Kontrakten med Ving och Apollo löper ut under 2026. Turboprop (ATR72) fortsätter BRA att flyga åt SAS och Austrian Airlines.
Exakt hur många anställda som påverkas är ännu inte klart. Enligt BRA handlar det i nuläget om ett inriktningsbeslut från styrelse och ledning – därefter väntar förhandlingar med facken.
Sedan december 2024 har BRA avslutat all reguljärtrafik från Bromma och i stället flyttat över till Arlanda, där bolaget flyger på uppdrag åt SAS inom ramen för ett sjuårigt avtal värt cirka 6 miljarder kronor.
– Vår omställning inleddes redan förra året. I ljuset av hur marknaden har utvecklat sig och dess behov, bedömer vi inte att Airbusproduktionen har förutsättningar att uppnå långsiktig lönsamhet. Vi har ett stort ansvar gentemot medarbetare, kunder, resenärer och ägare att erbjuda marknaden den typ av flygplanskapacitet som efterfrågas. Genom att anpassa vår verksamhet kommer vi kunna erbjuda ACMI-lösningar som efterfrågas samtidigt som vi bygger en mer renodlad affär och kostnadseffektiv affär som har goda förutsättningar för tillväxt, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare Braathens i en skriftlig kommentar.
Bolagets framtid ligger nu i wet lease-modellen och mindre plan för specifika kundbehov. Hur många av dagens anställda som följer med på resan återstår att se.
Bolagets långsiktiga kommersiella avtal avseende Airbusproduktion löper till och med december 2026. Totalt berörs sju flygplan som succesivt kommer att fasas ut ur flottan fram till 2027. I linje med den nya flottastrategin är det bolagets avsikt att, i så stor utsträckning som möjligt, erbjuda berörd personal möjlighet att fortsätta tjänstgöra på, eller med, ATR72-600.