Det innebär att Starby Spa, Hotell och Konferens rankas som en Supernova, alltså att bolaget tillhör de 10 procent ekonomiskt bäst presterande i branschen.
Starbys historia går tillbaka till 1200-talet då kung Valdemar, Birger jarls son, hade sin sätesgård där. Genom åren har Starby tillhört Vadstena kloster, konfiskerats under Gustav Vasa och sedan varit i kronans ägo fram till slutet av 1900-talet. Därefter har det bedrivits som hotell med flera ägare innan Stefan Carneteg, som tidigare bland annat hade arbetat som köksmästare på Starby, sålde sina hotell i Linköping till Strawberry och 2020 förvärvade huvudbyggnaden från 1914 med tillhörande park och fastigheter.
– När vi tog över Starby hade vi en tydlig vision om att skapa en plats där gäster får uppleva något utöver det vanliga, berättar Stefans dotter Hilda Carneteg som är vd.
– Vi har byggt en generös spaavdelning på 1 100 kvadratmeter och lyft matupplevelsen med paket som lockar livsnjutare, konferensgäster och familjer.
Hilda Carneteg framhåller att helheten med hotell, restaurang och spa samt parken är det som utmärker Starby.
– Vi är kända för vår värme och personliga service. Vi tillåter dessutom barn från tre år i vårt spa under förmiddagar. Det har gjort att vi kunnat välkomna fler familjer samtidigt som vi behållit en lugn atmosfär under resten av dagen. Vi är väldigt måna om att ta tillvara på det lokala och det genomsyrar hela vår verksamhet. I restaurangen serverar vi enbart svenskt kött och vi arbetar mycket med råvaror som växer på Östgötaslätten.
Nu planerar familjen Carneteg för fortsatt expansion från dagens 60 rum.
– Vi ser stora möjligheter att växa. Planerna omfattar en större restaurang och 80 nya hotellrum som ska byggas i etapper under de kommande tio åren.
Så funkar Travel News bokslutsgenomgång i reseindustrin
Travel News granskar och analyserar varje år runt 2 500 företags bokslut. Bolagen vi bevakar hör hemma i reseindustrin. Vi gör detta tillsammans med det svenska AI-bolaget Eivora. Vår data kommer ursprungligen från Bolagsverket och varje gång en årsredovisning lämnas in uppdateras vår stora genomgång med det senaste resultatet. Vi producerar också en artikel om det enskilda bolagets resultat.
Med stöd av datan utser vi Top Performers och Supernovor i reseindustrin. För att bli en top performer ska bolagets resultat vara bättre än 50 procent av sina konkurrenter. Vinsten mäts både på marginal och på faktiskt resultat. För att bli en supernova krävs att bolaget är bättre än 90 procent av sina konkurrenter.
Målet med vår stora bokslutsgenomgång och att utse och hylla reseindustrins top performers och supernovor och utveckla industrin. Ökad lönsamhet och bättre marginaler är den viktigaste nyckeln till framgång. Självfallet är även ökad omsättning viktigt, men reseindustrin kan inte producera extrema snabbväxare som exempelvis tech-industrin eftersom de fysiska förutsättningarna är helt annorlunda. Ett hotell med 100 rum kan inte tredubbla sin omsättning tre år i rad på ett hållbart sätt.