Annons:

BRA skalar ner – satsar på turboprop och wet lease

BRA skalar ner – satsar på turboprop och wet lease

Det svenska flygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines, fortsätter att ställa om verksamheten. Flygbolaget bekräftar nu att man inte kommer att förlänga kontrakt med aktörer som SAS, Austrian Airlines samt researrangörer som Ving och Apollo.

– Nu när våra kontrakt går ut kommer vi inte fortsätta att flyga för dem. I stället kommer vi satsa på mindre turbopropflygplan åt kunder som har den efterfrågan, säger bolagets presstalesperson Lars Resare till Aftonbladet.

Kontrakten med Ving och Apollo löper ut under 2026. Turboprop (ATR72) fortsätter BRA att flyga åt SAS och Austrian Airlines. Austrian Airlines har BRA flugit åt sedan våren 2024 och SAS sedan början av januari 2025. BRA flyger även en Airbus 319 åt SAS fram till utgången av december 2026.

Exakt hur många anställda som påverkas är ännu inte klart. Enligt BRA handlar det i nuläget om ett inriktningsbeslut från styrelse och ledning – därefter väntar förhandlingar med facken.

Sedan december 2024 har BRA avslutat all reguljärtrafik från Bromma och i stället flyttat över till Arlanda, där bolaget flyger på uppdrag åt SAS inom ramen för ett sjuårigt avtal värt cirka 6 miljarder kronor.

Det innebär att Bromma flygplats har förlorat omkring 90 procent av sin reguljära trafik, något som väckt frågor kring flygplatsens framtid och påverkat anställda hos Swedavia.

BRA har de senaste åren gått igenom flera stora förändringar. Under pandemin ansökte bolaget om företagsrekonstruktion, som avslutades i februari 2024. Tidigare varslades över 350 anställda när äldre jetflyg skulle fasas ut till förmån för turboprop-maskiner.

– Vår omställning inleddes redan förra året. I ljuset av hur marknaden har utvecklat sig och dess behov, bedömer vi inte att Airbusproduktionen har förutsättningar att uppnå långsiktig lönsamhet. Vi har ett stort ansvar gentemot medarbetare, kunder, resenärer och ägare att erbjuda marknaden den typ av flygplanskapacitet som efterfrågas. Genom att anpassa vår verksamhet kommer vi kunna erbjuda ACMI-lösningar som efterfrågas samtidigt som vi bygger en mer renodlad affär och kostnadseffektiv affär som har goda förutsättningar för tillväxt, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare Braathens i en skriftlig kommentar.

Bolagets framtid ligger nu i wet lease-modellen och mindre plan för specifika kundbehov. Hur många av dagens anställda som följer med på resan återstår att se.

Bolagets långsiktiga kommersiella avtal avseende Airbusproduktion löper till och med december 2026. Totalt berörs sju flygplan som succesivt kommer att fasas ut ur flottan fram till 2027. I linje med den nya flottastrategin är det bolagets avsikt att, i så stor utsträckning som möjligt, erbjuda berörd personal möjlighet att fortsätta tjänstgöra på, eller med, ATR72-600. 

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna