Annons:

Foto: SJ

SJ om biljettstrulet: ”Utom vår kontroll”

SRF är starkt kritiskt till den dåliga informationen och framförhållningen från SJ när det gäller information om återlansering av den ombokningsbara biljettypen.”Utom vår kontroll,” säger SJ till Travel News.

SJ bokas sedan lång tid tillbaka av resebyråerna via teknikföretaget Silverrails system som i sin tur sedan drygt ett år är anslutet till Samtrafikens nationella distributionssystem. 

Samtrafikens uppdrag inom tågtrafiken är att verka som en neutral och samlande funktion för hela kollektivtrafikbranschen.

Bolaget ägs av såväl kommersiella tågoperatörer som regionala kollektivtrafikmyndigheter, och dess roll är att skapa förutsättningar för en sammanhållen marknad.

Genom Resplus och det nationella distributionssystemet skapar Samtrafiken möjligheter för samordnade resor över operatörs- och trafikslagsgränser. Detta inkluderar att tillhandahålla funktioner för till exempel återköp, ersättning och ansvarsfördelning mellan aktörer. 

Det här blir nästa steg

Under våren och sommaren 2025 har en gemensam utredning genomförts avseende möjligheten att införa ombokningsbara biljetter inom det nationella distributionssystemet.  Arbetet har skett i samverkan mellan Samtrafiken, SJ, övriga trafikoperatörer samt Silverrail.

Utredningen, som var klar den 23 september 2025, hade haft som syfte att ta fram affärsregler och tekniska lösningar som möjliggör ombokningsbara biljetter.

– Det är viktigt att understryka att samtliga parter varit överens om att utredningen enbart har haft karaktären av ett förberedande analysarbete, utan beslut om implementering, säger Peter Lindström, tjänsteansvarig Resplus & Distribution på Samtrafiken till Travel News.

– Nästa steg blir nu att, i fortsatt dialog mellan berörda aktörer, gemensamt utvärdera och planera för ett införande av ombokningsbara biljetter i det nationella distributionssystemet.

”Extra olyckligt”

En av de som är väldigt upprörd över den korta framförhållningen gällande förändringarna är Didrik von Seth, vd och generalsekreterare på Svenska Resebranschföreningen:

– Med en dags varsel fick vi information att SJ lanserar en ny och efterfrågad biljettklass som undanhålls resebyråerna. Många affärsresenärer efterfrågar denna typ av biljett vilket gör det extra olyckligt att våra medlemmar inte kan boka detta. Vi har fått information om att SJ sedan i vintras planerat denna lansering utan att involvera oss, sa Didrik von Seth tidigare till Travel News.

Silverrail informerades av SJ någon vecka innan lanseringen skulle ske, men kan bekräfta till Travel News att information om återlanseringen av ombokningsbar biljett gick ut till resebyråerna dagen före biljetten lanserades, det vill säga i tisdags, förra veckan. 

Komplex fråga

Frågan kring införandet är komplex, då fler parter i systemlandskapet måste vara överens om hur funktionaliteten för de ombokningsbara biljetterna ska implementeras, innan dessa kan tillgängliggöras via Silverrail.

”Vår ambition är naturligtvis att våra återförsäljare ska kunna sälja alla våra biljettyper. Vi jobbar med frågan och för en löpande dialog med såväl återförsäljarna som deras underleverantörer. Men för att biljettypen ”kan ombokas” ska fungera fullt ut i alla led även utanför SJ:s system krävs en del it-utveckling som ligger utom SJ:s kontroll. Vi har sedan dag ett varit tydliga med att den ombokningsbara biljetten skulle komma tillbaka, att den bara var satt på paus. Det var ett löfte vi gav och som vi arbetet hårt för att kunna hålla. Vi informerade därför redan i våras resebyråernas underleverantörer om våra planer för att återinföra biljettypen, skriver SJ:s presstjänst i ett mail till Travel News.

Relaterade artiklar

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna