETS NYDANARE

Resebemanning
Resebemannings grundare Jannica Grönqvist har lyckats skapa det som många resebyråer önskat, men som inte funnits på den svenska marknaden – ett renodlat bemanningsföretag för resebyråer och arrangörer. På kort tid har Resebemanning lyckats hitta sin unika nisch och samarbetar idag med många av de största resebyråerna. Företaget hjälper resebyråer att hålla hög bemanning och inte tappa försäljning när akut personalbrist uppstår och har blivit en inkörsport till nya jobb för kvalificerade resesäljare.

Gothia Towers
Gothia Towers är först i Sverige med att ta steget fullt ut i ett försvenskat "Las Vegas-koncept". Inte nog med att hotellet förra året var först med att skapa "ett hotell i hotellet" genom femstjärniga Upper House i ett av tornen. Nu har hotellet öppnat sin egen konsert- och showarena The Theatre som erbjuder påkostade musikaler, shower och evenemang. Hotellgästen får allt under ett tak: boende, mat och underhållning, och hotellet blir en destination i sig.

HTL
Scandickoncernen har genom satsningen på den nya kedjan HTL gått i bräschen och skapat ett genomarbetat digitalt och innovativt koncept på den svenska hotellmarknaden, som leder till en enklare och mer prisvärd hotellupplevelse för gästen. In- och utcheckning via en mobilapp eller hotellets egna surfplattor, den smarta telefonen som rumsnyckel, möjlighet att koppla upp sitt eget nöjesutbud från sin privata platta till hotellrummets tv-skärm är alla smidiga och smarta lösningar, som snart kommer att dyka upp och bli vardagsmat på många större svenska hotell – men glöm då inte att HTL tog täten.

 
Internationella kryssningsrederier

MSC Cruises
Kryssningsrederiet med medelhavskänsla och italiensk touch. En bra produkt som stöds av en engagerad säljorganisation med stark känsla för resebyråerna.

Royal Caribbean
Med branschens största och mest välkända fartyg befäster man sin position i Norden. Lanseringen av Quantum of The Seas visar på produktutveckling när den är som bäst.

Norwegian Cruise Line
Med sin produkt "Freestyle Cruise" och konkurrenskraftiga fartyg har man funnit ett ombordkoncept som är smakfullt anpassat till en svensk och nordisk efterfrågan – och man går nu på offensiven i Sverige med förstärkt försäljningsteam som kan kryssningar utan och innan.

 
Årets Resesäljare


Nominera Årets Resesäljare till Grand Travel Award 2015. Det handlar om att lyfta fram alla duktiga resesäljare som gör ett fantastiskt jobb i det tysta. Fram till 18 januari kan förslag skickas in. Grand Travel Award-juryn väljer ut tre nominerade kandidater och därefter sker en omröstning bland Travel News läsekrets på nätet, som får rösta fram sin favorit. Resesäljarna som motiveras kan till exempel ha en fantastisk förmåga att bygga kundrelationer, säljer med sådan glöd att det smittar av sig på hela kontoret eller butiken eller har bidragit med idéer som ökat kontorets försäljning.

Nominera Årets Resesäljare här!

 
Årets Digitala Pris


Vinnaren bland de nominerade utses av en jury.

Nominera till Grand Travel Awards Årets Digitala Pris. Fram till den 9 januari kan alla i resebranschen nominera den bästa digitala prestationen det senaste året. 

De digitala kanalerna är sedan länge affärskritiska för resebranschen. Därför instiftade Grand Travel Award förra året ett nytt digitalt pris för den reseaktör som på bästa sätt utnyttjar kanalen för försäljning, marknadsföring och information. Vi belönar framförallt initiativ och förbättringar som skett under det senaste året.

Vinnaren kommer att utse av en särskild digital jury, efter att aktörerna själva eller någon annan i resebranschen, har nominerat en webbplats, nätbutik eller mobiltjänst.

 
EKOTURISMPRISET


Nomineringar och vinnare utses av Ekoturismföreningen 

De nominerade till Ekoturismpriset utses av Ekoturismföreningens medlemmar i januari, vinnaren utses av Ekoturismföreningens styrelse.